In gesprek met Arc’teryx’ Design Director: ‘Ieder klein detail heeft een grote impact op de ervaring van de gebruiker’

Arc’teryx is gebouwd voor de bergen. Elk detail van deze outdoorkleding is ontworpen voor dit onvoorspelbare landschap. Innovatie is de drijfveer van alles wat Arc’teryx doet. Ashley Anson, Senior Director Design, vertelt hoe een concept ontstaat én deelt meer over de extreme testen die het team uitvoert, zodat jij uiteindelijk het ultieme product in handen krijgt.

Buitensporters gaan sneller en verder de bergen in dan ooit tevoren. En als je jouw grenzen verlegt, is het belangrijk dat jouw uitrusting deze nieuwe uitdagingen aankan. Daar komt Arc’teryx om de hoek kijken. Het merk is in 1989 opgericht door bergbeklimmers die geobsedeerd waren door het maken van een beter product.

 

In die tijd ontstonden productideeën nog in de kelder van oprichter David Lane en werden producten onder een andere naam op de markt gebracht. Begin jaren 90 ontstond het merk Arc’teryx zoals we dat kennen. De mindset die de oprichters toen hadden, is nog steeds aanwezig in het design- en atletenteam van het merk. Elke innovatie bestaat om jou moeiteloos, comfortabel en zelfverzekerd door de bergen te laten bewegen.

Ashley Anson

Senior Director Design , Arc'teryx

Voor en door atleten

Als Senior Director Design bij Arc’teryx is Ashley Anson verantwoordelijk voor innovaties binnen de producten. Het is haar taak om jou zorgeloos op pad te laten gaan in de natuur. En dat is een klus waarin naar ieder detail wordt gekeken.

 

“Ons ontwerpproces begint wanneer een atleet naar ons toe komt en een probleem aankaart”, vertelt Ashley. “Vanuit daar gaan we aan de slag met een oplossing. We halen constant inspiratie uit deze nauwe samenwerking. Soms komen er zelfs specifieke innovaties voort uit zo’n gesprek! Ook tijdens het ontwerpproces blijven we samenwerken met atleten. Zo weten we zeker dat onze uitrusting zich aanpast aan hun nieuwe limieten en behoeften.”

Innovaties

Misschien vraag je je nu af welke innovaties het merk dan zoal heeft bedacht. Het was Arc’teryx die in 1998 micronaden op de markt bracht. Het merk vond zo een nieuwe weg om shelljassen te maken, die lichter, compacter en robuuster waren dan ooit tevoren, mét een extreem goed ademend vermogen. Ook de iconische Stormhood™ capuchon en waterdichte ritsen (Watertight zippers) staan op naam van Arc’teryx. Stuk voor stuk innovaties die de lat hoger hebben gelegd voor kleding in de outdoorindustrie.

Arc'teryx' waterdichte rits en de iconische Stormhood™ capuchon 

Eigen ervaringen

Al die innovaties komen met talloze testsessies. Het ontwerpteam spendeert oneindig veel uren in de bergen om ontwerpen te testen tijdens activiteiten waarvoor ze bedoeld zijn. Zo heeft Ashley’s team samen met een groep atleten de afgelopen twee winters basislagen, shells, geïsoleerde jassen en broeken getest. De producten worden uitgebreid getest op onder meer scheursterkte en slijtvastheid.

 

“We maken prototypes in onze interne naaikamer die we vervolgens testen en wijzigen op basis van realtime feedback”, licht Ashley toe. “We testen en verbeteren net zo lang tot het product klaar is om de markt op te gaan. Het is heerlijk om in het weekend te kunnen skiën, doordeweeks een nieuw prototype te maken en in het weekend erna de nieuwe versie te testen. Kleding wordt uren, maanden en soms zelfs jaren getest in de bergen voor het concept wordt goedgekeurd en in de winkel belandt.”

  

Het verhaal achter het logo

Het logo van Arc’teryx ken je vast en zeker. Maar weet je ook waar het vandaan komt? Het logo van het merk is een knipoog naar de Archaeopteryx Lithographica. Dit is het eerste reptiel dat leerde klimmen (het eerste product dat Arc’teryx produceerde was een comfortabele klimgordel) en later veren ontwikkelde om te vliegen. Het logo van Arc’teryx is een afbeelding van het fossiel van dit reptiel. Passender kan niet voor een merk dat constant evolueert!

  

Duurzaam ontwerp

Duurzaamheid is altijd een centraal ontwerpprincipe geweest voor het Canadese merk. Producten maken die lang meegaan, is misschien wel het belangrijkste focuspunt voor Ashley en haar team. “We ontwerpen voor een toekomst waarin we niets meer verspillen.” Arc’teryx heeft niet voor niets ReBIRD™ opgericht: de thuisbasis voor alle initiatieven van het merk op het gebied van onderhoud, reparatie, doorverkoop en upcycling.

Nu jij

Dromen van avonturen in de bergen is iets dat we allemaal doen – of die dromen nu gaan over hiken, klimmen of skiën. En dat maakt Arc’teryx een merk voor iedere buitenliefhebber. De producten van het merk helpen je comfortabel, veilig en ongehinderd op pad te gaan. Kortom: niets staat jou meer in de weg om je doelen te behalen.

 

 

Wat is jouw volgende buitenavontuur? Op ons blog vind je stapels inspiratie. Maar we laten ons ook graag inspireren door jou! Deel je avonturen met #buitenbegintbijbever op Instagram en wie weet zie je jouw foto terug op onze feed.

Cookies voor jouw ervaring

Bever.nl maakt gebruik van marketing, analytische en functionele cookies en vergelijkbare technologieën. Ook derden en sociale netwerken kunnen cookies plaatsen via onze website. Als je op “accepteren” klikt, ga je hiermee akkoord. Je kan voorkeuren ook wijzigen en wij slaan jouw keuze twee jaar op. Direct je keuze wijzigen? Dat kan via de cookie policy button onderaan alle pagina's.