Last minute wandeladvies? Op Hemelvaartsdag zijn veel Beverwinkels geopend, check het overzicht

Op Hemelvaartsdag zijn veel Beverwinkels geopend, check het overzicht

Buiten-Gebruikt inleverpunt

Samen voor buiten

Buiten heb je nodig. Maar Buiten heeft ons ook nodig. Om het wereldwijde probleem van overproductie, overconsumptie en de ophopende afvalbergen van onnodig weggegooide producten aan te pakken, vond op donderdag 16 november voor het eerst het Samen voor Buiten-event plaats.

 

Honderd experts uit het bedrijfsleven, de politiek, retailers, ontwerpers, afvalverwerkers en gedragspsychologen kwamen langs om ons tijdens dit evenement te inspireren en woorden om te zetten in daden.
Het is een dag die in het teken stond van duurzaamheid, vernieuwing en bewuste keuzes maken voor ons geliefde buiten. 

 

Samen voor Buiten. Samen tegen de afvalberg. 

 

Voorafgaand aan het evenement deed Mountainview Research voor ons onderzoek naar de houding en het gedrag van mensen als het gaat om het gebruik en het verlengen van de levensduur van outdoorproducten. Bekijk hier infographic of check het volledige rapport.

 

Check ons onderzoek naar de Nederlandse kijk op duurzaamheid

 

 

Bekijk de aftermovie:



Foto's:


 

 

 

 

Wat houdt het evenement in?

Tijdens het (B2B) Samen voor Buiten-event delen we inzichten en ervaringen van sprekers die het voortouw nemen in de strijd naar een duurzamere wereld. Naast inspirerende sessies bieden we ook interactieve workshops waarin we met elkaar aan de slag gaan. We duiken met elkaar in de wereld van duurzaamheid, innovatie en het verlengen van de levensduur van producten.

Sprekers en programma

‘Te vroeg is beter dan te laat’

De wereld en de mensheid zijn voortdurend onderhevig aan verandering. Om binnen je cirkel van invloed een positieve bijdrage te kunnen leveren, is het belangrijk om vroeg signalen op te vangen van belangrijke bewegingen die veranderingen teweeg zullen brengen. Ron van de Wiel benadrukt dat het combineren van focus en experimentatie goed samen gaan en dat investeren in mensen met out-of-the-box ideeën de moeite waard is.


Ron van de Wiel, oprichter en Chief Inspiration Officer van Blue LOOP Originals, geeft textielafval met passie en creativiteit een hoogwaardig tweede leven en maakt mensen bewust van het feit dat ze zelf het verschil kunnen maken.

 


‘De duurzaamheidstransitie binnen Decathlon’

Decathlon heeft op basis van gegevens vastgesteld dat een verandering in het bedrijfsmodel cruciaal is om CO2-reductiedoelen te bereiken. Circulaire benaderingen zoals onder andere reparatie, verhuur en buyback zijn de eerste stappen naar een circulair bedrijfsmodel dat de uitstoot van CO2 vermindert en afval beperkt. Roeland Vervloet behandelt de obstakels in het realiseren van deze overgang, benadrukt het belang van gegevens en bespreekt het betrekken van het management en de uitdagingen bij het implementeren van deze transitie.

Roeland Vervloet, Sustainability Expert bij Decathlon, werkt vanuit een achtergrond in milieuwetenschappen en ethiek aan de grootste uitdaging van onze tijd: de overgang naar een duurzaam economisch systeem.


‘De impact van Tony’s Chocolonely’

Paul Schoenmakers, tot voor kort Head of Impact bij Tony’s Chocolonely, vertelt over hoe je écht impact maakt. Hij spreekt over de transformatieve periode waarin de duurzaamheidsstrategie van Tony’s Chocolonely een snelle internationale uitbreiding onderging. Mét de nodige uitdagingen. Kun je bijvoorbeeld buiten je eigen organisatie een beweging opzetten, door veranderingen op industrieniveau én bij je consumenten na te streven? Hoe belangrijk is het om iedereen 'aan' te krijgen voor de missie, ook binnen (een groeiende) organisatie? Gaan commercieel succes en een missie nastreven samen, en hoe leg je hier verslag van?

Paul Schoenmaker, voormalig Head of Impact bij Tony’s Chocolonely, speelde een cruciale rol bij het realiseren van de impact- en duurzaamheidsdoelen van Tony's Chocolonely. Hij richtte met succes het impact team op en implementeerde een uitgebreide duurzaamheidsstrategie om de missie van Tony's Chocolonely tot leven te brengen. 


‘De afvalberg van morgen’

Wat moet er veranderen om daadwerkelijk over te gaan van een lineaire economie naar een circulaire economie?  Kiki Hagen vertelt over de (on)houdbaarheid van de huidige manier van produceren en consumeren, en over de noodzakelijke (Europese) wet- en regelgeving die steeds dwingender wordt als het bedrijfsleven zelf geen stappen zet.

Kiki Hagen, Tweede Kamerlid der Staten-Generaal en vertegenwoordiger voor D66, is de aanjager van de circulaire economie in de Tweede Kamer. Zij pleit voor beleid dat zich richt op de duurzame pioniers van Nederland en is advocaat voor de verduurzaming van de kledingindustrie. 


‘Picture Organic Clothing’ (Engelse presentatie)

Onze planeet heeft een limiet. Julien Durant vertelt hoe een merk kan handelen om duurzame ontwikkeling te respecteren en de verwachtingen rondom de grenzen van de planeet te volgen.

Julien Durant, CEO en mede-oprichter van Picture Organic Clothing, richtte in 2008 samen met zijn partners Jérémy en Vincent het milieuvriendelijke kledingmerk Picture Organic op.

 


‘System change in de mode’

Xander Slager bespreekt het lokale, circulaire businessmodel van het kledingmerk New Optimist. 

Xander Slager is mede-oprichter van New Optimist, een sociale onderneming die handgemaakte kleding produceert van gerecyclede en natuurlijke materialen in Amsterdam Oud-West.


‘Niemand is een transitiemens’

MVO Nederland stuurt de transitie naar een duurzame economie met de grootste ondernemersbeweging van Europa. Die transitie vraagt om verandering van het huidige systeem. Het bedrijfsleven is als geen ander in staat om snel en goed in te spelen op veranderende omstandigheden. Bianca Streng vertelt en laat aan de hand van praktijkvoorbeelden zien hoe je binnen je bedrijf het verschil kunt maken.

Bianca Streng, Sectormanager Textiel bij MVO Nederland, werkt samen met partners aan de verduurzaming van de sector, met als uiteindelijk doel een textielsector te organiseren die duurzaam, circulair en natuur-inclusief is, met transparante ketens.



‘Duurzaam herstel: belonen of bestraffen?’

Als verzekeraar sta je voor de uitdaging van duurzaam schadeherstel. Hoe kun je mensen overtuigen om te kiezen voor duurzaam herstel in plaats van financiële vergoeding? Klanten neigen vaak te geloven dat vervanging beter is dan herstel, maar herstel is aanzienlijk milieuvriendelijker. De missie van a.s.r. is gericht op duurzaamheid en het verminderen van afval. Paul Westerik en Skadi Clauss laten zien hoe a.s.r. werkt aan een groenere toekomst en het vinden van een balans tussen wat het beste is voor hun klanten en de planeet.

Utrecht 13/06/2022 Paul Westerik - iov asr - Foto Raphael Drent

 

Paul Westerik is Contract Manager Natura Herstel bij a.s.r verzekeringen, werkzaam binnen de afdeling Schade, en tevens voorzitter Property van Groen Gedaan. Sinds 2000 is hij werkzaam bij a.s.r als schade-expert en momenteel als CRM. Hij houdt zich bezig met 25 herstelbedrijven voor duurzaam schadeherstel in de verzekeringsmarkt.

 

Skadi Clauss, heeft een achtergrond in economische psychologie en is sinds 2021 werkzaam bij a.s.r. Ze is begonnen als Management Trainee en is nu al een jaar Sustainability Manager bij a.s.r. Schade.


'Hoe krijg je de consument mee?'

Bedrijven met duurzame ambities hebben prachtige plannen. Echter, het succes van de duurzame transitie staat of valt met de uiteindelijke eindgebruiker. Is deze bereid om te veranderen? En wat is er nodig om de consument mee te krijgen in duurzamer gedrag? Anke Bergmans deelt inzichten uit klimaatpsychologie, consumentengedrag en onderzoek en geeft advies over hoe je de consument kunt betrekken bij duurzame ambities.

Anke Bergmans, marktonderzoeker bij Mountainview Research, duikt in het brein van de consument. Want om mensen mee te krijgen, moet je hun drijfveren en drempels begrijpen, moet je de opvattingen van mensen kennen en moet je begrijpen hoe ons brein duurzame vooruitgang in de weg kan zitten of juist kan versnellen.  


‘What actions should and CAN companies take on PFAS?’ (Engelse presentatie)

We hebben een PFAS-crisis, wat de focus is en de reden voor aankomende reguleringen. Veel bedrijven zullen hier door worden beïnvloed. Jonatan Kleimark behandelt wat de belangrijkste stappen voorwaarts zijn en welke voorbeelden er zijn om te volgen. Ook vertelt hij welke acties er nodig zijn om als bedrijf een voorloper te zijn in de aanpassing aan de markttransitie. 

Jonatan Kleimark, Senior Chemicals and Business Advisor bij ChemSec, heeft een PhD in organische chemie en ervaring als projectmanager in verschillende sectoren, waaronder MedTech, de auto-industrie en de farmaceutische industrie. Bij ChemSec leidt hij het werk rond PFAS, waaronder de PFAS Movement en de identificatie van veiligere alternatieven voor PFAS, en is hij projectmanager voor de ChemSec Business Group.

Initiatieven

Rondleidingen

Naast alle inspirerende sessies en workshops verzorgt Bever, in samenwerking met Atelier Fraenck, rondleidingen door onze eigen hergebruikstraat en bieden we een kijkje in onze Wasstraat waar we samenwerken met OrganoClick. Tijdens deze dag opent ook het Bever Reparatie-atelier haar deuren, waar Marjolein Vendrig en Caroline laten zien hoe onze getalenteerde coupeuses reparaties uitvoeren en producten nieuw leven inblazen.

 

Bever x OrganoClick

In samenwerking met OrganoClick hebben we onze eigen Buitenmens Care-onderhoudsproducten ontwikkeld. Dit Zweedse bedrijf begon een zoektocht naar een natuurlijk alternatief voor onderhouds- en wasmiddelen en vond dit in de natuur. OrganoClick ontwikkelde OrganoTex®: een fluorkoolstofvrije waterafstotende technologie, geïnspireerd door de 3D-structuur van lotusbloemen. Deze bloem heeft namelijk een extreem waterafstotende eigenschap. Dit effect wordt nu toegepast in de nieuwe Buitenmens Care-producten voor het onderhoud van buitenkleding en -accessoires.

 

We maken ook gebruik van Buitenmens Care in onze eigen Wasstraat. Johannes van Overmeeren, Senior Product Developer bij OrganoClick. leidt de rondleiding door de Wasstraat en vertelt meer over de duurzame technologieën van OrganoClick en OrganoTex.

Johannes van Overmeeren heeft een MSc in materiaalchemie. Hij woont inmiddels ruim 5 jaar in Zweden en richt zich op de technologische ontwikkeling van OrganoTex binnen het OrganoClick-concern. Binnen dit concern draait productontwikkeling volledig om duurzaamheid. Johannes is goed bekend met het complexe landschap van keurmerken en regelgeving met betrekking tot chemische producten voor de consumentenmarkt.

Bever x Fraenck

Atelier Fraenck ken je van de toffe Buitenmens-reisaccessoires. Fraenck is een duurzaam en sociaal label, met een eigen atelier in Arnhem. Naast hun missie om zo min mogelijk nieuwe materialen te gebruiken, hebben ze ook een sociale missie: mensen met verminderde arbeidskansen een leerplek en groeimogelijkheden bieden. In het atelier maken enthousiaste creatievelingen de Buitenmens-reisaccessoires met de hand. 

Oude tenten die zijn ingeleverd in de Bever-winkels komen via het distributiecentrum bij Fraenck in Arnhem terecht, waar ze worden gesorteerd, schoongemaakt en verwerkt. Van de bruikbare stukken worden gearbags (etuis), toilettassen, laundrybags en packing cubes gemaakt. 

 

Tijdens de rondleiding door de Bever-hergebruikstraat vertellen oprichters Pascal Mulder en Ratna Ho over het ontstaan van het Fraenck. Ook delen ze inzichten over de uitdagingen van lokaal produceren in Nederland en het sociaal ondernemen.

Pascal Mulder (foto) en Ratna Ho zijn ontwerpers en het ondernemersduo achter het merk Fraenck. Ze werken sinds 2014 samen en hebben Fraenck in 2018 opgericht. Hun ervaring is dat duurzaam en inclusief ontwerpen en produceren aan belang wint en in de toekomst nog veel crucialer zal worden. Zij beschikken over de expertise om dit voor bedrijven zoals Bever concreet vorm te geven.



Jouri Schoemaker is een van de oprichters en CEO van Pieter Pot. Pieter Pot is een bedrijf dat miljoenen verpakkingen bespaart, tienduizenden klanten afvalvrije boodschappen bezorgt en meer dan 12 miljoen euro aan groeikapitaal heeft opgehaald om op grotere schaal impact te maken. Een impact start-up die systeemverandering ambieert, transparant communiceert en hun missie boven hun eigen bestaansrecht zet.

Jouri is host van het Samen voor Buiten-evenement en verzorgt als Nederlands Kampioen Pitchen een Masterclass Pitchen.

Wat kun jij doen?

Elke stap telt, klein of groot, van iedereen. Naast onze reparatie- en onderhoudsservices helpen we je ook graag bij het zelf onderhouden en repareren van je spullen. Onze online stappenplannen helpen je hierbij. Je schoenen impregneren, een donsjas wassen of een gaatje in je waterdichte jas plakken is namelijk helemaal niet lastig! 

Onderhoudstips
Reparatietips

Wat doen we nog meer?

Cookies voor jouw ervaring

Bever.nl maakt gebruik van marketing, analytische en functionele cookies en vergelijkbare technologieën. Ook derden en sociale netwerken kunnen cookies plaatsen via onze website. Als je op “accepteren” klikt, ga je hiermee akkoord. Je kan voorkeuren ook wijzigen en wij slaan jouw keuze twee jaar op. Direct je keuze wijzigen? Dat kan via de cookie policy button onderaan alle pagina's.