Veiling van gerecyclede buitengear brengt 864 bomen op

Buitenwinkel Bever ontwierp negen unieke items gemaakt van oude buitengear

Pijnacker, 6 juli 2023

Een van de doelstellingen van buitenwinkel Bever is consumenten ervan bewust maken dat ze minder kunnen bijdragen aan de groeiende afvalberg, door hergebruik. Met die missie in gedachten organiseerde Bever afgelopen maand een veiling van negen unieke items, gemaakt van oude buitengear. Van een Teddy bodywarmer en klimbroek tot een cross body bag. Elk item was samengesteld uit materialen die in de Bever-recyclestraat waren ingeleverd en in Bever's eigen reparatie-atelier zijn ze omgetoverd tot nieuwe producten. De veiling bleek een groot succes. In totaal is er € 4.320,- ingezameld voor Trees for All, die met het geld 864 nieuwe bomen zal planten.

Afval in een nieuw jasje

Albert Scholte, CEO van Bever, noemt het behaalde resultaat: “boven verwachting, maar hard nodig. Overproductie en overconsumptie vervuilen buiten. Daarom doen we er alles aan om daar zelf minder aan bij te dragen en consumenten ervan bewust te maken hoe ook zij hier een bijdrage aan kunnen leveren. Door te laten zien dat je een nieuwe tas kunt maken van een oude tent, dat een versleten jeans kan terugkomen als T-shirt en een beanie kan worden gemaakt van een ingeleverde wollen trui, maken onze eigen coupeuses het direct tastbaar. Afval in een nieuw jasje. Gegarandeerd klaar voor buiten en ze zien er nog gaaf uit ook.”

Bieden door middel van bomen

Niet alleen de veilingitems waren uniek, ook de manier van bieden was anders dan op de gemiddelde veiling. In plaats van geld kon er op elk item worden geboden met bomen. Een knipoog naar het goede doel waar Bever de totale opbrengst van de veiling aan doneert: Trees for All. Eén boom stond gelijk aan € 5,-. Voor elke boom die werd geboden, doneerde Bever zelf ook een boom. Daarbovenop heeft Bever ook nog een verdubbelaar ingezet, waardoor Trees for All nu 864 bomen in Nederland en het buitenland kan planten.

Buitenmens-collectie

Bever kijkt tevreden terug op de eerste veiling en geeft aan in de toekomst meer van dit soort veilingen te willen organiseren. Voor nu ligt de focus weer volledig op de Buitenmens-collectie die online en in onze winkels in grotere aantallen verkrijgbaar is. Scholte: “De items uit de veiling waren one of a kind, maar in de winkels en in onze webshop verkopen we altijd onze Buitenmens-collectie. Ook de producten in deze duurzame collectie zijn deels (of zelfs volledig) gemaakt van oude materialen of verweven tot nieuwe grondstoffen. Met deze collectie hopen we consumenten ook te inspireren om hun oude buitenproducten in te leveren bij een Buiten-Gebruikt-inleverpunt, ook als ze helemaal op zijn. Dan kunnen wij deze spullen weer een tweede leven geven. Wel zo duurzaam!”

Fred van Olphen begon in 1977 met Bever om mensen aan te moedigen naar buiten te gaan. Die missie heeft het bedrijf in 2023 nog steeds. Wij geloven erin dat buiten iedereen op z’n best is. We vinden er rust, energie en vooral onszelf. Buiten is goed voor ons. En daarom zijn wij ook goed voor buiten. Hier ligt onze rol op maatschappelijk vlak. Dat begint met het juiste advies van onze 800 Buitenexperts, waardoor je als klant altijd de juiste keuze maakt. Voor meer informatie: https://www.bever.nl/duurzaam.html.