5 tips voor een betere weerstand in de winter

De koude maanden zijn aangebroken en griep is het gespreksonderwerp van de dag: het is tijd om te werken aan een goede weerstand deze winter. We moeten ons beschermen tegen bedreigingen van buitenaf zoals virussen en bacteriën. Maar hoe? Nu willen wij niet zozeer de rol van jouw huisarts overnemen, maar wij vinden wel dat je gezond naar buiten moet kunnen. Daarom geven wij vijf tips die je kunnen helpen aan een betere weerstand. Zodat je fris en fruitig kunt wandelen in het weekend of tijdens de wintersport fit op de piste verschijnt.

1. Beweging

Wanneer je geregeld beweegt (minstens een half uur gemiddeld tot intensieve inspanning per dag) zal je minder vaak ziek worden. Fysieke inspanning heeft op veel verschillende aspecten van het lichaam een positieve werking. Lees hier allerlei bewegingstips voor de beste voorbereiding.

2. Slaap

Door voldoende te slapen maak je cytokinen aan die virussen en infecties uit je lichaam verjagen.    

3. Vitamine C

Vitamine C vind je vooral in groenten en fruit, het houdt je immuunsysteem sterk.

4. Vitamine D

Vitamine D (zit ook in forel!) is minstens zo belangrijk voor je weerstand. Zorg dat je wat vaker naar buiten gaat voor direct zonlicht en slik in de winter een supplement. Maar ook eens een ommetje tijdens een werkdag en verplaats een meeting naar buiten. Je kunt je kleden op de koude temperatuur ;-).

5. (Biologische) kip

Onze grootmoeders wisten het al: kip werkt echt tegen griep! Het gevogelte bevat een bepaald aminozuur wat qua chemische opbouw bijna identiek is aan een bronchitismedicijn. Tip: kies wel voor biologische kip.

Trek gekregen? Kijk dan hier een heerlijk winters recept voor een homemade curry met kip, kikkererwten en frisse bosui, met de Dutch Oven! Of ga terug naar ons blog

Dit artikel verscheen ook in de wintereditie 2018/2019 van ons outdoormagazine Buitentijd. Om meer te lezen neem je hier een kijkje in de digitale versie, of je neemt hem mee in een van onze winkels.

Tekst: Leroy van den Berg