10% extra kassakorting op SALE producten? Gebruik kortingscode NIEUWSBRIEF10 *

Van binnen naar buiten: de beste tips voor buitenklimmers

Klimmen en boulderen in de Nederlandse hallen is overzichtelijk. De routes zijn duidelijk vindbaar, je hoeft alleen de kleuren te volgen, en touwen hangen voor je klaar. Met je schoenen en pofzak en eventueel een gordel ben je er wel. Maar wat dacht je van klimmen of boulderen in de natuur? Met al je spullen in je rugzak op zoek naar de mooiste routes en boulders. Gaat het al kriebelen? Samen met de NKBV nemen we je mee van binnen naar buiten!

 

De hele winter en lente heb je in de hal getraind, daar ligt inmiddels geen uitdaging meer voor je. Mooi, dan ben je nu klaar voor buiten. Maar waar begin je? We geven hieronder de beste tips voor klimmers en boulderaars.

Voor het eerst buiten klimmen

Buiten klimmen is toch wel wat anders dan klimmen in een hal. Je hebt er een aantal extra technieken voor nodig. Buiten hangen er nooit touwen voor je klaar; je moet dus altijd voorklimmen. Daarnaast is een route in de hal relatief overzichtelijk en continu  met grepen in één kleur, terwijl buiten de rots bepaalt waar grepen zitten en hoe vloeiend de route is. Je hebt buiten dus meer aan techniek en inzicht dan aan kracht en uithoudingsvermogen. Ook ben je buiten zelf verantwoordelijk voor je veiligheid en materiaal. Niemand kijkt met je mee en vallen hoeft niet altijd veilig te zijn.

 

Een goede eerste stap voordat je zelfstandig naar buiten gaat, is het volgen van een cursus outdoor voorklimmen. Kijk hier voor alle klimcursussen van de NKBV.

Oefenen in Nederland

Binnenklimmers zijn goed in binnenklimmen en hebben relatief veel kracht. Buiten moet je meer zoeken naar je grepen en treden en ben je veel langer bezig. Gelukkig zijn er ook veel meer grepen en treden te vinden, soms zo klein en subtiel dat je er in eerste instantie misschien overheen kijkt. Train daarom vlak voor je naar buiten gaat vooral op continuïteit en ga in een voorklimroute op zoek naar rustpunten, microgreepjes, en trucs die het klimmen van de route makkelijker maken.

 

Om voor je trip naar de rotsgebieden in het buitenland eerst nog wat te oefenen, kun je in Nederland terecht bij een van de buitenmuren. Zo kun je goed testen of jij en je klimpartner fit en op elkaar ingespeeld zijn. Een aantal mooie buitenmuren zijn: Noardwand in Leeuwarden, Neoliet in Utrecht, Kalymnos in Utrecht, Monte Cervino, Klimmuur Spaarnwoude, Bjoeks in Grongen en deze toffe klimwanden in Nederland.

De eerste keer in de rots

Begin buiten in overzichtelijke sportklimgebieden waar alles prima is ingericht en de routes overzichtelijk zijn. Er zin diverse klimgebieden dicht bij huis in België of Duitsland die aan die voorwaarden voldoen. Daarnaast vind je elders in Europa talloze prachtige klimgebieden, die perfect ingericht zijn en over tal van routes in alle moeilijkheidsgraden beschikken. Climbers Paradise in Tirol, Orpierre in Frankrijk of Kalymnos in Griekenland zijn daar voorbeelden van.

 

In de Tochtenwiki van de NKBV kun je voor de klimgebieden in de omgeving van Nederland bekijken wat het niveau is, wat de specifieke regels in het gebied zijn, wanneer het broedseizoen is (en je er dus niet kunt klimmen) en of het weer goed genoeg is om te gaan klimmen.

Let op: voor het klimmen in de meeste Belgische klimgebieden heb je een klimjaarkaart van de NKBV nodig. Deze klimjaarkaart kun je aanvragen als je lid bent van de NKBV. Als je in Berdorf wilt klimmen dan moet je lid zijn van een bij de UIAA of IFSC aangesloten vereniging. In Nederland is dat alleen de NKBV. Klimmen in België zonder lidmaatschap kan alleen in enkele kleine en niet de door de KBF en CAB beheerde en onderhouden gebieden. Je kan ook meegaan als introducé wanneer je  aansluit bij een verenigingsactiviteit.

Wat neem je mee?

Je hebt het gebied waar je gaat klimmen uitgezocht, je maatjes geregeld en het weer gecheckt. Nu alleen nog je tas inpakken en gaan met die banaan! Maar wat neem je allemaal mee op je klimuitje? Gebruik deze paklijst voor klimuitrusting naast alle dingen die je sowieso al in zou pakken, zodat je geen belangrijke spullen vergeet.

Tien tips voor je de wand opgaat

Heel belangrijk voor je begint met buitenklimmen is een check op de veiligheid. Neem deze tien tips dus mee als je op pad gaat:
  1. Doe altijd een partnercheck – gordel vast? Alles goed ingehangen? Touw lang genoeg en knoop  in het uiteinde?
  2. Zeker met volle concentratie – houd je aandacht er continu bij en zeker zo dat de klimmer niet onnodig slack heeft!
  3. Bedien je zekeringsapparaat op de juiste manier – oefen met valsituaties en raak vertrouwd met je apparaat.
  4. Check of de route veilig is – bepaal de risico’s van de route en of ze voor jou aanvaardbaar zijn.
  5. Wees alert bij het begin van de route – zeker bij de eerste paar haken is dit van belang, dan kun je namelijk nog op de grond terecht komen bij een val.
  6. Hang een stapje hoger je setje in – op een plek waar je in een comfortabele positie kunt hangen.
  7. Vang een voorklimval geleidelijk op – door mee te lopen in de richting waarin je getrokken wordt.
  8. Spreek goed door: ombouwen of stand maken – wat gaan jullie doen als je klimmaatje de top van de route bereikt?
  9. Draag een helm – dit spreekt voor zich.
  10. Gedraag je als een goede gast – parkeer op de juiste plekken, volg bestaande paden, houd je stem op een normaal volume, ga discreet naar het toilet en laat niets achter.

Voor het eerst buiten boulderen

Voor buiten boulderen heb je ook meer spullen en andere technieken nodig dan binnen. Zo ligt er niet standaard een mat onder jouw project en zijn de boulders niet netjes op kleur gesorteerd. En wist je dat je vaak moet afklimmen bij buiten boulderen? Dat kan soms net zo spannend zijn als het omhoog klimmen. Wat extra voorbereiding is daarom geen overbodige luxe.

Oefenen in Nederland

Ben je nog niet helemaal klaar voor een trip naar het buitenland? Buiten boulderen kan ook in Nederland. In Groningen bij klimhal Bjoeks hebben ze ‘echte’ rotsblokken van beton. Ga eens kijken in Rotterdam bij het Blok op Zuid (naast Ahoy) of in Amsterdam in het Meerpark (naast de Jaap Edenhal), de bouldertuin bij Rock Steady in Bussum of tot slot bij de bunkers in de duinen bij IJmuiden. Je kunt er prachtig boulderen en oefenen met spotten en het gebruik van je crashpad.

De eerste keer aan de rots

Eén ding is zeker; je hoeft geen superklimmer te zijn om buiten te boulderen. Soms ben je wel wat beperkter in je keuze als je niveau wat lager ligt. In sommige gebieden vind je vooral veel moeilijke boulders. Je doet er dus verstandig aan om vooraf wat research te doen. Check het aanbod, maar ook het karakter van de blokken en de omgevingsfactoren.

Het bekendste gebied om in de buurt van Nederland te boulderen is Fontainebleau, ook wel Bleau genoemd. Het is een bosachtig gebied zo’n 80 km onder Parijs en het is het grootste, mooiste en best ontwikkelde bouldergebied ter wereld. Je bouldert hier op grote blokken zandsteen. Wat je klimniveau ook is, hier kun je je lol op.

 

Wil je iets dichter bij huis boulderen? Dat kan ook. Bijvoorbeeld in Glees in de Duitse Eifel, in Avalonia in het Ruhrgebiet, in de Harz in het noorden van Duitsland of in het Odenwald.

Wat neem je mee tijdens het boulderen?

Boulderen is typisch zo’n sport waar je nauwelijks iets voor nodig lijkt te hebben; een paar klimschoenen en een pofzak, that’s it. Maar in de praktijk loop je te sjouwen met van alles en nog wat. Gebruik deze basislijst om te checken of je alles mee hebt op je bouldertrip.

Tien tips voor je de wand opgaat

  1. Weet waar je gaat boulderen – check altijd goed of de gebieden open zijn en geschikt voor jullie.
  2. Warm goed op voor je start – maak eerst een flinke wandeling of ga even touwtjespringen.
  3. Check je crashpad – ligt het op de juiste plek?
  4. Spot als het zinvol is – alleen als er een risico is dat de boulderaar verkeerd terecht komt.
  5. Vang een val dynamisch op – leer zelf ‘goed’ vallen.
  6. Klim met schone schoenen – maak ze schoon voordat je een boulder instapt.
  7. Begin makkelijk – gun jezelf tijd om aan de rotsen te wennen.
  8. Spring op tijd af – is de boulder te moeilijk? Voorkom dan dat je in een te moeilijk positie komt te hangen.
  9. Wees zuinig met magnesium – laat niet te veel magnesium achter op de wand, en poets grepen of tickmarks weg na het klimmen.
  10. Ken de regels van het klimgebied – en houd je er ook aan! Klim bijvoorbeeld niet op nat zandsteen; het gesteente breekt dan erg makkelijk en als dat gebeurt dan heb jij de route voorgoed kapot gemaakt!

En nu nog even goed oefenen in de hal om vervolgens deze lente en zomer naar buiten te kunnen gaan. Check voordat je naar buiten gaat eerst ons klimassortiment: van schoenen, kleding en pofzakken tot zekeringsapparaten, karabiners en touw. Heel veel klim- en boulderplezier!