Zo maakt Sherpa de wereld mooier: waar een klein merk groot in kan zijn

De extreme bergexpedities in de Himalaya zouden niet mogelijk zijn zonder de Sherpa’s. De voortreffelijke alleskunners uit Nepal worden geroemd vanwege hun verdiensten als klimmer, gids en drager in het hoogste gebergte op aarde. Op de intense tochten over het dak van de wereld zijn zij degenen die de route uitstippelen en zorgen voor de juiste koers. Om hen te eren, richtte bergbeklimmer Tashi Sherpa het label Sherpa Adventure Gear op. Een merk dat niet alleen bijzondere kwaliteitsspullen maakt, maar op geheel eigen wijze de wereld probeert te verbeteren.

 

De eerste keer dat de Sherpa’s beroemdheid vergaren, is in 1953 tijdens de legendarische Mount Everest-expeditie van Sir Edmund Hillary. Het zijn zij die de Nieuw-Zeelander helpen om als eerste persoon ooit op de top van de aarde te staan – later blijkt dat een van die berggidsen de oom is van Tashi Sherpa.

 

Vijftig jaar na deze roemruchte missie ziet Sherpa Adventure Gear het levenslicht. Een merk met een belangrijk maatschappelijk doel: naast het produceren van kwaliteitsproducten, wil het de mensen in Nepal voorzien van economische en sociale stabiliteit. Inmiddels zorgt Sherpa Adventure Gear al zestien jaar voor werkgelegenheid in Nepal, met name voor de vrouwen in het land. Daarnaast biedt het via verschillende educatieprogramma’s kansen voor jongere generaties. Op die manier probeert het merk een betere toekomst voor de Sherpa’s te bewerkstelligen.

Verschil maken

Het werpt zijn vruchten af: in 2018 creëert Sherpa Adventure Gear voor zo’n 1.600 mensen in Nepal een baan, van wie liefst 81 procent vrouw. Dat is bijzonder waardevol, aangezien de meeste mannen al op jonge leeftijd naar het buitenland vertrekken om een inkomen te verdienen voor hun gezin, terwijl de vrouwen en kinderen achterblijven. Met het inkomen dat zij met hun werk voor Sherpa verdienen, wordt deze vrouwen de kans geboden om onafhankelijke keuzes te maken voor hun community en familie.

 

Hoe belangrijk dat is, weet Julie Russell, Senior Marketing & PR Manager Europa van Sherpa Adventure Gear. Ze begon in 2012 met haar baan, net toen het merk zijn vleugels begon uit te slaan naar Europa. ‘Ik heb echt een passie voor Sherpa ontwikkeld. Het betekent zo veel meer dan kleding alleen. Ik heb het geluk gehad dat ik vaak mocht werken met onze werknemers in Nepal. Het is prachtig om de lach op hun gezicht te zien en concreet te aanschouwen hoe hun leven verbetert door hun werk. Dat je daadwerkelijk verschil maakt, is geweldig. Met dat in het achterhoofd voel ik me alleen maar meer toegewijd om ons merk nog verder te laten groeien.’

Geïnspireerd door de Himalaya

Want groeien, dat doet Sherpa. Elk seizoen opnieuw, hoewel het in de kern altijd een klein bedrijf blijft met een simpele visie op ondernemen: stap voor stap, anderen helpen op de klimtocht en nooit het zicht verliezen op de eindbestemming. Precies zoals de Sherpa’s al honderden jaren naar manieren zoeken om warm, droog en comfortabel te blijven in het hoogste gebergte ter wereld en met hun kennis de bergbeklimmers ondersteunen op hun trektochten. 

 

De gelijkenissen tussen het volk en het gelijknamige merk zijn dan ook talrijk. Loyaliteit, integriteit, bescheidenheid, uitgaan van het goede in de mens en goede zorg voor de wereld om ons heen, zijn een voorbeeld van de gedeelde kernwaarden.

Producten met impact

Sherpa Adventure Gear richt zich op het maken van producten voor mensen die het avontuur opzoeken en iets geven om de impact die zij hebben op de wereld. De producten zijn geïnspireerd op travel, outdoor en avontuur, waarbij de Himalaya een belangrijke rol speelt in het design. Belangrijkste eigenschap van het aanbod is de veelzijdigheid: denk aan waterdichte jassen, met de hand gebreide mutsen en warme sweaters.


Maar de hoofdgedachte achter het merk is om de mensen uit Nepal te helpen. De voetafdruk mag dan klein zijn, het Sherpa-hart is groot. ‘A small brand can change the world’, is de filosofie achter het merk. Sherpa Adventure Gear bewijst dat het kan. Julie: ‘We zijn van 20 naar meer dan 1.500 werknemers gegaan. Wij proberen de wereld beter te maken door de kansen op werk en educatie in Nepal voor de huidige en toekomstige generaties te vergroten. Hoe harder ons merk dus groeit, des te beter het leven van de mensen in Nepal. Dat is uiteindelijk waar we het allemaal voor doen.’

5 tips van Sherpa

Behalve jassen voor superieure warmteprestaties onder koude omstandigheden heeft Sherpa ook heerlijke shirts, sweaters en winterse accessoires. Dit zijn 5 van onze favorieten!

 

1. Tarcho Tee

Het bestverkochte T-shirt van Sherpa.

 

2. Namla Hooded Jacket II

Charmant en heerlijk comfortabel vest voor vrouwen – perfect dus voor die ijskoude winterdagen.

 

3. Dumji Crew Sweater

Deze sweater is geïnspireerd op de truien die werden gedragen tijdens de eerste Mount Everest-expeditie.

 

4. Nitya Hat

Altijd een warm hoofd met deze vochtafstotende muts, die is gemaakt in een dorp net buiten Kathmandu.

 

5. Nitya Handwarmer

Muts binnen? Vergeet de bijpassende handschoenen niet!

Dit artikel verscheen ook in de wintereditie ‘19 van ons outdoormagazine Buitentijd. Meer lezen? Bekijk de digitale versie of pak ‘m mee in één van onze winkels.

Cookies voor jouw ervaring

Bever.nl maakt gebruik van marketing, analytische en functionele cookies en vergelijkbare technologieën. Ook derden en sociale netwerken kunnen cookies plaatsen via onze website. Als je op “accepteren” klikt, ga je hiermee akkoord. Je kan voorkeuren ook wijzigen en wij slaan jouw keuze twee jaar op. Direct je keuze wijzigen? Dat kan via de cookie policy button onderaan alle pagina's.