buiten_gezond_header

Reminder: hoe buiten je gezonder én blijer maakt

Jahaa, jij weet 't natuurlijk al lang: buiten in de natuur zijn is goed voor je. Wijzelf kunnen persoonlijk geen genoeg krijgen van ieder nieuw onderzoek of experiment dat aantoont dat buiten zijn - op wat voor manier dan ook - voordelen heeft voor onze gezondheid. En er komen steeds nieuwe inzichten bij!

Op zich is het geen rocket science om te bedenken dat ruisende bomen, groene velden en knisperend frisse lucht beter zijn voor ons gestel dan loeiend verkeer tussen grote bakstenen gebouwen. Toch lijken we nog niet zoveel tijd buiten door te brengen als goed voor ons zou zijn - of sterker nog, als we eigenlijk zouden willen.

Nederlanders willen vaker naar buiten dan ze doen

Zo deden wij enkele jaren geleden samen met Staatsbosbeheer en Wageningen Universiteit onderzoek naar hoe graag en vaak de gemiddelde Nederlander naar buiten ging. Wat daarin voornamelijk opviel, was dat we minder vaak naar buiten gingen dan we zouden willen. We laten ons tegenhouden door gebrek aan tijd, vervelende weersomstandigheden en andere non-redenen.

 

Ook opvallend was dat jongeren vaak aangeven het ‘te druk’ te hebben om naar buiten te gaan. Studeren, carrière en het sociale leven staan ontspannen in de natuur in de weg - of dit valide argumenten zijn om binnen te blijven, valt natuurlijk te betwisten 😉.

Naar buiten, ja graag! Waarom ook alweer?

Niemand is een binnenmens, weet je nog? Dat je vrolijker en minder gestresst wordt van buiten, weten we inmiddels. Maar er zijn meer redenen! In dat kader delen we nog maar eens een paar bekende én minder bekende redenen waarom het zo goed is - en blijft - om lekker veel naar buiten te gaan.

  • Boost voor je immuunsysteem. Door meer tijd buiten (en in de kou) door te brengen bouw je niet alleen weerstand op voor vervelende kwalen als een loopneus en keelpijn, ook creëer je meer immuniteit voor andere virussen zoals die veel op de werkvloer, op school en op de kinderopvang circuleren.
  • Een beter korte termijngeheugen. Breng je tijd door in de (rust van de) natuur, dan verwerkt je brein minder prikkels, waardoor het gefocuster en dus geruster wordt en wat het korte termijngeheugen ten goede komt.
  • Mooier oud worden: dagelijks verblijven in de buitenlucht, kan ouderen helpen langer fit en gezond te blijven.
  • Harmonie en verbroedering! Tenten opzetten, kampvuur maken of samen genieten van de barbecue: dingen die je in de buitenlucht doet zijn vaak activiteiten waarbij je goed kunt bonden met vrienden en familie.

Kiddo's horen buiten

Kinderen en buiten spelen, het lijkt zo'n vanzelfsprekende combi dat je schrikt als je je realiseert hoeveel kinderen voornamelijk binnen spelen of achter de tv, computer of tablet zitten.

Recente berichten geven zelfs aan dat zelfs kinderen minder buiten lijken te komen. Vorig jaar nog kwam de NOS met de melding dat het aantal kinderen dat elke dag buiten speelt, in vijf jaar drastisch is gedaald, van 20 naar 14 procent. Dit kwam naar voren uit een onderzoek van Kantar Public in opdracht van Jantje Beton. Hieruit bleek ook dat inmiddels 30 procent van de  kinderen nooit of maar één keer in de week buiten speelde, tegenover 20 procent gemeten vijf jaar daarvoor.

Eeuwig zonde, want juist voor kinderen is het super, supergoed om veel buiten te ravotten en uit te razen. Here's why:

  • Tijdens het buitenspelen leren kinderen communiceren met leeftijdgenootjes en het oplossen van onderlinge problemen.
  • Verminderen van stress en beter omgaan met prikkels: kinderen met veel fantasie en energie kunnen in een buitenomgeving hun energie veel beter kwijt dan binnenshuis.
  • Actief buitenspelende kinderen presteren beter op het gebied van schrijven, rekenen, kritisch denken en luisteren.
  • Fysieke voordelen: beweging zorgt voor de gezonde ontwikkeling van spierkracht, behendigheid en lenigheid. Ook lijkt vaker buitenspelen en dus meer uitzicht op een wijdse omgeving, goed voor de ogen en voormindert het (vroegtijdige) bijziendheid.

Dus zet ze in de zandbak, neem ze mee het bos in of laat ze in de speeltuin honderd keer van de glijbaan gaan: als er maar daglicht op die snoetjes komt. Laat ze van jongs af aan genieten van het buitenzijn en in plaats van bleeksnuitjes met vierkante oogjes creeer je blakende, enthousiaste en sterke mini-avonturiers.

Meer-naar-buiten-tips (zonder verlies van kostbare tijd)

Oke, dus je wil wel meer naar buiten maar je weet niet waar je de tijd vandaan moet halen. Wat te doen?

  • Spreek buiten af met vrienden. Natuurlijk kun je bij jullie vaste koffietentje meeten voor een bakkie, maar waarom niet (eerst) een lekkere wandeling maken door het bos of over het strand? Je hebt meteen een heel ander soort gesprekken. En die kop koffie kan daarna natuurlijk nog!
  • Kun je meer buiten integreren in je werkdag? Tuurlijk, als je een kantoorbaan hebt is dit misschien lastig, maar er kan altijd meer dan je denkt. Een 1-op-1 gesprek met een collega? Zoek een bankje in de buurt. Of loop in de lunchpauze samen een rondje in de buurt.

Tot slot nog deze, beste reden van allemaal: het is gewoon zo leuk! Dus trek ‘s ochtends eens extra vroeg de voordeur achter je dicht en maak een wandeling, ga hardlopen of stap op je mountainbike, want: buiten is nooit ver weg.

Oh ja, aangezien zelfs het kijken naar buitenfilms boosheid, angst en stress vermindert en aangename gevoelens verhoogt, bekijk ook eens onze 12 Oscarwaardige outfoorfilms 😎. En daarna, hup naar buiten! Maak bijvoorbeeld met een NS-wandeling, verken Nederland wandelland met onze wandelspecial uit Buitentijd of ga terug naar het blog.