Waarom elke dag wandelen gezond voor je is

Wil je je fitter voelen én lekkerder in je vel zitten? Zet wandelen dan op je dagelijkse to do-lijst. Uit onderzoeken blijkt keer op keer dat wandelen goed is voor je lijf en je hoofd. Waarom dat zo is? Dat vertellen we je.

De wereld draait maar door. Werkdruk, een constante stroom aan digitale informatie, stress en andere factoren zorgen ervoor dat je behoefte hebt aan rust, ruimte en frisse lucht. Op zulke momenten biedt wandelen de uitkomst. Maak een half uur tot een uur per dag vrij om te wandelen en je voelt je fysiek én mentaal beter! 

De kracht van buiten

De natuur heeft een positieve invloed op de mens. Dit merk je misschien al na een kort ommetje in de buitenlucht: de drukte in je hoofd maakt plaats voor rust en je kunt even alle zorgen van het dagelijkse leven achter je laten. 

 

De natuur helpt je om te ontspannen, je hoofd leeg te maken en bij te tanken. In de buitenlucht dalen je bloeddruk en cortisolspiegel. Stress smelt weg als sneeuw voor de zon, zodat je je weer kunt focussen op dat wat belangrijk is. De natuur is ook een plek om te ontkoppelen – er is immers geen WiFi – en een plek om te verbinden, met jezelf en met anderen. Als je naar buiten gaat neem je bovendien extra vitamine D op uit zonlicht, wat je botten versterkt en je immuunsysteem verbetert. Daarnaast helpen frisse lucht en daglicht bij het reguleren van onze eetlust en slaap. 

 

Buitenlucht en licht zijn namelijk belangrijk voor onze biologische klok. Met name ochtendlicht kan het slaapritme verbeteren. Het zorgt er namelijk voor dat onze biologische klok gelijk loopt met het 24-uurs ritme van de aarde. En zo val je gemakkelijker in slaap in de avond. 

 

Hoe voorkom je slaaptekort? Naar buiten gaan! Als je 's nachts moeite hebt om in slaap te vallen, is het belangrijk om elke dag voor het middaguur naar buiten te gaan. Heb je last van (te) vroeg wakker worden? Dan is het beter om later op de dag naar buiten te gaan. Minstens een kwartier is genoeg om je biologische klok weer op peil te brengen. Kortom: van buiten word je beter. 


Shinrin-yoku: bosbaden

Het Japanse ‘shinrin-yoku’, wat ‘bosbaden’ betekent, is een vorm van therapie die mensen helpt om bewuster, gezonder en minder stressvol te leven. Je wandelt heel rustig door het bos en probeert alles in je op te nemen. Prikkels van buiten het bos, bijvoorbeeld van je telefoon, laat je zo min mogelijk tot je doordringen.  

 

Het is bewezen dat na een tijdje wandelen tussen de bomen je bloeddruk en hartslag omlaag gaan, je immuunsysteem en energielevel een boost krijgen en je stressniveau flink vermindert. Ook nemen sterke gevoelens van angst en boosheid af. Wat het bos wel niet voor je kan doen!  


Waarom is wandelen goed voor je lichaam?

Dat de natuur goed is voor je lichaam is duidelijk, maar wat is nu precies de fysieke en mentale impact van wandelen? We zetten het voor je op een rij. 

Wandelen maakt je blij

Onderzoekers van de TU Delft deden in 2020 onderzoek naar de effecten van wandelen op je mentale gezondheid. Ze ontdekten dat mensen die meer wandelen zich minder ongelukkig of depressief voelen. En ze zijn niet de enige. Talloze onderzoeken stellen dat wandelen je stemming verbetert. Meer bewegen geeft je alledaagse cognitieve functies bovendien een enorme boost. Denk aan je concentratievermogen, werkgeheugen, probleemoplossend vermogen, het verwerken van informatie en het nemen van beslissingen. 

 

Voor niet al te heftige depressies is wandelen vaak een onderdeel van therapie. Dit heeft te maken met endorfines en het gelukshormoon serotonine dat vrijkomt. Heb je last van slapeloze nachten? Ook daarvoor biedt een wandeling de uitkomst! Natuurlijke geluiden en beelden zetten ons parasympatisch zenuwstelsel aan, waardoor we sneller tot rust komen en onze innerlijke ritmes, zoals de biologische klok, meer volgen. Hierdoor lukt in- en doorslapen beter en verbetert de kwaliteit van je nachtrust. En dat verbetert dan weer je humeur. 

Wandelen versterkt je immuunsysteem

Wandelen is een low impact sport, wat betekent dat het je botten en gewrichten niet zwaar belast en in de lagere hartslagzone valt (aerobe training). Deze manier van matig intensief bewegen zorgt volgens neuropsycholoog Erik Scherder voor een betere bloedsomloop. Dit zorgt op zijn beurt dan weer voor een beter afweersysteem. Het stimuleert namelijk de aanmaak van zogenaamde ‘NK-cellen’ (Natural Killers). Deze specifieke cellen bestrijden alle virussen en ongewenste bacteriën die je lichaam binnendringen. Een dagelijkse wandeling houdt je dus in meerdere opzichten fit!


HIKE&DISCOVER

Buiten heb je nodig, dus we moedigen je graag aan om de natuur in te trekken en te genieten van al het moois om je heen. Daarom organiseerden we samen met adidas TERREX en Backtonature Hikes het toffe evenement HIKE&DISCOVER. Een heerlijke dag met een vette ijs-challenge, een waanzinnige wandeling, een uitgebreide lunch en dat alles op een onontdekte plek op de prachtige Veluwe. Wil je weten hoe het was? Lees dan hier onze uitgebreide recap!

Wandelen zorgt voor een sterk lijf

Ons lichaam is zo ontworpen dat het zich snel aanpast, zowel aan activiteit als aan inactiviteit. Wanneer je weinig beweegt verliezen je spieren, botten en kraakbeen hun vermogen en heb je sneller kans om ziek te worden of andere aandoeningen te ontwikkelen. Het is dus belangrijk dat je voldoende beweegt om je lichaam sterk en weerbaar te houden. Wandelen is daar de perfecte manier voor: het belast namelijk de juiste onderdelen van je lijf, maar met weinig inspanning.

 

Vaak last van rugpijn? Ook hiervoor kan wandelen de uitkomst zijn. Onderzoek van de universiteit van Tel Aviv toont namelijk aan dat twee tot drie keer per week 20-40 minuten wandelen effectief is bij het verlichten van lage rugpijn. Het blijkt net zo doeltreffend te zijn als het gebruiken van spierversterkende oefeningen. Je traint met wandelen namelijk ook je buik- en rugspieren, wat belangrijke spiergroepen zijn om lage rugpijn te bestrijden. 

 

Met goede wandelschoenen aan je voeten kun je je nog beter focussen op de prachtige natuur om je heen. Vermoeide voeten of pijn in je rug zijn afleidingen waar je niet op zit te wachten! Ook zorgen de juiste schoenen voor meer grip en steun, zodat je minder snel uitglijdt of je verzwikt. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Salomon XA Pro 3D V8 GTX-wandelschoen. Deze waterdichte allrounder geeft je de beste stabiliteit op oneffen terrein en mooie bospaden. 

 

Waarom je altijd zou moeten wandelen op wandelschoenen in plaats van sportschoenen, leggen we uit in dit blog

Buiten ontdek je op je wandelschoenen

Wandelen is een van de meest toegankelijke manieren om buiten te ontdekken. Je hebt er namelijk weinig voor nodig: alleen jezelf en een paar comfortabele (wandel)schoenen

 

Voor elke wandeling en elke wandelaar is er de perfecte schoen. En wist je dat je bij Bever ook gebruik kunt maken van de 3D-voetanalyse? Binnen een paar seconden maken onze Buitenexperts een 3D-scan van je voeten. Dankzij deze handige techniek worden alle eigenschappen van je voeten in kaart gebracht en vinden we binnen no-time de juiste wandelschoenen voor jouw buitenavonturen. 

 

Geniet je al jaren van je wandelschoenen, maar kunnen ze wel een onderhoudsbeurt gebruiken? Lees dan hier hoe je je wandelschoenen het beste voorziet van de juiste zorg. Zo geniet je langer én duurzamer van buiten. 

Wandelen vermindert de kans op ziekte

Wandelen is een goede manier om je lijf weerbaarder te maken tegens ziektes. Uit onderzoek komt naar voren dat “bewegen je cholesterolgehalte, je gevoeligheid voor insuline, het risico op overgewicht en op een hoge bloeddruk verlaagt. Daarmee kunnen chronische aandoeningen zoals hart- en vaatziekten, suikerziekte, botontkalking en zelfs dementie worden voorkomen. Bovendien zijn er aanwijzingen dat voldoende beweging de kans op het krijgen van borstkanker, darmkanker of longkanker met 10 tot 20 procent kan verminderen.” 

 

Bovendien vermindert wandelen de kans op Alzheimer. Wandelen is een goede manier om je hersenen actief te houden zonder zware inspanning. En wie zijn hele leven actief blijft, loopt volgens Amerikaans onderzoek minder risico om Alzheimer te ontwikkelen.


Motivatietips om je wandelkoorts aan te wakkeren

Wil je de stoute wandelschoenen wel aantrekken, maar ontbreekt het je aan motivatie? Check dan deze tips om je wandeling nog nét een stukje leuker te maken. No more excuses!

 

  • Luister je favoriete luisterboek tijdens je wandeling.
    Op deze manier waan je je in de magische wereld van jouw lievelingsboek én verblijd je je lichaam met gezonde beweging. Een betere combinatie bestaat niet.
  • Wandel samen.
    Wandelen met een vriend, vriendin of familielid zorgt vaak voor fijne gesprekken. Je geniet samen van de omgeving en leert elkaar beter kennen. Wat wil je nog meer? 
  • Kies een (voor jou) onbekend natuurgebied.
    Als je je vertrouwde omgeving kent als je broekzak, heb je misschien minder zin om te gaan wandelen. Door een nieuw wandelgebied uit te kiezen, zorg je voor afwisseling herontdek je de schoonheid van je eigen land. 

8x gezond wandelen

We zetten het nog één keer voor je op een rij. Wandelen… 

 

 …verbetert je stemming 

…verlaagt je stresslevels 

…geeft je cognitieve functies een boost 

…helpt je in- en doorslapen 

…houdt je spieren, botten en kraakbeen sterk 

…zorgt voor een substantieel minder groot risico op gezondheidsklachten 

…helpt je zonder extra inspanning calorieën verbranden 

…brengt je ionen in balans 

 

Kortom: trek je wandelschoenen en je wandeloutfit aan, check ons blog voor de mooiste (onbekende) wandelroutes en ga naar buiten! 

Wandelen doe je met Bever

Of je nu het liefst op sportieve, vlotte schoenen loopt die je zowel in het bos als in de stad aan kunt of het liefst stevige, robuuste stappers draagt: bij Bever ben je aan het juiste adres voor elk type wandelschoen. Op onze website en in onze winkels vind je schoenen in uiteenlopende modellen, met verschillende zolen en allerlei pasvormen. 

Cookies voor jouw ervaring

Bever.nl maakt gebruik van marketing, analytische en functionele cookies en vergelijkbare technologieën. Ook derden en sociale netwerken kunnen cookies plaatsen via onze website. Als je op “accepteren” klikt, ga je hiermee akkoord. Je kan voorkeuren ook wijzigen en wij slaan jouw keuze twee jaar op. Direct je keuze wijzigen? Dat kan via de cookie policy button onderaan alle pagina's.