GRATIS LEVERING vanaf 25,-

GRATIS RETOURNEREN in de winkels

365 DAGEN bedenktijd*

GRATIS ACHTERAF betalen met Klarna

Actief blijven in en om huis: 10 simpele tips

Bewegen is belangrijk. Zeker nu. Het houdt ons fit en flexibel, lichamelijk en mentaal. En als er íets is waar we behoefte aan hebben in deze gekke periode, dan is dat het wel. We inspireren je graag met wat ideeën voor actie in en om huis. 

 

We snappen dat je veel aan je hoofd hebt. Daarom zijn onderstaande tips lekker simpel. Benut wat je al in huis hebt en vul eventueel aan met wat handige sportspullen. Beetje motivatie en creativiteit erbij en klaar ben je! Nou ja, klaar... Klaar met bewegen ben je eigenlijk nooit 😉.

 

1. Aan de wandel

Te effectief om niet te noemen. Er gebeurt van alles in je lijf tijdens een goede wandeling. Zo nemen stresshormonen af en wordt de groei van hersencellen gestimuleerd (wat goed is voor je denkvermogen en humeur). Je hartslag gaat wat omhoog en je spieren worden soepeler. Verder helpt het je energielevel op peil te houden, wat natuurlijk prettig is met al dat binnen zitten.

 

Wandelen is kortom een allround work-out. Wil je hier meer over weten? Check dit artikel met 11 redenen om vaker te wandelen

 

Wandelen kan prima binnen. Loop door je woning (inclusief trappen), op een loopband, of op één plek. YouTube staat trouwens bol van walking work-outs: laagdrempelige beweeghalfuurtjes waarin lopen centraal staat. 

 

Wil je toch even naar buiten, doe dit bijvoorbeeld ‘s ochtends vroeg. De kans op drukte is dan een stuk kleiner, plus je start je dag op een positieve manier. Tip: de weilanden zijn ‘s ochtends vroeg nu prachtig. Extra tip: zorg dat je goede wandelschoenen aantrekt. Dit maakt je tocht nog veel fijner, geloof ons. Op Bever.nl vind je heel uiteenlopende wandelschoenen. We helpen je graag om het beste paar voor jou te vinden. Vul onze keuzehulp in, video-shop met een productexpert of maak een afspraak voor personal shoppen.   

 

2. Tandje harder: joggen

Voor hardlopen geldt ongeveer hetzelfde als voor wandelen. Wel vraagt het wat meer van je lichaam, waardoor je andere effecten zult merken. Lichamelijk en psychisch. Tijdens het hardlopen zet je bijvoorbeeld wat makkelijker je verstand op nul dan tijdens het wandelen. Bedenk wel: tijdens joggen moet je zo’n 5 meter afstand van anderen houden. 
 
Hardlopen is fijner met goede schoenen en kleding. Twijfel je, heb je advies nodig? Maak een afspraak voor personal shopping of bel met een productexpert! We helpen je graag om de spullen te vinden die bij jou passen.

 

3. Spring op de fiets

Op de fiets kun je snel even bloemen bij je vrienden brengen, boodschappen doen, of even de wijk uit. Je traint bovendien flink veel spieren, zeker als je kiest voor wielrennen. Net als andere manieren van bewegen heeft fietsen een positief effect op je brein; het verbetert onder andere je geheugen. Én je darmen worden er blij van. 

 

Hoe je de mooiste route uitstippelt, creatief omspringt met gesloten terrassen en het hele gezin meekrijgt? Dit is hoe wij ’t zouden aanpakken. Oh, en vergeet niet om afstand te houden. Heb je een hometrainer, spring daar dan op. Hoef je je nergens druk om te maken 😊.

 

4. Home work-outs

Laten we de situatie van gesloten sportscholen positief bekijken: geen reistijd = meer tijd om te bewegen. Je kent de vele sportaccounts op Instagram en YouTube vast al. Onze favorieten zijn onder andere @callyperformancetrainer op Instagram en NKBV op YouTube. Er zijn online ook veel work-outs met huis-tuin-en-keukenvoorwerpen te vinden. Check bijvoorbeeld eens @arieboomsmainstagram.

 

5. Dans het eruit

Zet je favoriete muziek – of die van je kids – aan en laat je gaan. Even gek doen, de spanning eruit dansen en meteen die hartslag een beetje omhoog krijgen. Voor je het weet sta je een uur te sporten!

 

6. Sporthorloge om

Wil je je activiteit bijhouden? Of heb je juist een duwtje nodig om van de bank af te komen? Draag een sporthorloge! Het werkt supermotiverend om te zien hoe veel je beweegt en wat het effect hiervan is op je hartslag, stress en slaap. Het wordt makkelijker om doelen te stellen en die ook echt na te streven. 

 

Omdat er best wat verschil bestaat in sporthorloges, hebben we een speciale keuzehulp voor je gemaakt. 

 

7. Touwtjespringen (met of zonder touw

Een van de beste manieren om je hartslag omhoog te krijgen en zo ongeveer alle spieren in je lichaam te trainen, is touwtjespringen. Je werkt hiermee aan je coördinatie, uithoudingsvermogen, timing, balans, snelheid, kracht en explosiviteit. Je stimuleert ook nog eens je botten om extra botmassa aan te maken. Voor wie snacks eraf wil trainen: met tien minuten springen verbruik je al snel 130 calorieën.  

 

Heb je geen springtouw of vind je het niet fijn om binnen met een touw te zwiepen? Dan kun je gewichtjes of flesjes water vasthouden en hiermee cirkelen terwijl je springt.

 

8. Skaten en skateboarden

Grijp je kans en werk zonder pottenkijkers aan je skate skills. Maak (samen met je kinderen) een parcours in de achtertuin of – doe ‘ns gek – in huis. Bind je skates onder en doe een rondje bij zonsopkomst of -ondergang. Of cruise door de straat op je skateboard. Ontspanning gegarandeerd.

 

9. Outdoorspellen voor thuis

Veel outdoorspellen kun je prima thuis doen. Binnen, op het balkon of in je tuin. Denk aan XXL Mikado in de woonkamer, tafeltennis rondom de eettafel of badminton met de buren – op veilige afstand over de schutting. Het zorgt voor een hoop plezier en je bent meteen weer even in actie – je wilt natuurlijk wel winnen. 

 

Dit zijn je nieuwe favoriete buitenspellen voor in en om huis.
 
Niet echt een spel, maar wel leuk: vliegeren. Waai uit op een groot veld en activeer meteen je buik-, arm- en beenspieren. Knutsel er zelf een met de kids (gezellig en leerzaam) of bestel een vrolijk exemplaar.

 

10. Slapen

Minstens zo belangrijk als actie, is rust. Slaap je goed, dan haal je meer uit je work-outs, ben je mentaal flexibeler en presteer je cognitief beter. Lukt het niet om ‘s nachts genoeg uren te pakken? Een hangmatdutje in de tuin werkt ook.   

 

Aanrader: vlak voor je gaat slapen wat yoga doen. Zo kom je tot rust terwijl je nog even aan je kracht en flexibiliteit werkt.  

Jouw idee

Jij hebt vast nog veel meer manieren om actief te blijven deze weken. Stuur ons een dm via Instagram of mail naar social@bever.nl. Laten we elkaar inspireren!