Compleet hardloopadvies

Of je nu hardloopt voor de je plezier of traint voor een marathon. De juiste uitrusting biedt de juiste basis voor een ultiem hardloop genot. Zo kunnen blessures voorkomen worden en het veel leuker maken om die kilometers te maken. Hardlopen is een van de meest laagdrempelige sporten om te beoefenen, je kan het altijd en overal doen. Om zo goed mogelijk jouw hardloopuitrusting samen te stellen kan je de volgende dingen doen:

  • Kies zorgvuldig elk product van jouw uitrusting.
  • Met een complete uitrusting kun jij veilig en comfortabel op pad.
  • Zorg dat de producten aansluiten bij jou en jouw wandelavontuur.
  • Zorg dat je uitrusting goed op elkaar aansluit.
  • Onderhoud je uitrusting voldoende en op de juiste manier.

Wat voor hardloper ben jij?

Beginner

Beginner

Je bent de hardloopwereld net aan het ontdekken, en je hebt misschien al een doel. Kies om te beginnen voor een all-round schoen die op veel terreinsoorten goed presteert. Op deze manier kan je kijken welk terrein je voorkeur heeft. Ook al ben je een beginner, juist dan is een goede outfit dat snel vocht afvoert en snel droogt erg belangrijk om plezier in de sport te houden.

Trailrunner

Trailrunner

Je houdt van de natuur en rent er het liefst middenin. Het terrein wordt ruiger dus je schoenprofiel wordt grover. De afstanden varieren van een paar kilometer naar urenlange ultraruns. Hoe langer de run wordt hoe meer je rekening moet houden met de hoeveelheid spullen die je meeneemt. Ook heb je meer nodig naarmate je langer weg bent. Denk aan genoeg eten en drinken. Uiteraard moet alles ultra licht zijn, want met hardlopen voelt je uitrusting zwaarder aan.

Actieve hardloper

Actieve hardloper

Je geniet van rechte vlakke stukken om lekker in cadans te rennen, maar ook ruigere natuurterreinen zijn voor jou niet onbekend. Kortom, jij als actieve renner rent over verschillende terreinen. Daarvoor is het goed om te kiezen voor een schoen met meer demping om zo veel kilometers op deze schoen te kunnen maken met optimaal comfort. Je uitrusting en eten wat je meeneemt is afhankelijk hoe lang je jouw loopje gepland hebt. Voor een rondje rennen door de buurt heb je aan alleen een bidon voldoende. Ren je in de stad en dan nog even verder; de stad uit en zo het bos in, neem dan zeker energierepen en voldoende water mee. 

Marathon

Marathon

Ren je de Marathon bloedsnel of draait het voor jou om uitlopen? Het type schoen wat je draagt is het grootste verschil. Een lichte schoen voor meer snelheid en een zwaardere voor meer demping. Je rent namelijk lange afstanden op asfalt. Deze harde ondergrond kan slopend voor je knieën zijn zonder de juiste demping. Je vertrekt qua uitrusting en kleding minimalistisch uit de startblokken omdat er relatief veel verversingsposten zijn. Je test in de duurtrainingen welk voedsel je het beste tot je kan nemen.

De 3 belangrijkste tips van onze hardloopexpert

  • Werk aan je techniek en word lid van een hardloopvereniging

Meldt je aan voor een proefles bij een hardloopvereniging. Op deze manier vergroot je je loopconditie en leer je aan je techniek te werken. Daarnaast leer je nieuwe hardloopmaatjes kennen waar je gezellig samen mee kan rennen.

  • Vervang tijdig je schoenen

Helaas gaan je hardloopschoenen niet eeuwig mee. Van de buitenkant zien ze er soms nog keurig uit maar van binnen kan de demping nog minimaal zijn. Voorkom blessures en vervang op tijd je schoenen. Je zou de kilometers van je schoenen eenvoudig bij kunnen houden als je je schoenen registreert op Strava, deze geeft ook aan wanneer je schoenen aan vervanging toe zijn. De meeste schoenen gaan tussen de 1000 en 1500 km mee, maar mocht je een lichtgewicht schoen hebben die tussen de 150 en de 280 gram weegt dan wordt aangeraden die te vervangen tussen de 600 en 800 km.

 

  • Gebruik hardloopschema's om jezelf te verbeteren

Met training word je stap voor stap beter. Het kan hierbij enorm helpen om een trainingsschema te gebruiken die afgesteld is op jouw niveau en doel. Zeker als een beginnend of redelijk onervaren hardloper helpt een trainingsschema om grip en controle te krijgen. Om je opweg te helpen heeft Bever voor verschillende (opbouwende) afstanden trainingsschema's opgesteld waarmee jij jouw conditie kan verbeten. Lees ze hier.

Lees hier ons advies over:

Ervaar buiten op je hardloopschoenen

Onze hardloopexperts staan voor je klaar

Buiten begint bij Bever, dus hardlopen ook! Dankzij onze jarenlange ervaring als wandelspecialist weten onze Buitenexperts alles van voeten en schoenen. Vanaf 1 april is het ook mogelijk om een afspraak voor hardloopschoenen in te plannen!

 

 

Dit voetspecialisme breiden we uit met de Bever 3D-voetanalyse. Hiermee krijg je bij binnenkomst een volledige loop- en voetanalyse, zodat onze Hardloopexperts jou passend advies kunnen geven. En dankzij ons uitgebreide assortiment hardloopschoenen hebben wij altijd de juiste schoen voor iedere pasvorm en elke looptechniek. Kortom: bij Bever vind je altijd de perfect passende schoen!

Ben je op zoek naar nieuwe hardloop- of trailschoenen? Onze Bever Hardloopexperts staan ook nu voor jou klaar! Dankzij ons shopadvies op afstand krijg jij het advies dat je van Bever gewend bent, maar dan vanuit huis. Plan nu je videobel-afspraak in. Onze Hardloopexperts gaan graag samen met jou op zoek naar de perfecte schoen en -outfit en geven je graag advies.

Bekijk ook

Cookies voor jouw ervaring

Bever.nl maakt gebruik van marketing, analytische en functionele cookies en vergelijkbare technologieën. Ook derden en sociale netwerken kunnen cookies plaatsen via onze website. Als je op “accepteren” klikt, ga je hiermee akkoord. Je kan voorkeuren ook wijzigen en wij slaan jouw keuze twee jaar op. Direct je keuze wijzigen? Dat kan via de cookie policy button onderaan alle pagina's.