Eerste hulp bij onderhoud
Bever wil als winkelketen de verantwoordelijkheid nemen voor de eigen bijdrage aan een wereldwijd probleem van overproductie, overconsumptie en afvalbergen vol onnodig weggegooide producten.
“We focussen op onderhoud en reparatie, bijvoorbeeld door gratis onderhoud en reparatie op For Future Fridays en middels onze Care & Repair-campagne. Maar we willen ook graag het kennisniveau van klanten verhogen”, legt Christian uit.
Om klanten te helpen zelf de handen uit de mouwen te steken, zijn er daarom online onderhoudsgidsen. “Hierin kun je tips vinden om zelf aan de slag te gaan, bijvoorbeeld met het wassen van je donsjas of het impregneren van schoenen. Ook staan er op YouTube veel handige video’s om consumenten te helpen.”
Wasservice
Voor wie liever niet zelf aan de slag gaat, zijn er Bever-services. Denk aan schoenreparatie, het bijvullen van je slaapzak of het wassen van die donsjas die je zo graag draagt. Juist jassen is volgens Christian een onderbelicht onderwerp.
“Het is belangrijk om te weten dat wassen essentieel is om de functionaliteit van je product te behouden en de levensduur ervan te verlengen. Juist daarom willen we bewustzijn creëren en klanten hierbij helpen. We bieden daarom eigen onderhoudsproducten aan en een wasservice. Die laatste is dankzij het gebruik van zonnepanelen en een zonneboiler zelfs energieneutraal.”
Repareer wat je al hebt
Een ongeluk zit in een klein hoekje en dus kan je gear stukgaan. Maar dat betekent niet dat je meteen een nieuw product moet aanschaffen. Bever werkt daarom hard om klanten bewust te maken van die andere, duurzamere optie: reparatie.
“Voorheen werden reparaties soms gedaan door externe partijen”, vertelt Christian. “Maar sinds kort hebben we een eigen in-house atelier om outdoorkwaliteit te kunnen waarborgen. Ons team van reparatie-experts voert verschillende reparaties uit, van het herstellen van een complexe waterdichte rits, tot het vervangen van een knoop. Groot of klein, we kunnen het allemaal.”