SALE TOT 70% KORTING | Shop nu >

Peak Performance: hoe 4 sneeuwfanaten een toonaangevend wereldmerk bouwden

Het verlangen om buiten te zijn en daar zo goed mogelijk in ondersteund worden, daar draait het om bij Peak Performance. Al ruim dertig jaar lang. Maar hoe begon dit Zweedse succesverhaal?

1986, Åre

Een rustig dorp in het prachtige berglandschap van de Zweedse provincie Jämtland. Wereldklasse-atleet mogulskiën Stefan Engstrom, hoofdredacteur van het grootste skimagazine van het land Peter Blom en artdirector Christer Martensson drinken een kop koffie en praten over nieuwe toekomstplannen. Hun gezamenlijke passie ligt op de piste, maar ze lopen elke keer tegen één probleem aan: de kleding. Er bestaat geen merk dat coole, functionele kleding produceert waarin ze hun favoriete sport kunnen beoefenen. Ze besluiten daarop de handen ineen te slaan en een nieuw kledingmerk op te richten. Peak Performance is geboren.

Niet te flashy

Aanvankelijk zijn de ambities van de Zweden bescheiden: toffe, comfortabele kleding voor henzelf en hun vrienden maken, en daarmee genoeg verdienen om van te kunnen leven. Inmiddels heeft zich in de vorm van voormalig alpineskiër en ski-salesman Jonas Ottosson een vierde persoon bij het team gevoegd. 


De designs van Peak Performance zijn clean en cool, maar niet te flashy. Bovenal moet het extreem functioneel zijn en tegen barre winterse omstandigheden kunnen. Maar de kleding van Peak Performance wordt al snel opgemerkt door de buitenwereld. Men is eind jaren tachtig wel een beetje klaar met de extravagante mode op de piste en hunkert naar kwaliteit. Geen overdreven neonkleuren en glitters, maar een minimalistische look. Eigenlijk de Scandinavische stijl zoals we die tegenwoordig kennen dus.

Van Åre tot Dubai

De vraag naar Peak Performance-kleding overstijgt alle verwachtingen. In de beginfase blijven brieven nog wel eens ongeopend en worden telefoontjes niet beantwoord; het blijft toch vooral een merk van vier sneeuwfanaten. Die staan nou eenmaal liever in de skilift nieuwe ideeën te bespreken dan dat ze van 9 tot 5 achter een bureau zitten. Maar al snel ontkomen ze er niet aan om meer mensen aan te nemen en zo groeit het bedrijf gestaag door.

Inmiddels zijn we meer dan drie decennia verder en floreert het Zweedse merk als nooit tevoren. Peak Performance is uitgegroeid van een klein kantoortje in Åre tot een toonaangevend wereldmerk, met vestigingen in steden als Dubai, Düsseldorf en Tokio. Maar met de liefde voor sport en natuur is de fundering nog altijd dezelfde als in 1986. 

 

Natuurlijk wordt er altijd gekeken naar mogelijkheden om nieuwe wegen in te slaan en te blijven vernieuwen. Zo richten ze zich allang niet meer alleen op wintersport, maar bestrijkt het merk het hele outdoor-landschap: van hiken in de Canadese bossen tot golfen op de prachtige groene velden van de Algarve.

Duurzaamheid on top

Bij het ontwerpen van de collecties staan duurzaamheid en innovatie voorop. Goede zorg voor de natuur en het milieu zitten altijd in het achterhoofd bij nieuwe designs. Zo streeft het merk ernaar dat per 2020 tenminste 50 procent van de stoffen gerecycled moet worden. Een belangrijk punt dat ook van toepassing is op de nieuwe Fall/Winter ski-collectie


Die is ontworpen met sportief, stijlvol en functioneel als pijlers, waarbij comfort en prestaties hand in hand gaan. Een voorbeeld is de Argon-jas (in heren- en damesvariant), een inventief ontwerp waarvoor nieuwe methodes en materialen zijn gebruikt om je warm te houden. Zoals eco filling: een synthetisch, gerecycled alternatief voor natuurlijke vezels dat voor nog betere isolatie zorgt en koude lucht buitenhoudt. Omdat de jas ademend is en vocht goed transporteert, is het de ideale partner in crime voor als je van de piste knalt, maar ook om de strijd met de natte, koude Hollandse winter aan te gaan. De Argon is beschikbaar in een dikkere versie met capuchon, maar ook in een dunnere versie zónder. Net wat je lekker vindt.

Sportief en stijlvol

Het moge duidelijk zijn dat er bij Peak Performance de nodige vakmanschap komt kijken. Dat alles gebeurt in het hoofdkwartier in Stockholm, waar de designstudio en het laboratorium staan waar alle nieuwe hightechproducten worden ontwikkeld. Dé plek waar sportgeschiedenis, technische kennis en gevoel voor stijl samenkomen. Het maakt Peak Performance tot een vooraanstaand speler in de wereld van sports fashion, met als doel om jouw sportieve buitenleven makkelijker te maken. 

 

Of je nu op de piste staat of gewoon buiten op straat loopt, op de fiets zit, op werk bent of je in het zweet werkt tijdens een work-out: Peak Performance zorgt ervoor dat je in stijl het maximale uit je mogelijkheden kunt halen.

Dit artikel verscheen ook in de wintereditie ‘19 van ons outdoormagazine Buitentijd. Meer lezen? Bekijk de digitale versie of pak ‘m mee in één van onze winkels.