De missie van Patagonia: op naar 100% recycled en fair trade
Woeste bergpartijen, kristalblauwe spiegelmeren en betoverende vergezichten… In het zuiden van Chili en Argentinië bevindt zich een van ’s werelds mooiste natuurgebieden: Patagonië. Het is ook de naamgever van Patagonia, dat als een van de weinige outdoormerken Fair Trade Certified is. En daar stopt hun duurzame missie niet.
We kunnen er niet omheen: de fashion-business is een van de vervuilendste industrieën ter wereld. Al decennialang is er sprake van enorme overproductie van kleding, die tegen bodemprijzen in de markt wordt gezet. Wat niet verkocht wordt, gaat de verbrandingsoven in of belandt op de vuilnisbelt. Daardoor is een ratrace ontstaan om continu voor de laagste prijs te produceren, waarbij miljoenen arbeiders het slachtoffer worden van uitbuiting en het milieu grote schade wordt toegebracht.
Des te belangrijker dat er in deze branche dus partijen zijn die het goede voorbeeld geven. En met hun missie ‘We’re in business to save our home planet’ is dat voor Patagonia niet iets wat erbij wordt gedaan, maar de kern van hun bestaan.
Eerlijke outdoor
Zo heeft Patagonia als een van de weinige merken in de kledingindustrie een Fair Trade-licentie. Country Manager Benelux Cem Tanyeri: ‘Het mooie van Fair Trade is dat wij een ‘eerlijke’ prijs betalen voor de geleverde diensten. Dit gaat in de vorm van een premie van ongeveer 6-8 procent per item.
Die wordt gestort in een fonds dat is opgezet door de fabrieksmedewerkers zelf. Zij kunnen kiezen wat ze met dat geld doen, zoals studiemogelijkheden onderzoeken, een betere leefomgeving creëren of oppas betalen voor de kinderen. Voor ons is dit enorm belangrijk en daarom hebben we er ook werk van gemaakt: bijna 70 procent van onze collectie is inmiddels Fair Trade gecertificeerd en dat in 5 jaar tijd.’
Alles gerecycled
Op het gebied van duurzaamheid heeft Patagonia dan ook indrukwekkende ambities. Cem: ‘Het is ons doel om in 2025 volledig te produceren op basis van 100 procent gerecyclede of natuurlijke materialen. Daarnaast willen we CO2-neutraal zijn in 2025. En ja, dat geldt ook voor onze fabrieken. Verder willen we aantonen dat in principe elk merk in de outdoor business dit kan realiseren, mits je dat ook nastreeft. Het is schokkend dat vooralsnog minder dan 5 procent van alles dat geproduceerd wordt voor de outdoormarkt, gemaakt is van gerecycled materiaal.’
37.000 bomen
Een belangrijke stap is alvast gezet met de nieuwe collectie winterjassen, want Patagonia is erin geslaagd om alle 62 jassen uit het assortiment te voorzien van gerecycled buitenmateriaal. Dat is geen gemakkelijke opgave, legt Cem uit. ‘De complexiteit zit hem vooral in het feit dat je met zo veel diverse producten, leveranciers en fabrieken werkt. Het is relatief ‘eenvoudig’ om één product te vervaardigen van gerecycled materiaal en dat is ook wat wij doorgaans zien op de outdoormarkt. Maar een omschakeling op zo’n grote schaal is vrij uniek.’
Dat dit een positief effect heeft op de buitenwereld, moge duidelijk zijn. Cem geeft een voorbeeld: ‘Dit jaar zal ons iconische Better Sweater Fleecejack eindelijk gemaakt zijn van 100 procent gerecycled polyester, op de rits na. Hiervoor halen wij 75 miljoen flessen uit de omloop en realiseren we een CO2-reductie van circa 2,5 miljoen kilo. Dit staat gelijk aan 37.000 bomen! Plus: 6000 werknemers ontvangen een Fair Trade-premie.’
Tijd voor actie
Om ook andere bedrijven te stimuleren meer aandacht aan duurzaamheid te besteden, deelt Patagonia alle kennis en expertise op het gebied van supply chain met iedereen die daar interesse in heeft. Het is immers niet 5 voor, maar 5 over 12 als het aankomt op het aanpakken van het klimaatprobleem. ‘Ik vind het onvoorstelbaar dat mijn dochter waarschijnlijk binnen 20 jaar niet meer kan skiën in Europa omdat de aarde simpelweg te veel is opgewarmd. Persoonlijk denk ik dat elk bedrijf dat actief is in de outdoorindustrie dit eens goed moet laten bezinken.’
Het doel voor de toekomst is voor Patagonia daarom ook helder: ‘Wij moeten alles doen wat binnen onze macht ligt om de aarde te redden, niet alleen voor de planeet zelf, maar ook omdat wij als bedrijf afhankelijk zijn van toegang tot natuur en buiten.’
Dit artikel verscheen ook in de wintereditie ‘19 van ons outdoormagazine Buitentijd. Meer lezen? Bekijk de digitale versie of pak ‘m mee in één van onze winkels.
