GRATIS LEVERING vanaf 25,-

GRATIS RETOURNEREN in de winkels

365 DAGEN bedenktijd*

GRATIS ACHTERAF betalen met Klarna

Het Zwitserse merk On legt uit: 11 x waarom wandelen de ideale workout is

Wandelen is een van de weinige sporten waar je eigenlijk niets anders voor nodig hebt dan wandelschoenen. Maar dan moeten het wel hele goede wandelschoenen zijn, uiteraard. Met de Zwitserse Alpen als proefterrein, kun je dat volledig overlaten aan de specialisten van On. Hun lichtgewicht hoge en lage wandelschoenen - uitgerust met cloud technologie - zijn vanaf nu verkrijgbaar bij Bever.

‘Wat het niet haalt in de bergen, komt niet op de markt’. Het is een van de leidmotieven van On en het belangrijkste criterium om het succes van producten die in hun eigen laboratorium getest worden te bepalen. Sinds 2010 heeft het Zwitserse bedrijf - gestart door drie hardloopvrienden - een duidelijk doel: de renwereld op z’n kop zetten. Andere sleutelwoorden die diep in hun dna versleuteld zijn: licht en snel. Want wie in de bergen gaat hiken, wil zo min mogelijk gewicht en massa mee hoeven zeulen. 

On, ook voor je dagelijkse rondje park met de hond

Niet elke wandelaar heeft de Alpen als achtertuin - helaas. Maar ook voor je dagelijkse wandeling met de hond, de twintig minuten die je elke dag naar de trein loopt en zeker voor de prachtige trekkingtochten op de Sallandse Heuvelrug, de Peel en de Lage Vuursche zijn goede, lichtgewicht wandelschoenen essentieel. Voor al die mensen die ongemerkt dagelijks een aardig stuk lopen, zijn de mooie, lichtgewicht wandelschoenen van On ideaal. Ze zijn er in de lage en hoge variant, zowel voor dames als voor heren.

Walking on the clouds

Naast dat de schoenen lichtgewicht én van hoge kwaliteit zijn, speelt ook het feit dat de innovatieve wandelschoenen van het Zwitserse merk zijn uitgerust met de geavanceerde CloudTec-technologie een cruciale rol. Die zorgt namelijk voor een zachte landing - gevolgd door een explosieve take-off, zonder dat je ook maar iets inlevert op demping of bescherming. Zowel voor wandelaars als hardlopers een revolutionaire vooruitgang.

 

De moraal van het verhaal luidt: hoe vaak, lang of snel je ook wandelt, het is sowieso goed voor je. Omdat wandelen gezond is en het je gelukkig(er) maakt, en al helemaal met de juiste schoenen aan je voeten. Samen met On stelden we onderstaande lijst met maar liefst elf oorverdovende argumenten op, om je daarvan te overtuigen. 

1. Wandelen is pure ontspanning en inspanning ineen

Stress is een van de allergrootste vijanden van een goed humeur. De echte boosdoener heet cortisol en is het stresshormoon dat ervoor zorgt dat we ons opgejaagd, angstig en ongelukkig voelen. De meest effectieve manier om cortisol de kop in te drukken, is door te onthaasten en te ontspannen. Et voilá: dat is precies wat wandelen in essentie met je lijf en leden doet.

2. Vaarwel PR, minimale afstand of andere prestatiegerelateerde doelstelling

Hardlopers rennen de 10k graag onder de 50 minuten. Wandelaars willen vooral de zon op hun huid voelen, de geur van vers gras opsnuiven en onderweg de mooiste bloemen bewonderen. En ssst, kijk daar, een eekhoorntje! Afijn, zie je het verschil?

3. Anderhalf uur wandelen in de natuur is het beste, natuurlijke antidepressivum

Er zijn verschillende onderzoeken die wetenschappelijk bewijs leveren dat wandelen op meerdere fronten gezond is. Wetenschappers van de Amerikaanse Stanford University toonden aan dat anderhalf uur wandelen direct impact heeft op de hersenactiviteit die gelinkt wordt aan depressie en andere mentale stoornissen. Let wel: het effect treedt vooral op als de wandeling in de (groene) natuur plaatsvond, en veel minder tijdens een wandeling in een stedelijke omgeving.

4. Je hebt er behalve goede wandelschoenen vrijwel niets voor nodig

Voor veel sporten heb je een tamelijk uitgebreide - lees: dure - uitrusting nodig. Fietsen van wielrenners kosten vaak een godsvermogen, net zoals de gemiddelde surfplank en snowboard ook niet bepaald goedkoop  is. Wandelaars zijn de lachende derde: naast een goed paar wandelschoenen heb je er bar weinig voor nodig.

5. Nog even over die wandelschoenen

Die moeten wel écht goed zijn. Om te beginnen moeten ze een comfortabele pasvorm hebben, de demping moet goed zijn (zodat je voet goed afrolt) en ze moeten natuurlijk lekker zitten. Waterproof is in ons land geen overbodige luxe. De tijd dat wandelschoenen per definitie lompe, lelijke (excusez le mot) dingen waren, ligt mijlenver achter ons. De mooie, stijlvolle wandelschoenen van On Running zijn het levende bewijs van wandelschoenen die je ook heel graag in je dagelijkse leven draagt.

6. Wandelen is een van de weinige sporten waar de kans op blessures nihil is

Wandelen is een hele natuurlijke manier van bewegen, waardoor spieren en spiergroepen nauwelijks overmatig belast worden. Tenminste - we kunnen het niet genoeg benadrukken - als je goede wandelschoenen hebt. Bij lange wandelingen kan het verstandig zijn om bij wijze van warming-up vooraf wat rek- en strekoefeningen te doen.

7. Al wandelend train je elke spiergroep

Dat je je spieren niet overmatig belast, wil niet zeggen dat je ze niet aan een goede training onderwerpt. Een stevige wandeling staat gelijk aan een allround workout voor je lijf. Je quadriceps (bovenbeenspieren), je glutes (bilspieren), hamstrings en je core zullen je dankbaar zijn. Ga je heuvel op, heuvel af? Dat betekent nóg een tandje erbovenop voor je spieren.

8. De calorieën vliegen eraf

Wist je dat je tijdens een uur wandelen 600 kilocalorieën verbrandt? Er zijn sporten waarbij je dat niet redt. Klimmen is goed voor een bonus: wie 5-10% stijgt, ziet ook het aantal verbrande calorieën met maar liefst 30-40% toenemen.

9. Wandelen is supergemakkelijk in je dagelijkse leven te integreren

Natuurlijk is fietsen naar je werk handig en snel, maar je kunt die 5 km ook best een keer wandelen. Vertrek nét iets eerder van huis en stap lekker door - dan ben je er alsnog in 45 minuten. ‘s Avonds ergens gegeten? Vergeet de tram en geef uitbuiken een nieuwe dimensie door naar huis te lopen.

10. Wandelend voer je de beste gesprekken

Neem je moeder, partner of beste vriendin mee voor een wandeling in de natuur en zie wat er gebeurt. Vooruit, 100% garantie kunnen we niet geven, maar grote kans dat je in alle rust en ontspannen modus waar je wandelend in terechtkomt, hele goede gesprekken voert. Ongevraagde tip: je telefoon op stil zetten vergroot die kans aanzienlijk.

11. Nederland is een ge-wel-dig wandelland

Zowel wandelen in steden die het nodige groen hebben (ziehier drie hele mooie, groene stadswandelingen in Nederland), of via een van de vele uitgestippelde NS-wandelingen, bijvoorbeeld. Maar ‘zomaar’ de trein pakken richting de Utrechtse Heuvelrug, de Loonse en Drunense Duinen of het Zuid-Limburgse Heuvelland en op goed geluk een mooi (bewegwijzerd) pad volgen, is vaak ook garantie voor een prachtige wandeling. We mogen onszelf gelukkig prijzen: Nederland is ideaal voor beginnende én geoefende wandelaars - en alles en iedereen ertussenin.

 

No more excuses, ga snel naar de Beverstore om jouw ideale wandelschoen te vinden. Juist omdat elke voet anders is, is het heel belangrijk dat je je goed laat adviseren en meerdere On Running-exemplaren past. Daarna kan het feest dat de ideale wandelworkout heet beginnen! Bekijk waar de dichtstbijzijnde Beverwinkel in jouw buurt zit.