Hoe kies ik wat ik moet dragen voor een training?

Het vinden van fitnesskleding is relatief simpel. Elke Bever winkel heeft wel een sportafdeling om sportkleding te vinden. Als je gaat outdoor trainen dan moet je meer letten op welke kleding je gaat kiezen. Zo moet je rekening houden met het weer en wat je gaat doen. Op deze pagina vertellen we waar je op moet letten bij het kopen van sportkleding voor activiteiten als; fietsen, hardlopen, trailrunning en klimmen.

De stappen voor het vinden van je sportkleding

Om tot de juiste keuze te komen moet je de volgende vragen beantwoorden.

Stap 1

Activiteit

Wat ga ik doen?

Stap 2

Weer

Wat voor weer is het?

Stap 3

Lagen

Welke lagen heb ik nodig?

Stap 4

Accessoires

Wat heb ik nog meer nodig?

Activiteit

Wat ga ik doen?

Wat je ook gaat doen, tijdens het sporten krijg je het warm en ga je zweten. Het is belangrijk dat je kleding dit niet versterkt en je juist hierin ondersteuning biedt. Wat voor ondersteuning je kleding moet geven, hangt af van wat je gaat doen.

Running

Of je nu in de stad gaat hardlopen of in het bos gaat trailrunnen. Tijdens het hardlopen ben je veel in beweging en wil je geen zware spullen met je meedragen. Daarbij wil je geen last hebben van harde regen of koude winterdagen. Je kleding moet dus lichtgewicht zijn, met je meebewegen en eventueel wind- en waterdicht zijn.

Fietsen

Veel Nederlanders fietsen dagelijks. Als je fietsen fanatiek als sportbeoefent dan betekent het dat je bijvoorbeeld traint voor een wielrenronde. Of misschien moet je op conditie blijven voor een race. Of ga je graag in het bos mountainbiken. Op de fiets zijn je benen continu in beweging, hier wil je dus dat niets in de weg kan zitten. Wanneer snelheid je streven is dan wil je kleding dat nauw aangesloten om je lichaam zit.

Klimmen

Tijdens het klimmen ben je erg afhankelijk van je klimuitrusting. Ook de juiste kleding is belangrijk. Zo moet deze niet in de weg zitten voor je klimgordel. En is het gunstig om complete bewegingsvrijheid te hebben om je volgende ondersteunpunt te bereiken. Bij het klimmen is het voor je kleding belangrijk om de juiste balans te vinden tussen bewegingsvrijheid en bescherming.

Stap 1

Stap 2

Stap 3

Stap 4

Weer

Wat voor weer is het?

Wat voor kleding je het beste aan kan tijdens het sporten en hoe warm je jezelf moet kleden, hangt erg af van het weer waarin je gaat sporten. Dit kan van dag tot dag verschillen, zeker in Nederland. Het beste kan je dus meerdere opties in je kast klaar hebben hangen.

Warm weer

Lekker buiten sporten met warm weer kan heerlijk zijn. Je hebt waarschijnlijk al niet veel kleding aan, en wat je wel aan hebt voelt al snel als te veel. Zeker als het echt heet is. Een korte broek en tanktop zijn dan het beste. Zorg wel dat deze nog steeds lekker ademend zijn want je zal een hoop vocht produceren. Als je gebruik maakt van attributen, zoals een fiets of klimgordel, zorg dan wel dat je kleding je genoeg bedekt zodat je hier geen vervelende wrijving van krijgt. Bedenk ook, ook al is het zomer, dat hetopeens kan gaan regen. Dus overweeg een regenjack.

Regenachtig weer

Als je buiten gaat sporten heb je altijd kans op regen, zeker in de herfstmaanden kan je wel een grote regenbui verwachten. Dit houdt jou natuurlijk niet tegen. Het is wel belangrijk dat je je goed aankleedt. Houd je benen droog met een goede regenbroek. Of als het nog te warm is buiten kan je ook gaan voor een sportshort met beenstukken. Dit is vooral bij het hardlopen en fietsen fijn waar je onderbenen nat worden door de plassen van regen waar je doorheen gaat.

 

Ook je schoenen kunnen snel nat worden. De meeste sportschoenen zijn niet volledig waterdicht doordat dit ten koste gaat van het ademend vermogen. De oplossing: overschoenen. Bescherm je bovenlichaam op dezelfde manier, met een waterdicht jack en eventuele armstukken en bescherm je hoofd met een pet, muts of capuchon. Als je bagage meeneemt voor onderweg, zoals bijvoorbeeld de gear die je nodig hebt bij het klimmen, moet je ook zeker een waterdichte rugzak of regenhoes niet vergeten.

Koud weer

Zelfs op de koude winterdagen ga jij nog steeds naar buiten om te sporten. Juist doordat je veel warmte aanmaakt maar het buiten koud is, kan je snel onderkoelen of ziek worden. Hoe warm je het ook hebt en hoe erg je zweet, zoek geen verkoeling door je kleding uit te trekken. Met goed ademende en vochtregulerende kleding heb je hier al minder last van. Met koud weer is het belangrijk om veel in laagjes te werken. Niet alleen een thermoshirt en isolatielaag onder je jas. Denk ook aan een extra thermolegging, een liner onder je handschoenen en een skull-liner als warme laag onder je fiets- of klimhelm.

Stap 1

Stap 2

Stap 3

Stap 4

Lagen

Welke lagen heb ik nodig?

Een laagjessysteem bestaat uit meerdere lagen met ieder hun specifieke eigenschappen. Voor sportkleding kan je een tot twee lagen aanhouden bij mooi weer en drie tot vier lagen voor koudere dagen.

Baselayer

De baselayer is je thermische onderlaag. Deze is zeker belangrijk op koude dagen in de herfst of winter. Op warmere dagen gaan vele in hun thermoshirt sporten, wat heel goed kan. Thermokleding is gemaakt om nauw aangesloten op je lichaam te zitten en te ademen. Door het temperatuur regulerende vermogen word je niet alleen warm, maar ook koel gehouden.

Isolatielaag

In de meeste gevallen zal je bij het sporten de isolatielaag overslaan. De enige keer dat een isolatielaag prettig kan zijn is wanneer het heel erg koud is en je alleen een dunne buitenlaag hebt. Dan is het verstandig om een fleecevest aan te trekken. Je draagt meestal geen isolatielaag tijdens het sporten omdat jezelf voldoende warmte aanmaakt. Je hebt dan geen kleding laag nodig die dit doet.

Bovenkleding

Bij sporten in slechtere weersomstandigheden is je bovenlaag het belangrijkste. Deze beschermt je tegen de elementen en moet comfortabel genoeg zitten om in te bewegen. Ga dan ook voor bovenkleding die speciaal is gemaakt voor de sport die jij beoefent. Denk aan een speciale fietsbroek; deze heeft een panelconstructie voor maximale bewegingsvrijheid. Een gevoerde zeem voor vochttransportatie heeft reflectoren zodat je ook ’s avonds goed te zien bent. Als je gaat klimmen kan je investeren in een goed windjack. Zo zijn deze capuchons gemaakt om over je helm heen te gaan en om niet in je blikveld te zitten. Ook hebben ze vaak handige zakjes om kleine gear goed bij de hand te hebben en zitten aan de zijkanten stretchpanelen zodat jij nog goed bij het volgende overpakpunt kan komen.

Stap 1

Stap 2

Stap 3

Stap 4

Accessoires

Wat heb ik nog meer nodig?

Wanneer de weersomstandigheden heftig zijn zoals; felle zonnestralen, harde wind of ijzige regen. Vergeet dan niet om accessoires aan je sportoutfit toe te voegen. Denk hierbij aan een pet of zonnebril die je ogen beschermen tegen de zon. Een muts of oorwarmers zodat je geen kou vat door de wind. Of een paar handschoenen zodat deze niet verkleumen door de regen. De juiste accessoires kunnen je dus net dat beetje extra bescherming geven tijdens het sporten.

Compleet advies

Wat moet ik nog meer toevoegen aan mijn uitrusting?

Running

  • Armlampen
  • Schoenen
  • Sporthorloge
  • Watersysteem / drinkflessen
  • Hoofdtelefoon
  • Hardloop sokken

 

Fietsen

  • Fietsschoen
  • Fietshandschoenen
  • Fietsbril
  • Fietstas en rugzak
  • Gps of/en sporthorloge
  • Fietstas
  • Zonnebril
  • Fietsverlichting

Klimmen

  • Harnas
  • Schoenen
  • Stijgijzers
  • Pofzak
  • Haken
  • Touw
  • Helm
  • Dagrugzak
  • Hoofdlamp