Hoe kies ik mijn hardloopkleding?

Zoals bij elke sport, wordt hardlopen comfortabeler als je kleding hebt die goed ventilerend is en je droog houdt in koude en natte omstandigheden. Opties voor hardloopkleding zijn onder meer: ​​broeken, tights, korte broeken, shirts, sportbeha’s, vesten en jassen. Het weer buiten bepaalt welke combinatie van deze items je nodig hebt om comfortabel te blijven tijdens je runs.

Tip 1

Lagen

Tip 2

Weer

Tip 3

Materiaal

Tip 4

Functies

Tip 5

Uitrusting

Lagen

Welke lagen heb ik nodig?

Een laagjessysteem bestaat uit meerdere lagen met ieder hun specifieke eigenschappen. Voor hardlopen is het kan belangrijk om in laagjes te werken zodat je de juiste bescherming hebt. Doordat je intensief beweegt krijg je het snel warm dus wil je niet teveel kleding dragen. Toch is het belangrijk om je te beschermen tegen bijvoorbeeld ijzige wind op regen. Het is daarom belanhrijk om voor elke laag het juiste kledingstuk te kiezen.

 

Baselayer

Baselayer

De basislaag is je thermokleding. Het is belangrijk dat deze laag goed op je lichaam aansluit zodat je transpiratie goed opgenomen kan worden. Deze laag geeft je ook de mogelijkheid om je warmer te kleden. Door een extra dikke onderlaag aan te trekken die je ledenmaten volledig bedekken kan je de ergste kou trotseren of heb je geen isolatielaag meer nodig. Voor je thermo-ondergoed kan je het beste kleding van synthetische materialen gebruiken of merinowol.

 

Bovenkleding

Isolatie

Veel mensen vinden het tijdens het hardlopen niet fijn om een isolerende tussenlaag te dragen omdat dit je uitrusting verdikt en je minder bewegingsvrijheid hebt. Vaak is het ook niet nodig maar wanneer het met bakken uit de hemel komt, het hard waait en ijzig koud is kan een goede winterstopper onder je jack het verschil maken.

Je tussenlaag is optioneel en alleen nodig voor extra bescherming tegen weersomstandigheden. Of wanneer het echt heel erg koud is. Bij kou kan je het beste eerst gaan voor een warmere baselayer dan een extra isolatielaag. 

 

Buitenlaag

Buitenlaag

Bij de buitenlaag is het belangrijk dat de jas waterdicht is én ademend. Een waterdichte jas is ook altijd winddicht. Tijdens het hardlopen heb je dus geen last van wind en regen. Daarnaast moet je jas goed ademend zijn zodat deze de warmte en vocht kan afvoeren. Ook draag je het lieft een jack dat licht in gewicht is en je vrijwel niet beperkt in je bewegingsvrijheid.

 

3 lagen sportkleding

Tip 1

Tip 2

Tip 3

Tip 4

Tip 5

Weer

Wanneer ga je rennen?

Warm weer

Warm

Voor warme dagen moet je hardloopkleding hebben dat vocht snel afvoert, je koel houdt en je beschermt tegen de zon. Een korte broek, een shirt en syntetische sokken zijn misschien wel alles wat je nodig hebt op een warme dag. In de zomer schijnt de zon wat feller en langer waardoor het fijn is als de zon uit je ogen gehouden wordt. Je kan kiezen uit een pet of een bril. Dit is heel persoonlijk, het voordeel van een pet is dat het de zon weg houdt van je hele hoofd, maar kan wel wat bedrukkender voelen tijdens de warmte. Een zonnebril is dan een goede optie.

Hoe kies ik handschoenen?

Koud

Blijf warm tijdens het rennen, anders kost het je extra energie om warm te blijven.Gelukkig voel je je snel opwarmen naarmate je bezig bent, maar als de temperatuur verder daalt en de afstanden worden langer dan wordt het verstandiger om een lange broek en een thermo shirt met lange mouwen te dragen direct op de huid. Draag als 2e laag een vochtafvoerend t-shirt als extra windblokkerend laagje. Voor vrieskou zou je een 3de buitenlaag aan kunnen trekken in de vorm van een 100% winddicht jasje die compact opgeborgen kan worden in je hardlooprugzak. 

 

Een waterdichte jas is ook erg goed voor het geval je regen verwacht, deze is ook standaard winddicht. Een jasje dat alleen winddicht is ademt net wat beter. Waterdichte hardloopschoenen zijn ook een goede optie in de winter. Het ademend vermogen is iets minder waaroor de wamte meer in de schoen blijft zitten. Ga voor een sok waar (deels) wol in zit. Zo koelen je voeten minder snel af ook al zijn ze nat. Bij koud weer is ook een paar vochtafvoerende, ademende handschoenen aan te raden. Bij extreme koude zou je voor winddicht en- of lichtgevoerd kunnen kiezen, maar houd rekening met dat je handen snel opwarmen en de handschoenen compact weggestopt moeten kunnen worden. Voor een muts geldt hetzelfde. De meeste warmte verlies je via je hoofd. Dus start met een compacte muts. In de winter kan de zon ook fel schijnen, een hardloopzonnebril is dan een goede keus om mee te nemen. Kies voor een hoge categorie (3 of 4) voor een sneeuwlandschap. Vergeet ten slotte je Buff niet.

Regenachtig weer

Regen

Als fanatieke hardloper laat jij je natuurlijk niet tegenhouden door een beetje regen. Bovendien kan je jezelf hier goed tegen kleden. Wanneer het warm en regenachtig is voldoet de outfit die je tijdens warme dagen draagt goed en hoef je hier alleen een regenjack aan toe te voegen. Het belangrijkste op regenachtige dagen is dat je boven lichaam droog blijft. 

 

Er zijn heel erg veel waterdichte jassen bij Bever te koop, maar welke is nu geschikt om mee te nemen tijdens je hardloopsessie? Ga voor een lichtgewicht jas die makkelijk als een klein propje weg te werken is, in bijvoorbeeld je hardloopvest. Daarnaast is het ademend vermogen van zo’n jas cruciaal. Een technologie als Gore-Tex of Futurelight is daar uiterst geschikt voor. Kies dan wel voor Gore-Tex active, Gore-Tex shake dry of de flight series van The North Face. Deze modellen zijn helemaal ontworpen voor dit soort activiteiten.

 

Wanneer het kouder weer is draag je een outfit zoals je zou doen op de koude dagen. Hier voeg je dan ook simpelweg een (extra) waterdichte buitenlaag aan toe. Als je voor een langere tijd gaat rennen, neem dan een droog thermo shirt mee droog verpakt in je hardlooprugzak.

Tip 1

Tip 2

Tip 3

Tip 4

Tip 5

Materiaal

Welk materiaal heb ik nodig?

Polyester

Een polyester vezel is niet hol maar gesloten waardoor het geen vocht kan vasthouden. Het voert het vocht makkelijk af en is dus weer snel droog. Er bestaat ook kleding dat 50% polyester en 50% merinowol bevat. Ideaal als je de zachtheid van merinowol wilt en de sterkte van polyester.

Merinowol

Merinowol heeft vochtafvoerende en sneldrogende eigenschappen en is ook van nature antimicrobieel om slechte geuren te bestrijden. Merinowol is een goede temperatuurregelaar, Het helpt je koel te houden op warme dagen en warm op koele dagen. Het voelt zachter dan polyester, maar het is wel kwetsbaarder. Tegenwoordig wordt deze stof ook vaak in combinatie met nylon gebruikt om het kledingstuk sterker te maken.

Nylon

Sneldrogend, vochtafvoerend nylon wordt vaak alleen gebruikt of gemengd met andere stoffen en biedt uitstekende duurzaamheid in hardloopshorts, broeken en jassen. De stof is elastischer en lichter dan polyester.

Tip 1

Tip 2

Tip 3

Tip 4

Tip 5

Functies

Waar moet ik op letten?

Er zijn verschillende belangrijke kenmerken waar je op moet letten bij het kopen van hardloopkleding.

Vochtafvoerend

Vochtafvoerende stoffen transporteren transpiratievocht weg van de huid om je tijdens het hardlopen droog te houden zodat je minder snel af kan koelen en minder last hebt van schuurplekken.

Sneldrogend

Stoffen die snel drogen, zoals polyester en nylon, houden je comfortabel terwijl je jezelf in het zweet werkt. Als je in een regenbui terechtkomt, drogen ze snel om te voorkomen dat je het koud krijgt.

Bescherming tegen de zon

Artikelen met UPF-classificatie bieden geteste bescherming tegen de UVA- en UVB-stralen van de zon. Hoe hoger het nummer, hoe beter de bescherming.

Compressie

Sommige korte broeken, tights, shirts en sokken voor hardlopen zijn ontworpen met compressie voor een zeer goede pasvorm. Ze stimuleren de bloedsomloop waardoor je minder snel verzuurt tijdens je activiteit en je spieren sneller herstellen.

Duimgaten

eel bovenkleding voor dagen met koud weer hebben duimgaten om meer huid te bedekken, zodat je mogelijk de noodzaak van handschoenen kunt overslaan. Ze helpen ook om de mouwen op hun plaats te houden tijdens het hardlopen.

Binnenvoering

Sommige hardloopshorts hebben een binnenvoering die als ondergoed fungeert. De voering voert vocht af en droogt snel om schuren te voorkomen.

Geïsoleerd

Licht geïsoleerde modellen bieden een beetje meer warmte met een minimaal gewicht.

Opbergbaar

Sommige hardloopjassen en vesten kunnen in hun eigen zak worden opgeborgen voor compacte opslag.

Zakken

Deze kunnen onopvallend je identiteitskaart, bankpas en sleutels opbergen, zonder dat ze je bewegingen belemmeren.

Schuurvrije naden

Hardloopkleding hebben platte of gelaste naden die niet in gebieden zijn geplaatst die je hardloopbewegingen kunnen belemmeren.

Mesh-ventilatieopeningen

Veel tops zijn aangevuld met verkoelende mesh-panelen voor gebieden met hoge temperaturen zoals je rug, oksels en zijkanten.

Reflectievermogen

Als je 's nachts of in de koele uren van de schemering of zonsopgang hardloopt, wil je uitrusting met reflecterende accenten, waardoor je beter zichtbaar bent voor verkeer.

Tip 1

Tip 2

Tip 3

Tip 4

Tip 5

Functies

Waar moet ik op letten?

Vergeet je hoofd en ledematen niet voor algemeen comfort.

Petten & mutsen

Jouw blootgestelde hoofd reageert sneller op temperatuurveranderingen dan enig ander deel van je lichaam. Het is gemakkelijk om een ​​fleece of wollen muts mee te nemen voor wintertrainingen om je hoofd te bedekken bij koud weer. Ook zijn ze verkrijgbaar in lichte compacte versies die makkelijk weg te stoppen zijn. Een ademende, lichtgewicht pet kan je ook helpen koel te blijven in de zomer. Verder is een Buff zeer handig en multifunctioneel.

Sokken

Als je hard traint, produceren je voeten veel transpiratie. Dit kan blaren veroorzaken, tenzij je synthetische of merinowolle sokken draagt ​​die vocht snel afvoeren. In de winter kan dit vocht tot koude voeten leiden. Vermijd katoenen sokken voor alles behalve lichte trainingen omdat katoen vocht vasthoudt.

Handschoenen

Je handen kunnen vooral in het begin van je hardloopsessie erg koud zijn. Trek vanaf het begin je handschoenen aan totdat je handen warm genoeg zijn. Hardloophandschoenen zijn vochtafvoerend, sneldrogend en compact op te bergen. Vouw ze in elkaar als een sok, zo kan je ze niet snel verliezen. Lees hier meer over handschoenen.

Bever Tip:

Neem altijd een of twee synthetische Buffs mee tijdens je hardloopsessies. In koude omstandigheden kan je er een mutsje van maken of als kolletje gebruiken en in warme omstandgheden kan je hem als zweetband om je pols wikkelen of vochtig maken met je eigen drinkwater of beekje om vervolgens op je hoofd te dragen als verkoeling. Multifunctioneel dus en super licht en compact.

Zonnebril

Een zonnebril zorgt voor een comfortabele hardloopsessie. Het felle licht van de zon wordt geweerd en ook de wind zal niet langer voor traanogen zorgen. Een goede hardloopzonnebril kenmerkt zich door flexibele pootjes en neusbrug die buigbaar zijn naar jouw wensen zodat hij niet stuitert. De antislip op de pootjes voorkomt wegglijden tijdens het zweten. Ze zijn erg lichtgewicht en voorzien van ventilatieopeningen zodat de lenzen niet beslaan tijdens het rennen. Gebruik hem met een brillenkoord zodat hij niet op de grond valt bij onverwachte bewegingen. De meeste zijn ook gepolariseerd wat schitteringen in je zicht wegneemt. Ze zijn verkrijgbaar vanaf lens categorie1 t/m 4. Categorie 1 is geschikt voor bewolking en filtert het minste licht. Catergorie 4 is geschikt voor felle zonweerkaatsing van de sneeuw en filtert dus het meeste licht. Lees hier meer over de zonnebrillen. 

Sporthorloge

Een sporthorloge is een erg handig hulpmiddel voor het hardlopen. Het motiveert je op weer naar buiten te gaan en houdt erg nauwkeurig jouw hardloopresultaten bij om zo je doel te bereiken. Ze zijn ook verkrijgbaar in een casual uiterlijk waardoor je het de hele dag door kan dragen. Ze zijn er voor sporters die een klein rondje in het park willen rennen, maar ook voor fanatiekelingen die urenlang onderweg zijn tijdens trailruns in de bergen. Lees hier meer over sporthorloges.

Hardlooprugzak

Met trailrunning worden soms langere afstanden overbrugt, waardoor je jezelf moet kunnen redden onderweg. Een hardlooprugzak is een zeer goede uitkomst om het een en ander in mee te nemen. Denk aan genoeg voeding, regenjas, droog shirt, EHBO kit, aludeken, hoofdlamp, zonnebrand, telefoon (voor mooie foto’s of om een noodnummer te bellen) en uiteraard een waterdrinkzak die vaak al standaard is inbegrepen. Zo kan je makkelijk en geleidelijk water drinken door een slangetje wat over je schouder hangt. Zo’n rugzak moet geheel aangesloten zitten en minimaal meebewegen tijden het rennen. Lees hier meer over rugzakken.

Sport BH

Voor dames is een goede sport beha aan te raden die geschikt is voor high impact. Zo voorkom je opgerekt huidweefsel en ervaar je meer comfort tijdens je hardloopsessie. Lees hier meer over sport BH.

Cookies voor jouw ervaring

Bever.nl maakt gebruik van marketing, analytische en functionele cookies en vergelijkbare technologieën. Ook derden en sociale netwerken kunnen cookies plaatsen via onze website. Als je op “accepteren” klikt, ga je hiermee akkoord. Je kan voorkeuren ook wijzigen en wij slaan jouw keuze twee jaar op. Direct je keuze wijzigen? Dat kan via de cookie policy button onderaan alle pagina's.