Pijnacker, 15 juni 2023
Na enige jaren te zijn uitgereikt als ‘Dutch Marketing Award’ is donderdag 15 juni voor het eerst sinds 2013 weer een NIMA Marketing Jaarprijs (NIMA Marketing Company of the Year) toegekend aan hét beste marketingbedrijf van Nederland. De hoofdprijs bij grote bedrijven was voor buitenwinkel Bever, dat zich daarmee schaart in een mooi rijtje retailbedrijven dat de prijs eerder won, waaronder Hema, De Bijenkorf en Rituals.
‘Wat de Bever-case uniek maakt, is dat in de lastige coronatijd de rigoureuze keuze is gemaakt om af te stappen van de focus op groter, groter, groter en terug te gaan naar de essentie van het merk. Dat dit uiteindelijk juist wél tot een forse groei heeft geleid, in meerdere opzichten, is een mooie les voor veel organisaties en vooral hun marketeers’, stelt de jury in zijn rapport.
Marjolein Vendrig, CMO van Bever, nam namens Bever de prijs in ontvangst. “Verandering kost energie en vraagt veel van iedereen. Het is nooit een rechte lijn omhoog, het is vallen en opstaan. Dat hebben we met elkaar gedaan. We hebben gedurfde keuzes gemaakt, met een geweldig resultaat!”
De gedurfde keuzes worden ook in het juryrapport meerdere malen benoemd. De jury roemt de wijze waarop de buitenwinkel door middel van een duidelijke positionering als dé buitenspecialist van Nederland zijn nek uitsteekt en de markt opschudt. Mooie voorbeelden hiervan zijn het stoppen met papieren folders, het verlagen van de promotiedruk, een verlieslatende reparatie-service aanbieden en een reductie van het assortiment. Ook de (winkel)medewerkers zijn een voorbeeld van ‘living the brand’ en worden actief betrokken bij het uitwerken van de marketingmix, waaronder assortimentkeuzes en communicatie. En de ogenschijnlijk tegenstrijdige oproep om ‘te kiezen voor een product dat je al hebt’ raakt in deze tijd natuurlijk een duurzame en maatschappelijke snaar. Dat de positionering ook consistent is doorvertaald naar de winkelvloer, maakt deze case compleet.

Bever.nl maakt gebruik van marketing, analytische en functionele cookies en vergelijkbare technologieën. We gebruik je cookies onder andere om advertenties te personaliseren. Ook derden en sociale netwerken kunnen cookies plaatsen via onze website. Als je op “accepteren” klikt, ga je hiermee akkoord. Je kan voorkeuren ook wijzigen en wij slaan jouw keuze twee jaar op. Direct je keuze wijzigen? Dat kan via de cookie policy button onderaan alle pagina's.