Trailrunning voor beginners: waar moet je op letten?

Bij Bever willen we je inspireren om buiten actief te zijn. Daarom delen we onze expertise, en samen met onze klanten komen we meer en meer te weten over alle buitenactiviteiten. Tóch weet niet iedere 'Bever' alles over elke buitenactiviteit. Daarom testen we bij Natuurtalenten elke keer een nieuwe activiteit, zodat wij je nóg beter kunnen adviseren. Zo helpen we jou het beste uit jezelf te halen. Voor deze eerste editie luidt de vraag: hoe is het om voor het eerst te trailrunnen? Ons eigen Natuurtalent Rutger ontdekt tijdens het The North Face Mountain Festival in de Dolomiten of trailrunnen iets voor hem is.

Tips voor beginnende trailrunners

Lijkt het je wel wat, nu je de video hebt gezien? Zoals je zag is trailrunnen hardlopen, maar niet door de stad of over asfalt. Bij deze sport loop je dwars door de natuur en de bijbehorende 'hindernissen’. Denk aan heuvels, rotsen en water. Hoewel een prima conditie handig is bij trailrunnen, draait het minder om de 'prestatie' en meer om de ervaring. Neem de natuur echt in je op en beweeg jezelf op bijna speelse manier door alle uitdagingen die op je pad komen.

Wanneer je aan iets nieuws begint wil je natuurlijk goed voorbereid zijn. Leer samen met Rutger de essentiële informatie en lees tips en informatie over de juiste gear.

Tip 1. Begin bij het bekende

Zoals Rutger in de video vertelt: kies een trail die je al kent. Bijvoorbeeld van een wandeling met je familie of je dagelijkse rondje met de hond. Een bekend gebied is veiliger, omdat je weet waar de hindernissen (boomwortels, kuilen of hoogteverschillen) zijn. Ook heb je van te voren al een idee van de afstand én je zult niet zomaar verdwalen. Dan kun je als beginner dus echt focussen op het hardlopen en rustig genieten van je omgeving.

Tip 2. Aanpassen die pas

Neem kortere passen, vooral als je naar boven of beneden moet rennen. Dan is het een stuk minder zwaar! Ook belangrijk is om je voeten goed op te tillen. Als je hardlopen op asfalt al gewend bent, zul je merken dat je bij trailrunnen snel ergens achter blijft hangen met je voet. Je tenen haken bijvoorbeeld achter stenen, hoopjes grond of lage begroeiing. Dus: korte passen, voeten hoger optillen en tenen niet naar beneden wijzen.

Trailrunnen voor beginners, hoe moet je starten.

Tip 3. Kijk vooruit

Sowieso goed advies bij hardlopen, maar bij trailrunning des te meer. Als beginner is het, zoals Rutger nu ook weet, verleidelijk om naar beneden te kijken. Dit is een slecht idee! Als je op een pad met allerlei verschillende obstakels loopt moet je op tijd kunnen reageren. Zeker als je na een paar keer iets sneller gaat lopen, is het slim om zo’n 6 meter of verder voor je te kijken. Als het pad voor je veilig is, vergeet dan zeker niet om te genieten van de natuur om je heen.

Tip 4. Gebruik je armen

Hardlopen doe je met je benen, toch? Niet alleen! Je armen zorgen namelijk voor een hoop ritme en momentum tijdens je run. Bij moeilijkere stukjes, smalle paadjes of een steil pad kunnen je armen voor stabiliteit zorgen. Wees dus vooral niet bang om ze te gebruiken. Je benen hebben het al zwaar genoeg😉.

Veel profs gebruiken zelf trailrunstokken, waarmee ze de armen extra goed kunnen inzetten. Vooral bij steilere klims zorgen de stokken voor meer grip, zodat ze sneller de berg op kunnen.

Tip 5. Wandelen mag gewoon

Wij snappen heel goed dat je zin krijgt om te sprinten bij de eerste heuvel die je tegenkomt. Superleuk, maar voor je run niet zo handig. Je bent dan namelijk in één keer buiten adem. Veel slimmer is het om de steile stukken te wandelen. Probeer dan ook meteen bij elke stap je handen af te zetten op je bovenbenen, dat spaart nog meer energie. Helemaal geen schande, ook profs doen dit juist bewust. Zo heb je nog energie over voor de rest van je run!

Trailrunnen op je eigen niveau

De Spaanse Kílian Jornet Burgada staat bekend als de beste trailrunner ter wereld, met meerdere records op zijn naam. Interessant om te zien wat de snelste runner op de wereld zegt over de sport: “Winning isn’t about finishing in first place or beating the others. It is about overcoming yourself”. Precies daarom is de sport geschikt voor iedereen, op haar of zijn eigen niveau.

   

Dit heb je nodig om te trailrunnen:

Trailrunnen in Nederland

Je leest over hardlopen in de heuvels en bergen, dus misschien denk je dat Nederland niet geschikt is. Niks is minder waar. Ons land heeft vele trailrunmogelijkheden, met vooral veel afwisselende natuur. Zo hebben we de Veluwe, de duinen aan de kust en Limburge heuvels. Een van de beste trailrungebieden is de Utrechtse Heuvelrug en de bossen daaromheen; daar vind je alle elementen bij elkaar. We hebben een top 3 voor je samengesteld, maar kijk vooral ook hier voor meer info en routes.

Trailrun 1. Austerlitz

Dit is nou zo’n run op de Utrechtse Heuvelrug. Dat betekent dus een prachtige omgeving, met lekker wat afwisseling. Redelijk was hoogtemeters, maar ook weer niet te zwaar. Fijn als beginner. Je kunt je run hier starten in Woudenberg.

Trailrun 2. Eijsden

Onder Maastricht vind je de hoogste heuvels van Nederland. Best wel pittig dus, maar de omgeving is op zichzelf al fantastisch om te zien! Op de Mescherberg (of de Heiweg) kun je bijvoorbeeld een behoorlijke klim maken. Als je hier traint kun je ook meedoen aan de jaarlijkse run. Zo til je jouw trailrunskills naar een hoger niveau.

Trailrun 3. Noordwijk

Als je niet vies bent van een uitdaging kun je trailrunnen over de zanderige hellingen van Hollands Duin. Weer een hele andere omgeving, maar niet minder mooi. De duinen zijn ook het thuis van verschillende dieren die je tegen kunt komen tijdens je run, leuk toch? Zeker tijdens zonsopkomst aan te raden! Noordwijk aan Zee heeft verschillende startpunten, bijvoorbeeld deze.

Is het wat voor jou? Onze Rutger was in ieder geval erg enthousiast over deze bijzondere sport. In Nederland zijn deze trails goed om te doen. Voor allerlei andere informatie, inspiratie en unieke sporten kun je ons blog bekijken.