GRATIS LEVERING vanaf 25,-

GRATIS RETOURNEREN in de winkels

365 DAGEN bedenktijd*

GRATIS ACHTERAF betalen met Klarna

Natuurtalenten: voor het eerst suppen? Zó houd je het droog

Wij doen niets liever dan jou motiveren om buiten het avontuur op te zoeken. En van jullie leren wij dan weer over allerlei bestaande en nieuwe buitenactiviteiten. Eén van de inmiddels niet meer zo heel nieuwe sporten - waar nog wél heel veel over te leren valt - is suppen. Ons Natuurtalent Maaike gaat het ontdekken vanaf ‘beginnersniveau’, zodat ze jou uit eigen hand van het beste advies kan voorzien. Watch (laugh a little 😉), and learn!
 

Suppen is cool, en we ontdekken graag zelf waarom. Je weet vast al dat het staat voor 'stand up paddling'. In feite is een van de belangijkste dingen van het suppen om balans te houden. Aan onze Maaike dus om te ontdekken of zij in balans is op het water! En terwijl zij dit leert, geeft ze jou tips om het óók te worden – en je het suppen eigen te maken.

Suppen: waar komt ‘t vandaan – en wáár doe je het?

Suppen is ontstaan in Hawaii, toen surfers op hun boards gingen staan om beginnende surfers beter te kunnen zien. Later is suppen uitgegroeid tot een op zichzelf staande sport. Want al lijkt suppen vooral een heerlijk ontspannende activiteit, het is ook een goede training, waarbij je veel verschillende spieren gebruikt.

 

Met ons vele water is Nederland het perfecte land om te gaan suppen. Dat kan op meren, riviertjes midden in de natuur, maar zeker ook over de singels van een stad. Maaike test in deze editie van Natuurtalenten de wateren van ‘de parel van het zuiden’, Breda.

Wat heb je nodig als je begint met suppen?

Wat heb je nou nodig voor een middagje suppen? Een sup en een peddel, zo simpel kan het zijn 😉. Verder natuurlijk kleding die comfortabel zit en nat kan worden. In de zomer is zwemkleding vaak genoeg, en ook sportkleding werkt prima. Fijne spullen om te gebruiken bij het suppen vind je bijvoorbeeld in de collectie van Protest. Op een koudere, regenachtige of winderige dag zijn een waterdicht windjack en surfschoentjes prettig.

 

Een supboard kun je vaak ter plaatse huren, of je neemt er zelf een mee - dan moet je wel even pompen, op zich ook al een goede warming up. Vergeet ook niet voordat je het water opgaat een leash of enkelband mee te nemen. Mocht jijzelf nou onverhoopt van de sup vallen, dan drijft die sup in ieder geval niet weg.  

Verder handig om bij je te hebben, mee op de sup of aan de kade/het strand/in een klusje voor als je klaar bent:

Stap voor stap: zo vaar je weg op je sup

Als je net op je sup klimt, kan het een stuk instabieler voelen dan je dacht. Als je mensen ziet suppen, dan ziet het er altijd erg makkelijk uit – en dat schijnt het ook echt te zijn! – maar je moet even wennen aan het gevoel van het board onder je. Wanneer je dit gevoel te pakken hebt, volg je de volgende stappen. Kijk vooral nog 'ns naar de video om te zien hoe Maaike het voordoet.

  1. Ga op je knieën in het midden van het board zitten, zodat je een goede balans hebt. In deze houding peddel je eerst een stukje, om te wennen aan het board. Als dit goed gaat, ga je staan op het board. Je zet je voeten op de plek waar je knieën waren.
  2. De beste balans vind je door je rug recht te houden en je knieën licht gebogen. Blijf recht vooruit kijken – ga niet voorover buigen, dan kan je makkelijk je evenwicht verliezen.
  3. De goede manier om de peddel in het water te houden is met het blad naar voren. Zo krijg je de meeste kracht in het water. Wanneer je dit naar achteren doet, dan peddel je het water omhoog en verlies je veel energie.
  4. Je handen staan redelijk ver uit elkaar op de peddel. Als je wisselt van kant, dan wissel je je handen ook om.
  5. Gebruik vervolgens de hele lengte van je peddel en maak een mooie ronde roeibeweging.

Voor tijdens het suppen: extra tips

In het begin is het misschien wat wennen met die balans. Maar als je een tijdje op het board staat, begin je vanzelf aan te voelen wat voor bewegingen je wel en niet kan maken. Nog een paar extra tips:

  • Suppen doe je met je armen én met je buikspieren. Houd daarom je ellebogen gestrekt en zorg ervoor dat je kracht haalt uit je bovenlichaam.
  • Raak je je balans kwijt, gebruik dan je peddel als een soort wandelstok en hou deze in het water. Je kan er eigenlijk een beetje op leunen. Houd in ieder geval de peddel niet te veel boven je hoofd, dat gaat je niet helpen.
  • Als je dan tóch dreigt te vallen: wees niet bang om nat te worden en spring gewoon dat water in! Dat doet minder pijn dan wanneer je op het board terechtkomt 😉.

Bonus-behendigheidsoefening: de 'sup-wheelie'

Voor de snelle leerling! Als je al het voorgaande een beetje onder de knie hebt, kun je eens proberen een ‘sup-wheelie’ te maken. Je gaat daarvoor wat verder achterop je board staan (zo ver als je kunt waarbij je nog wel balans houdt), waardoor de neus van je bord iets loskomt van het water.

 

Peddel nu aan één kant een aantal keren krachtig en snel achter elkaar. Je maakt dan een soort bochtje waarbij de neus van je board nog verder omhoog komt te staan, een soort wheelie. De truc is geslaagd als je 360 graden hebt weten te 'wheelen' zonder van je sup te vallen 😊.

Evaluatie: hoe is Maaikes sup-ervaring so far?

Zoals je in de video hebt kunnen zien, heeft Maaike het er zowaar droog vanaf gebracht! Over haar eerste sup-ervaring zegt ze: ‘Ook al ben je best intensief bezig, suppen werkt echt ontspannend. Ik vond het in het begin een beetje wennen en je moet echt wel even je balans vinden. Maar als het eenmaal lukt is het echt heel leuk en je ziet ook nog eens wat van je omgeving’.

 

Maaike kan voldaan genieten van een drankje ter afsluiting. En jij hebt als 't goed is een indruk van wat je mag verwachten bij je eerste keer suppen en hoe je je het beste voorbereid. We zien je snel, buiten op het water 🤙.

In deze editie supte Maaike op de stadse wateren, maar suppen kan ook heel goed op zee. Bekijk je de zee liever vanaf de kust, ontdek dan deze rustige stranden van Nederland. Of ga terug naar ons blog.

Meer ontdekkingen en tips van onze Natuurtalenten

Eerder probeerde Natuurtalent Maaike al eens het buiten boulderen uit. En Rutger liet je zien wat er komt kijken bij beginnen met trailrunnen.