Daar knap je van op! Stap eens in je T-shirt de winterlucht in

Er was een tijd dat mensen naar Zwitserland trokken voor een skivakantie omdat de winterlucht daar zo gezond zou zijn. Inmiddels weten we dat je helemaal niet zo ver weg hoeft: gewoon in de kou naar buiten gaan is al een boost voor je fysieke én je mentale gezondheid. Dat weet ook Tijn Elferink. Hij schreef Dit boek is gezond, een handboek voor meer energie en minder stress.
 

In het dagelijks leven is Tijn manager bij ONVZ, een zorgverzekeraar waar ze, net als bij Bever, geloven dat lekker veel buiten zijn een van de geheimen van een gezond leven is. We stelden hem drie vragen over kou in Nederland en de link met onze gezondheid.

1. Waarom is het juist in de winter goed om naar buiten te gaan?

‘Het is natuurlijk heel aantrekkelijk om met koud weer lekker warm binnen te blijven. Maar even ontsnappen aan die warmte is heel gezond; voor je lijf en voor je hoofd. Bewegen is de trigger voor je brein om weer actief te worden. Je kunt niet één-op-één zeggen dat mensen die in de winter ook lekker buiten zijn nooit ziek en altijd gezond zijn, maar de kans dat je je beter voelt, is aanmerkelijk groter.’

2. Waarom is het dan zo goed om die kou juist op te zoeken?

‘Je lichaam prikkelen met kou heeft een dubbel positief effect: het stimuleert vetverbranding én het is goed voor je weerstand. Daarom is het een prima plan om juist in de kou even in een T-shirt het vuilnis buiten te zetten en je lichaam uit te dagen daarmee om te kunnen gaan. Elke ochtend een seconde of twintig met koud water eindigen bij het douchen is ook een manier. Het is helemaal niet erg om het even koud te hebben.”

3. Nog een manier om warm te blijven: goede voeding!

‘We zijn gewend om in de winter stamppotten te eten, met veel zetmeel en vettig vlees. Hollandse pot is misschien heel lekker, maar nodig is het niet meer. Al is het buiten koud, binnen is het aangenaam warm en we hebben kleding die ons goed beschermt.

Blijf dus genoeg groenten en fruit eten, ook in de winter. Staat er een lekkere, winterse wandeling - door Drenthe of langs de kust bijvoorbeeld - op het programma? Vul de maag dan met een stevig ontbijt met havermout, zogenoemde langzame koolhydraten die door het lichaam geleidelijk worden opgenomen. Met wat fruit bijvoorbeeld; appel, banaan of kiwi ­– maar ook zwarte bessen, bramen en frambozen uit de vriezer zijn uitstekend.’

Dit artikel verscheen ook in de wintereditie ‘19 van ons outdoormagazine Buitentijd. Meer lezen? Bekijk de digitale versie of pak ‘m mee in één van onze winkels.