Buitenmens: in gesprek met Ron van de Wiel en Rutger Springer van Blue LOOP

De Buitenmens-collectie is een unieke samenwerking tussen Bever en Blue LOOP en is een eerbetoon aan, zoals de naam al weggeeft, ‘de Buitenmens’.  Alle producten in de collectie zijn deels (of zelfs volledig) gemaakt van oude materialen, verweven tot nieuwe grondstoffen. We spraken met Ron van de Wiel (oprichter en eigenaar) en Rutger Springer (mede-eigenaar) van Blue LOOP over Buitenmens

Blue LOOP Originals werd opgericht in 2011 met als missie een wereld zonder afval. Het merk ontwerpt en produceert kleding van gerecyclede materialen. Ook met Bever! Wij hebben de handen ineengeslagen en samen de Buitenmens-collectie ontwikkeld.Deze producten worden gemaakt van items die zijn ingeleverd bij onze Buiten Gebruikt-inleverpunten. Zo worden bijvoorbeeld jeans en katoen omgetoverd tot nieuwe sweaters en worden oude klimtouwen gerecycled tot toffe klimhoodies.



 

Ron van de Wiel en Rutger Springer, beide eigenaren van Ideavelop, een groothandel in duurzame outdoorkleding, zijn ook de drijvende krachten achter Blue LOOP. Met hun gecombineerde expertise streven ze ernaar om ervoor te zorgen dat kleding altijd een tweede leven kan krijgen. 

Ron van de Wiel

Wat inspireerde jullie om samen te werken met Bever voor de Buitenmens-collectie?

Rutger: “Er is geen grotere autoriteit dan Bever op de outdoormarkt. Bovendien heeft Bever veel kennis op het gebied van consumentenwensen. Wij hebben veel kennis op het gebied van innovatie: technische kennis, zoals het beoordelen of een vezel geschikt is, samenwerken met leveranciers en onderzoeken wat wel en niet werkt. Als we de handen ineenslaan, hebben we meer invloed en kunnen we mensen laten inzien dat hun producten op meerdere manieren gebruikt kunnen worden en ook een tweede leven kunnen krijgen.



Ron: “Bever is al zo'n twintig jaar een betrouwbare partner van ons en interessant vanwege de goede spreiding in Nederland. Voor de Buitenmens-collectie nemen de winkels immers de rol over van textielcontainers op straat. Bovendien vragen we consumenten om actief een bijdrage te leveren. Door deze combinatie is de duurzame gedachte dat afval in principe niet hoeft te bestaan als we allemaal een bijdrage leveren, ineens bereikbaar voor velen.” 

Rutger Springer

Zijn er specifieke uitdagingen geweest bij het ontwikkelen van de Buitenmens-collectie, en zo ja, hoe zijn deze overwonnen?

Rutger: “Heel veel. Als je ziet wat we doen, is dat echt pionieren: oplossingen vinden en partners verbinden. De grootste productie van Buitenmens vindt plaats in een gebied van vijftig vierkante kilometer in Porto, met korte ketens. Als iets niet werkt, kun je dus terug naar de tekentafel.

 

Een goed voorbeeld zijn de Buitenmens-reisaccessoires. Bever zat met een grote hoeveelheid ingeleverde tenten en we gingen samen om tafel om te bepalen hoe we deze het beste een tweede leven konden geven. Tentdoek is een lastig materiaal om te recyclen omdat je het niet kunt terugbrengen naar een vezel. Dus toen zijn we met elkaar aan de slag gegaan met het vraagstuk hoe we dit het beste opnieuw konden gebruiken.

 

Een andere uitdaging die we tegen kwamen was hoe je gerecycled materiaal zo sterk mogelijk maakt. We streven naar een hoog percentage gerecyclede materialen, maar kijken ook naar de mogelijkheid om het goed te onderhouden, opnieuw te recyclen en de duurzaamheid ervan. Volledig gerecycled materiaal is dus niet altijd de beste optie en heeft soms juist een kortere levensduur.” 

 

Ron: “De grootste uitdaging in mijn ogen is dat we dingen maken die nog niet bestaan. De bedrijven bestaan wel, maar ze kennen elkaar niet en moeten op elkaar kunnen vertrouwen. Elke innovatie kost tenminste twee jaar hard werken en testen. Natuurlijk zijn er wel eens producten die nog beter kunnen, maar omdat we in de echte wereld soms wat moeten experimenteren, gaan we er wel eens (te vroeg) voor.”

Hoe selecteren jullie de gebruikte buitenspullen die worden gerecycled voor de Buitenmens-collectie?

Rutger: ”Voor tenten is het ouderwets handwerk: alle onderdelen van de tent worden geoogst, zoals ritsen, scheerlijnen, banden en plastic gespen of clipjes. Voor andere producten is het ingewikkelder: je wilt niet te selectief zijn, anders haal je de efficiëntie uit de keten. Jeans verzamelen we bijvoorbeeld in massa, waarbij we criteria doorgeven aan recyclefabrieken. Jeans die geschikt zijn voor de Buitenmens-collectie worden daarvoor gebruikt, terwijl materialen die niet geschikt zijn bijvoorbeeld door fabrieken worden gebruikt als isolatie in auto's of voor andere doeleinden.

Ron: "Voor het selecteren van producten die worden verwerkt in de Buitenmens-collectie ligt onze voornaamste focus op het recyclen van oude spijkerbroeken, wollen truien, thermokleding, polyester- en nylon tenten, en schoenen. Daarnaast hebben we ook innovaties gepland die gericht zijn op het recyclen van polyester kleding."

Wat maakt de Buitenmens-collectie uniek in vergelijking met andere duurzame outdoorcollecties?

Rutger: "Wat Buitenmens echt onderscheidend maakt, is dat de keten heel klein is. Een outdoorproduct dat bij Bever is gekocht of ingeleverd, komt weer terug bij Bever als een soortgelijk product. Dat is bijna uniek. De keten is ook heel transparant. We zijn betrokken bij het hele proces en hebben inspraak op alle gebieden. Er zijn korte lijnen en we zitten samen om de tekentafel voor elk onderdeel.”

 

Ron: “Blue LOOP Originals koopt geen duurzame stoffen op een stoffenbeurs, maar ontwikkelt alles zelf. We zijn betrokken bij de hele keten en maken het onszelf liever moeilijk dan makkelijk. We weten inmiddels ook dat het woord duurzaam of duurzaamheid vaak te makkelijk wordt gebruikt. Gerecycled polyester van PET-flessen is zo’n voorbeeld. Dat is overal verkrijgbaar, maar lost in wezen niets op. De uitdaging met betrekking tot polyester ligt in het effectief recyclen van polyester kleding en het voorkomen dat het te pas en te onpas in fast fashion wordt bijgemixt.” 


6 manieren om zelf je steentje bij te dragen

Als buitenliefhebber wil jij natuurlijk ook meebouwen aan de verduurzaming van de textielindustrie. Hoe je dat kunt doen? Ron geeft tips!

  • Rather repare than replace. Oftewel: dank je kapotte spullen niet direct af, maar probeer ze te (laten) maken. Bijvoorbeeld met behulp van de Bever-services!
  • Kunnen je spullen niet gemaakt worden, zijn ze helemaal ‘op’ of wil je er gewoon vanaf? Gooi ze niet weg, maar lever ze in bij een textielcontainer of een Buiten-Gebruikt recyclepunt in een Bever-winkel. Spullen die nog van goede kwaliteit zijn, kun je ook goed verkopen via een van de vele online platformen voor tweedehandskleding.
  • Lever niet álles in. Sokken en onderbroeken hebben als gewicht en product geen waarde meer en het is voor de sorteerders ook niet altijd een pretje om deze items eruit te vissen…
  • Bewaar niet alles tot de voorjaarsschoonmaak! Ruim je kledingkast gedurende het jaar uit, zodat sorteerbedrijven niet één piek hebben in het voorjaar.
  • Koop bewust. En dan bedoelen we niet alleen als je iets écht nodig hebt. Kijk wanneer je een product koopt of het merk nadenkt over circular design. Oftewel: denkt een merk na over wat te doen aan het einde van de levenscyclus van dit product?
  • Om af te sluiten met een eeuwenoud cliché: goedkoop is duurkoop. Geef dus liever iets meer  geld uit aan een product dat langer meegaat. Dat voelt misschien minder goed voor de portemonnee, maar uiteindelijk is het beter voor jou én de planeet!

 



Welke impact hopen jullie te hebben met de Buitenmens-collectie op het bewustzijn rond duurzaamheid in de outdoorbranche?

Rutger: “In het grotere geheel is de impact die wij hebben, die Bever heeft, beperkt. Er worden miljarden producten per jaar gemaakt en daar hebben wij maar een klein aandeel in. Wij willen daarom vooral innovaties stimuleren en mensen laten zien dat je producten langer kunt gebruiken én ze een tweede leven kunt geven. Mensen goed adviseren wanneer ze iets nieuws aanschaffen en aansturen op onderhoud en reparatie voor langer plezier van spullen, is hierbij heel belangrijk.”

 

Ron: “Het bewustzijn in de outdoorindustrie groeit en de Buitenmens-collectie draagt daar natuurlijk aan bij. Ik hoop dat wij uiteindelijk niet meer nodig zijn als het merk Blue LOOP Originals en dat afgedankte kleding altijd als nieuwe grondstof kan dienen. Dan hebben wij ons doel bereikt. Dan hebben we anderen weten te inspireren.


“We hopen dat afgedankte kleding altijd als nieuwe grondstof kan dienen.”



De Buitenmens-collectie

Waar wacht je nog op? Shop nu je favoriete item uit de Buitenmens-collectie en help mee aan een betere wereld. Want buiten is goed voor ons. Daarom zijn wij ook goed voor buiten!

 

Ben je benieuwd hoe je oude buitenproducten in nieuwe Buitenmens-items veranderen? Neem dan een kijkje op onze Buitenmens-pagina


Cookies voor jouw ervaring

Bever.nl maakt gebruik van marketing, analytische en functionele cookies en vergelijkbare technologieën. Ook derden en sociale netwerken kunnen cookies plaatsen via onze website. Als je op “accepteren” klikt, ga je hiermee akkoord. Je kan voorkeuren ook wijzigen en wij slaan jouw keuze twee jaar op. Direct je keuze wijzigen? Dat kan via de cookie policy button onderaan alle pagina's.