Met Pinksteren zijn veel Beverwinkels geopend, check het overzicht

Met Pinksteren zijn veel Beverwinkels geopend, check het overzicht

Bever ontvangt als eerste de onafhankelijke duurzaamheidscertificering van Thuiswinkel.org

Nieuwe, belangrijke stap richting verduurzaming

Pijnacker, 11 april 2024

Na een uitgebreide, onafhankelijke audit heeft Bever vandaag als een van de eerste e-commercebedrijven in Nederland de onafhankelijke duurzaamheidscertificering van Thuiswinkel.org behaald. Het behalen van dit certificaat betekent dat Bever voldoet aan de eisen van zes belangrijke duurzaamheidsthema's, waaronder het gebruik van milieuvriendelijke verpakkingen, het minimaliseren van uitstoot bij bezorging, het uitbreiden van het aanbod van producten met duurzaamheidsvoordelen en het verminderen van retourzendingen.

Consumenten meer zekerheid geven

Door het introduceren van het certificaat wil Thuiswinkel.org consumenten zekerheid geven dat een webshop serieuze stappen zet op het gebied van duurzaamheid. “Thuiswinkel.org wil webshops stimuleren, aanjagen en handvatten geven. Het uiteindelijke doel is dat alle bedrijven in beweging komen en steeds duurzamer worden op alle vlakken van de bedrijfsvoering”, aldus Marlene ten Ham, algemeen directeur van de belangenvereniging van e-commercebedrijven.

Zes duurzaamheidsthema’s

Webwinkels die het certificaat willen behalen, worden gecertificeerd op zes duurzaamheidsthema’s. Die zijn door Thuiswinkel.org opgesteld, in samenwerking met milieuorganisaties, wetenschappers en bedrijfsdeskundigen, en zijn gevalideerd door een onafhankelijk comité van deskundigen. Een onafhankelijke, certificerende instelling voert de jaarlijkse toetsing uit.

 

  1. De webshop heeft een duurzaamheidsstrategie en -plan en monitort de voortgang. Zo wordt de verdere ontwikkeling van de verduurzaming op de lange termijn gewaarborgd. Een cosmeticabedrijf beantwoordt in het plan bijvoorbeeld de vraag: op welke manier gaan we vervuilende grondstoffen als microplastics in doucheproducten uitfaseren?
  2. Het bedrijf bereidt zich voor op de circulaire economie en biedt minimaal een circulair product of dienst aan: denk aan repareren, verhuren en tweedehands en refurbished producten. Zoals de kledingwinkel die losgeraakte knopen, gaatjes en ritsen repareert.
  3. De webshop verkoopt producten met duurzaamheidsvoordelen en werkt actief aan het verduurzamen van het productaanbod. Bij de inkoop zoekt deze naar milieuvriendelijke alternatieven en schrapt zo veel mogelijk niet-duurzame producten uit zijn assortiment. Klanten worden actief gewezen op het aanbod van producten met duurzaamheidskenmerken. Bijvoorbeeld een meubelzaak die lokaal produceert en werkt met hout uit duurzaam beheerd bos.
  4. De webshop verzendt zijn producten met zo min mogelijk verpakkings- en opvulmateriaal en kiest voor 80% gerecyclede materialen. Het doel is om zo min mogelijk lucht te vervoeren. Denk aan het vervangen van een doosje door een verzendenvelop van gerecycled karton, die door de brievenbus past.
  5. De webshop kiest voor vervoer met een zo laag mogelijke CO2-uitstoot en helpt de consument om bezorgopties met de laagste milieu-impact te kiezen, bijvoorbeeld via een informatiepagina.
  6. Het bedrijf zet in op het meten en beperken van retouren en het hergebruiken van teruggestuurde artikelen. Bijvoorbeeld met behulp van Artificial Intelligence (AI) laten zien hoe de nieuwe televisie in je woonkamer zou staan of het berekenen van verzendkosten.

Belangrijke erkenning voor duurzaamheidsinspanningen

Frederique Oudkerk, Head of E-commerce & Customer Service bij Bever nam uit handen van Marlene ten Ham (algemeen directeur Thuiswinkel.org), Paul Nijhof (voorzitter Thuiswinkel.org) en Jacco Vonhof (voorzitter MKB-Nederland) het certificaat officieel in ontvangst. Oudkerk: “Het behalen van de Thuiswinkel.org-duurzaamheidscertificering is voor ons een belangrijke erkenning voor alle inspanningen die wij als Bever hebben verricht. Maar bovenal is het een belangrijk signaal voor onze klanten, leveranciers en andere ketenpartners dat we samen echt een beweging in gang hebben gezet. We zien het als een bevestiging dat Bever een voorbeeld is van ‘hoe het ook kan’. En dat is waar we het allemaal voor doen.”


Bever heeft de duurzaamheidscertificering van Thuiswinkel.org behaald
Bever heeft de duurzaamheidscertificering van Thuiswinkel.org behaald
Bever heeft de duurzaamheidscertificering van Thuiswinkel.org behaald

Over Bever

Fred van Olphen begon in 1977 met Bever om mensen aan te moedigen naar buiten te gaan. Die missie heeft het bedrijf in 2023 nog steeds. Wij geloven erin dat buiten iedereen op z’n best is. We vinden er rust, energie en vooral onszelf. Buiten is goed voor ons. En daarom zijn wij ook goed voor buiten. Hier ligt onze rol op maatschappelijk vlak. Dat begint met het juiste advies van onze 800 Buitenexperts, waardoor je als klant altijd de juiste keuze maakt. Voor meer informatie: www.bever.nl

Cookies voor jouw ervaring

Bever.nl maakt gebruik van marketing, analytische en functionele cookies en vergelijkbare technologieën. Ook derden en sociale netwerken kunnen cookies plaatsen via onze website. Als je op “accepteren” klikt, ga je hiermee akkoord. Je kan voorkeuren ook wijzigen en wij slaan jouw keuze twee jaar op. Direct je keuze wijzigen? Dat kan via de cookie policy button onderaan alle pagina's.