Buitenpraat: leren toerskiën met Bever Joseliene Verloop

De skilift lekker laten voor wat ‘ie is en zelf met je ski’s omhoog lopen. Om daar vandaan af te dalen over de prachtigste hellingen vol verse poedersneeuw… Toerskiën is te gek! Zo vindt ook Bever-collega Joseliene, nu inmiddels zo’n drie jaar een goede bekende met deze intensieve duursport. We spraken haar over haar ervaringen, tips en tricks voor beginnende toerskiërs én natuurlijk de mooiste gebieden om zelf te ontdekken.

Even voorstellen!

Ik ben Joseliene, 29 jaar en Manager Klantenservice bij Bever. Natuurlijk ben ik gek op buiten! Klimmen, toerskiën, alpinisme, ijsklimmen, wandelen, trailrunnen en kamperen. Het liefst ga ik elke vakantie de bergen in, afhankelijk van het seizoen de sneeuw, het ijs of de rotsen 😊 Als het even kan, ook de lange weekenden. Wanneer ik niet in de bergen ben, klim ik veel in de hal en doe ik aan wandelen en hardlopen om fit te blijven.

Onze winkels zijn helaas dicht, in ieder geval tot en met 9 februari. Gelukkig is buiten nog open! Daarom inspireren we je ook in de komende periode om naar buiten te blijven gaan. Want buiten is goed voor je, juist nu. Zoek wel veilig de natuur op. Mijd drukte en houd je aan de avondklok en de regels voor afstand en groepsgrootte. Er wordt een buitengewone inspanning van ons gevraagd, maar gelukkig ben jij een buitengewoon persoon!

 

We maken het online winkelen bij Bever gemakkelijker dan ooit. Je betaalt nu voor alle orders boven de 25 euro geen bezorgkosten en je mag je bestelling gratis retourneren. Dat mag zelfs binnen 365 dagen! En dankzij ons shopadvies op afstand krijg jij gewoon het advies dat jij van Bever gewend bent, maar dan vanaf de bank. Zo haal je buiten ook naar binnen.

Hoe ben jij toerskiër geworden - vaak een defecte ski-lift treffen 😉?

Al sinds mijn zesde ski ik op de piste en af en toe daarbuiten, dus wintersport zat er vanaf jongs af aan al goed in. Om in de winter ook bij (ijsklim)routes of alpine beklimmingen te komen, is toerskiën een snelle optie en daarom ben ik hiermee begonnen. In eerste instantie als ‘vervoersmiddel’, maar ik ben steeds meer ook een dagtour op ski’s gaan waarderen. Je komt op de meest prachtige plekken, waar verder niemand anders is!

Toerskiën ziet er eenvoudig uit, maar enige oefening lijkt ons wel handig. Hoe train je het beste voor toerskiën?

Je uithoudingsvermogen is het belangrijkste om te trainen, met name door lange duurtrainingen (hardlopen of bijvoorbeeld fietsen). De techniek van het lopen heb je snel onder de knie. Verder is het naar beneden skiën na het lopen natuurlijk belangrijk om te leren, skitechniek verbeteren is daar de beste training voor. Veel meters maken in de sneeuw!

 

Daarnaast, als je net begint is het handig om je aan te sluiten bij een cursus. Zelf heb ik het voornamelijk geleerd door met vrienden op pad te gaan, dat kan natuurlijk ook.

Welke gevaren zijn er aan toerskiën verbonden en hoe bereid je je daar op voor?

Toerskiën kent meerdere risico's, afhankelijk van het terrein waar je je begeeft. Lawinegevaar is meestal het grootste risico, daarom neem je altijd lawinegear mee wanneer je op pad gaat. Daarnaast loop je soms over een gletsjer en hier ligt het gevaar van gletsjerspleten op de loer.

 

Dan loop je ook nog eens aan touw en heb je dus touw, een gordel en een spleten-reddingset bij je. Ook wanneer je steile stukken moet afdalen die je niet kunt skiën, heb je materiaal nodig om bijvoorbeeld te kunnen abseilen.

Veilig de sneeuw in met snow safety gear

De lawine-essentials zijn de heilige drie-eenheid: lawinepieper, lawinesonde en een lawineschep. Als je één van deze drie items mist, dan is het bijna onmogelijk om iemand te helpen die onder de sneeuw terecht is gekomen. Een vierde item dat niet verplicht is, maar wel levens kan redden, is de rugzak met lawine-airbag. Bekijk ook de uitgbreidere uitleg in ons artikel over (het juiste gebruik van) snow safety materiaal.  

Waaraan merk je dat je beter wordt in het toerskiën?

Wanneer je minder snel buiten adem raakt 😉. En, wanneer het wisselen van lopen naar skiën (Het bevestigen of verwijderen van de skivellen) sneller gaat.

Met welke routes kun je het beste beginnen?

Je kunt het beste beginnen met een keer langs de rand van de (baby) piste omhoog lopen, om te kijken hoe het nou precies werkt met die stijgvellen. Je wil niet midden in de diepe sneeuw staan prutsen met die plakkerige vellen.

 

Ook kun je dan aan de loop-/glij beweging te wennen. Als dat goed gaat, kun je een makkelijk ski-tour proberen met niet al te veel hoogtemeters. Neem je tijd en las af en toe een pauze in, toerskiën is een duursport!

Joselienes toerski-tips voor beginners

  • Kleed je niet te warm voor het omhoog lopen, neem een extra laag mee voor de afdaling
  • Oefen de beweging eerst aan de rand van een (baby)skipiste: glijden in plaats van stappen!
  • Stijg rustig, toerskiën is een duursport
  • Ga niet alleen op pad en zorg ervoor dat je lawine-gear bij je hebt
  • Bereid je tocht goed voor. Op welke gevaren moet je letten? Hoe lang ben je onderweg, wat moet je daarvoor meenemen - denk ook aan eten en drinken?
  • Geniet ervan!

Welke gebieden moet je als toerskiër echt eens ontdekken?

Zelf heb ik goede herinneringen aan mijn tochten rondom Chamonix. Een (mid)dagtour in de Aiguilles Rouges is prachtig en je ontsnapt echt even uit de drukte van het bekende ski-dorp. Rondom Chamonix zijn eindeloze mogelijkheden voor toerskiën (en alle andere bergactiviteiten die ik zo graag doe).

 

Als beginner kun je bijvoorbeeld de Col de Tour de Balme doen, bij skigebied Le Tour. Als dat goed gaat, is de Crochues Berard een aanrader, met een prachtige afdaling in een rustig dal.

Toerskiën: wat heb je (echt) nodig?

Deze specifieke wintersport vraagt om een specifieke uitrusting. Deze items kunnen niet ontbreken wanneer je op de toerski-tour gaat.

Ook met de lange latten ‘on tour’? Zo begint jouw toerski-avontuur

In Nederland oefenen is natuurlijk een drama, maar je skitechniek kun je hier wel verbeteren. Omhoog lopen is leuk, maar een mooie poederafdaling daarna is de beste beloning. Skitechniek in Nederland verbeteren kan natuurlijk in een skihal, of op een bandje. Het omhooglopen kun je niet zomaar gaan doen in elke indoor ski-hal, bel ze van te voren even of dit toegestaan is 😉.

 

Wat je wel heel goed in Nederland kunt trainen, is je uithoudingsvermogen. De hele dag omhoog lopen is zwaar en lange zone 1 (hardloop)trainingen helpen je om dit op te bouwen.

Goede cursussen om te leren toerskiën

Weet je nog toffe Instagram-accounts voor toerski-inspiratie?

Jazeker. Wil je helemaal in de stemming komen of zoek je technische tips en advies rondom toerskiën, dan raad ik de volgende accounts aan:

Voor nog meer buiteninspiratie en -tips – ook zonder sneeuw 😉 – houd je ons eigen kanaal in de gaten. Ook op Facebook delen we dagelijks handige buitenkennis. En voor nóg meer toffe ideeën, product- en onderhoudsadviezen en (reis)verhalen, ga je terug naar ons blog.

Cookies voor jouw ervaring

Bever.nl maakt gebruik van marketing, analytische en functionele cookies en vergelijkbare technologieën. Ook derden en sociale netwerken kunnen cookies plaatsen via onze website. Als je op “accepteren” klikt, ga je hiermee akkoord. Je kan voorkeuren ook wijzigen en wij slaan jouw keuze twee jaar op. Direct je keuze wijzigen? Dat kan via de cookie policy button onderaan alle pagina's.