Maak kennis met de nieuwste wandeltrend: shinrin-yoku

Vraag een willekeurige wandelaar wat-ie zo fijn vindt aan wandelen, en het antwoord bevat geheid woorden als ‘ontspannen’, ‘één met de natuur’ en ‘rust’. Wandelaars houden ervan om tijdens een wandeling te ontsnappen aan de dagelijkse drukte, onderweg genietend van de prachtige natuur die Nederland te bieden heeft. Maar dat ontspannen, lukt dat ook écht? Introducing shinrin-yoku: de ultieme manier om wandelend volledig één met de natuur te worden.

Wat is Shinrin-yoku?

Na karaoke en Marie Kondo is shinrin-yoku volgens kenners the next best thing uit Japan. Letterlijk betekent het ‘bosbaden’, oftewel: baden in het bos. Lees: je heel bewust en langzaam door het bos bewegen terwijl je alles in je op probeert te nemen. Naar de wetenschap van de Japanse hoogleraar Qing Li, die geldt als dé internationale expert op het gebied van bosgeneeskunde - de goede man schreef er zelfs een boek over.

Helende werking bij burn-outklachten

Shinrin-yoku is bedoeld als vorm van therapie, met als doel mensen kennis te laten maken met een bewustere, gezondere en minder stressvolle levensstijl. Dat buiten zijn in de natuur goed voor je is kunnen we je natuurlijk niet vaak genoeg vertellen. Daar bovenop schijnt shinrin-yohu vooral voor mensen die last hebben van burn-outklachten een helende werking te hebben. Een uurtje bosbaden kan zelfs al heel louterend zijn. Zo is bewezen dat na een tijdje wandelen tussen de bomen je bloeddruk en hartslag omlaag gaan, je stressniveau vermindert en je immuunsysteem en energielevel een boost krijgen. Tegelijkertijd nemen gevoelens van depressie, angst en boosheid af.

Zintuigen aan, hoofd uit

Met ontspannen door het bos wandelen, ben je er nog niet: shinrin-yoku behelst meer dan dat. Zintuigen aan, hoofd uit, luidt het devies. Zo is een telefoon meenemen uit den boze (geen discussie mogelijk), evenals muziek of een andere geluidsbron in je oren. Het enige waar je naar mag (moet) luisteren, zijn de geluiden van de natuur. Probeer daarbij al je zintuigen te gebruiken; bloemen en planten ruiken – zo niet ‘opsnuiven’ – en bomen aanraken mogen ook, liefst allemaal met je ogen dicht.

Hoe bereid je je voor op je eerste shinrin-yoku-ervaring?

  1. Laat je telefoon, smartwatch en koptelefoon thuis.
  2. Vertel vooraf een paar mensen dat je onbereikbaar bent en waarom, dat scheelt paniek.
  3. Zorg voor goede spullen. Dat een wandelaar niet zonder goede wandelschoenen kan, is een feit - maar dat geldt ook voor goede wandelsokken. Hikers zweren niet zonder reden bij de wandelsokken van Falke.
  4. Kies een mooie route, zoals bijvoorbeeld een van deze boswachterspaden in Nederland.
  5. Laat je volledig onderdompelen in het bad dat het bos heet. Shinrin-yoku-ze!

Op zoek naar iets meer avontuur?

Mag het voor jou toch liever een tikkie ‘wilder’? Wellicht is trailrunning iets voor je. In het filmpje ‘trailrunning voor beginners’ maakt Rutger je deelgenoot van de eerste stappen naar een succesvolle carrière als trailrunner.

Dit artikel verscheen ook in de zomereditie ‘19 van ons outdoormagazine Buitentijd. Meer lezen? Bekijk de digitale versie of pak ‘m in een van onze winkels.