Milou Turpijn geeft basistip voor (buiten)yoga

Basistip voor (buiten)yoga van Milou Turpijn, hoofdredactrice Women's Health

Milou Turpijn, hoofdredacteur van Women’s Health én dj, begint de dag het liefst met yoga. Zo blijft ze ontspannen en in evenwicht. Voor Buitentijd spraken wij haar over de voordelen van yoga in het algemeen, en buitenyoga in het bijzonder.

‘Op mijn 20ste woonde ik in mijn eentje in San Francisco. Ik vond het best spannend om zo ver weg te zijn, zonder mijn familie en vrienden. Yoga gaf me rust en zorgde ervoor dat ik me thuis voelde. Al na de eerste les was ik hooked.

 

Nog steeds start ik de dag het liefst met yoga; het geeft me rust en balans. Het is in feite een spiegel die ik mezelf voorhoud: hoe zit ik vandaag in de wedstrijd? Als een pose, een houding, niet lukt, ga ik dan razen en tieren of ben ik mild en kan ik met een glimlach naar mijzelf kijken?

 

Als ik observeer wat er allemaal gaande is in mijn hoofd en mijzelf daarin kan ‘uitbalanceren’, hoef ik mijn frustratie of kritische blik niet mee te nemen naar de rest van de dag. Wanneer me dat niet direct op de yogamat lukt, ben ik me in elk geval bewust van mijn emoties. Door dat bewustzijn sta ik sowieso 1-0 voor.’

In de buitenlucht

‘Het grote voordeel van yoga is dat je het overal kunt beoefenen. En wat is er nou lekkerder dan in de eerste lentezon je practice te doen? Buitenyoga geeft een extra dimensie. Ga het bos in of neem je mat mee naar het strand en geniet van de frisse lucht en de omgevingsgeluiden. Je kunt je nog meer één voelen met de natuur, en de tijd lijkt sneller te gaan.

De basistips voor buitenyoga is simpel. Trek iets warms aan; een trui trek je makkelijk weer uit als de temperatuur oploopt. En check de weer-app; regen kan ook een extra dimensie geven aan je oefening, maar als je geen zin hebt om nat te worden, kun je dat maar beter voor zijn.'

Stilte in je hoofd

‘Ik doe altijd aan yoga. In de ochtend, maar graag ook in de middag of aan het eind van de dag. Dat kan even stretchen zijn in bed, met een paar yin poses, of de gehele primary series, waar ik zo’n 1,5 uur mee bezig ben. Het fijne is dat je voor yoga niet per se iets nodig hebt. Ook zonder een mat, blok of deken kun je een prima (buiten)yogasessie doen. Je hoeft er zelfs niet voor naar een yogaschool: sinds kort kun je waar je maar wilt de gratis lessen van Yoga met Milou volgen op YouTube.

Yoga is niet alleen een heerlijke manier om je lichaam te stretchen en te laten zweten, het kan je ook helpen dichter bij jezelf te komen. Dat klinkt misschien zweverig, maar is het niet. Door yoga te beoefenen, kun je de gedachten in je hoofd sussen en in die stilte kom je er beter achter wat je écht belangrijk vindt en is er ruimte voor pure creativiteit.’

Buitenyoga by Milou Turpijn

Speciaal voor Buitentijd stelde Milou een lijst samen met ontspannende yogamuziek. Of yoga je fit met de tutorials van Milou via haar YouTube-kanaal 'Yoga met Milou'.

   

Heerlijk genoten van deze playlist? Mooi! Mocht je zin hebben in meer muziek, luister dan de beste muziek voor een avontuur op niveau. Of ga terug naar ons blog

Dit artikel verscheen ook in de lente-editie '19 van ons outdoormagazine Buitentijd. Meer lezen? Bekijk de digitale versie of pak 'm in een van onze winkels.

 

Tekst: Tjeerd Langstraat

Foto van Milou: Tatjana Almuli