Hoogtepunten in de Himalaya: Buitenexpert Christian over zijn weg naar de top van de Nuptse

Christian is 34 jaar, Bever Buitenexpert en de eerste Nederlander ooit die de Nuptse in Nepal heeft beklommen. Hij is net terug van zijn expeditie, de grootste die hij ooit heeft gedaan. Een technische uitdaging op grote hoogte: 7861 meter. Hij vertelt alles over de ups en downs, uitdagingen en zijn successen.

Tot dit klimseizoen hebber er slechts 22 andere klimmers op de top van Nuptse gestaan – en nog geen enkele Nederlander. Christian bracht hier verandering in. In mei 2023 ging hij met een duidelijk doel op expeditie: het beklimmen van deze 7861 meter hoge reus. En dat lukte. Een intens avontuur, zo zegt hij zelf. “Sneeuw, wind, kou en zon; de weersomstandigheden gingen alle kanten op.”

Acclimatiseren

Als je je zeven weken tussen de hoogste bergen in de wereld bevindt, vraagt dat om een gedegen acclimatisatieprogramma. De eerste periode van Christians expeditie stond daarom in het teken van wennen aan hoogte. Zijn trip startte in Lukla, een klein dorpje met een vliegveld, gelegen op 2800 meter hoogte. Daarvandaan gaat hij geleidelijk aan omhoog. “Het is een geweldige hike”, vertelt Christian met glimmende ogen. “Het landschap verandert snel naar een meer alpiene omgeving: rotsachtig, besneeuwde toppen en steeds minder groen.”

Na twee weken is het tijd voor de eerste klim: Imja Tse. “Met 6189 meter hoogte is dit een heel geschikte acclimatisatie-top”, vertelt Christian. “Het was een prachtige dag met veel verse sneeuw, weinig wind en volop zon. Een gelukstreffer. Ik klom die dag solo en maakte af en toe gebruik van vaste touwen voor veiligheid.”

Everest Basecamp

Na het toppen van Imja Tse vervolgt Christian zijn weg naar Everest Basecamp, vanwaar hij de rest van de expeditie opereert. Samen met de Colombiaanse klimmer Mateo doet hij een rotatie op de Everest/ Lhotse-route. “Dit betekent dat je omhoogklimt tot een bepaalde hoogte en weer afdaalt”, legt Christian uit. “Het doel is niet om een top te behalen, maar om te werken aan acclimatisatie. We klommen tot 7200 meter en spendeerden een nacht boven de 7000 meter.” Slapen was er echter niet bij voor de twee klimmers. “Het waaide hard en in de tent zakte de temperatuur tot -18 °C. Buiten was het zelfs tegen de -30 °C!”

Kwetsbare omgeving

Zoals overal ter wereld smelten ook de gletsjers in de Nepalese Himalaya. De impact die we als klimmers hebben op deze omgeving moeten we daarom minimaliseren. “De Khumbu gletsjer, waar Everest Basecamp zich bevindt, wordt elk jaar een meter dunner”, legt Christian uit. “Dat is beduidend meer dan in de directe omgeving! We hebben voor onze expeditie bewust gekozen voor een zeer sobere basecamp-opzet. Kleine tenten, zeker geen verwarming en een kamp waar zorgvuldig met afval wordt omgegaan.”

De eerste 7000’er

Het volgende doel is een beklimming van Pumori, een berg van 7161 meter hoogte. De klim is vrij technisch van aard en valt Christian extreem zwaar. “Mijn maag en darmen waren volledig van streek en met nauwelijks slaap en zonder enige reserves in mijn lijf moest ik de toppoging aangaan. Mijn klimmaatje Prakash was er gelukkig beter aan toe.” De twee vorderen langzaam over steil terrein, waar sneeuw en ijs elkaar afwisselen. Tegen eigen verwachtingen in, halen ze de top. Een unieke prestatie: geen enkele andere expeditie op Pumori dit jaar was succesvol.

Hoewel succesvol, is de klim een uitputtingsslag. Christian herinnert zich zijn terugkomst in Basecamp nog goed: “Ik was flink verzwakt en had goed herstel nodig. Gelukkig hadden we de tijd. Uiteindelijk heb ik vier dagen rust gepakt voor ik startte met de voorbereidingen op het hoofddoel van de expeditie: Nuptse.”

Het grote doel: Nuptse

In de nacht vertrekt het tweetal naar Camp 2. Het eerste deel voert door de Khumbu Icefall, een labyrint van gigantische ijsmassa’s die continu in beweging zijn. Een gevaarlijk stuk, waar de klimmers zo snel mogelijk doorheen willen gaan.

Dat je een expeditie vooraf nooit precies kunt uitstippelen, ondervinden Christian en Prakash al snel. Het weer trekt zich namelijk niets aan van hun ingeplande rustdag. “Om gebruik te maken van de goede ‘weather window’, moesten we de dag erna direct door naar Camp 3 op Nuptse. Dit deel van de route is niet lang of ingewikkeld, maar vraagt wel om focus. Je klimt namelijk onder ‘seracs’ door: overhangende ijsmassa’s. Deze kunnen op elk ongevraagd moment naar beneden komen, waardoor snelheid een must is.”

"OP 6800 METER HOOGTE ROEPT ALLES IN JE LIJF DAT JE ER NIET HOORT TE ZIJN"

In Camp 3 is er gelukkig tijd voor een paar uur rust én om wat te eten en slapen. Dat gaat niet van harte op ruim 6800 meter hoogte. “Alles kost moeite op die hoogte” legt Christian uit. “Er is nog zo’n 40% tot 45% zuurstof in de lucht en alles in je lijf roept dat je er niet hoort te zijn.”

Om 20.30 uur beginnen Christian en zijn klimpartner aan de toppoging. “Vooraf weet je: het wordt een lange nacht. Je moet zo’n 1000 hoogtemeters overbruggen – en dat op die hoogte. We moesten door meerdere, diepe sneeuwvelden en dat was ongelofelijk zwaar. Drie stappen omhoog, uithijgen, drie stappen omhoog, uithijgen. Dat was het ritme.”

De top

En dan breekt de ochtend aan. De topgraat doemt boven het tweetal op en ze weten: het is niet ver meer. Toch duurt het nog uren voor ze er zijn. Klimmen gaat langzaam op deze hoogte. “Ik was toen al bang dat we nog een stuk moesten klimmen op de graat”, lacht Christian. “En ik had gelijk. De topgraat was ook heel scherp. Eerst probeerden we vooruit te schuiven, alsof we aan het paardrijden waren. Maar uiteindelijk lieten we onszelf zakken in de steile wand ernaast.”

Zo klimmen ze de laatste meters naar de top. “Het gevoel is onbeschrijfelijk. Ik kan nog steeds niet geloven dat we het hebben gehaald. Prakash Sherpa en Christian de Jong op de top van Nuptse! Vooral het idee dat vrijwel alleen maar professionele alpinisten ons voorgingen, is een geweldig gevoel.”

Clean climbing

Christian is binnen Bever Manager Duurzaamheid & Innovatie. Dat zorgen voor zijn natuurlijke omgeving op #1 staat, mag dus duidelijk zijn. Óók wanneer hij klimt. “Mijn uitgangspunt bij klimmen is om de berg even schoon of schoner achter te laten dan hoe ik deze aantref. Op de hoge bergen in de Himalaya is het normaal om met veel materiaal te klimmen. Dit blijft achter op de berg. Wij hebben daarom grotendeels Alpiene stijl geklommen, wat betekent dat je geen materiaal achterlaat op de berg.”

Uitdagingen

Tijdens een expeditie als deze zijn er veel uitdagingen die je moet overwinnen. Christian zijn er twee bijgebleven. De eerste op Pumori. “Een enorme gletsjerspleet met daarachter een ijswand van zo’n 5 meter leken onoverbrugbaar”, vertelt hij. “Ik wist vrijwel zeker dat we niet verder konden. Maar dankzij onze creativiteit en een flinke dosis doorzettingsvermogen overwonnen we dit obstakel en vervolgden we onze weg naar de top.”

De tweede uitdaging is eten en drinken. De hoogte ontneemt vaak eetlust, terwijl je op sommige dagen meer dan 7000 calorieën verbrandt. “Ik heb vaak gegeten terwijl mijn lichaam in de weerstand zat”, vertelt Christian. “En dan nog ben ik zeven kilo afgevallen!”

Het volgende avontuur

Christian heeft zijn doel behaald: hij kan Nuptse afstrepen van zijn lijstje. Klaar met klimmen is hij echter niet. “Deze expeditie geeft me het vertrouwen dat ik mijn project verder kan afmaken. Mijn grote wens is namelijk om in alle duizendtallen te klimmen. Ik was van plan Lhotse (8516m) te beklimmen, maar het weer en mijn fysieke gesteldheid na Nuptse lieten dit niet toe. Dus die 8000’er houd ik tegoed!”

Deze expeditie is ondersteund door Bever, met extra ondersteuning van La Sportiva, The North Face, Petzl, Samaya, Garmin, Xtorm en Alpinist Climber Expeditions.

Jullie vragen beantwoord

Via Instagram kon je vragen stellen aan Christian. Bedankt voor al jullie inzendingen! Hieronder beantwoordt hij een aantal van jullie prangende klimvragen.

@pepijnvolker Hoe kan je beginnen met alpiene klimmen?
“Begin klein. Je leert ongelofelijk veel van elke trip en al die lessen neem je mee in een grote expeditie als deze. Dat is ook nodig, want je kunt je in zo’n expeditie geen (grote) fouten permitteren. Neem de tijd voor je voorbereiding. Een basiscursus is een mooie eerste stap om de basics te leren.”

Meer tips voor beginnende bergbeklimmers geeft Christian in dit blog.

@annelottevandervegt Hoe weet je of je klaar bent voor een expeditie als deze?

“Ik ben klein begonnen en heb hier echt naartoe gewerkt. Je leert ongelofelijk veel van elke trip die je maakt en al die lessen neem je mee in een grote expeditie als deze. Dat is ook nodig. In zo’n expeditie kun je je namelijk geen (grote) fouten permitteren. Neem dus de tijd voor je voorbereiding, zowel fysiek als mentaal, en investeer in gear. Een goede voorbereiding is het halve werk.”

Alles over Christians fysieke voorbereiding op deze expeditie lees je hier.

@marjoleinven Hoe heb je je warm gehouden?
“Het Himalayan Suit van The North Face was mijn beste vriend tijdens koude avonden en de topbeklimmingen. Ook elektrische sokken waren essentieel om me warm te houden. Na Pumori had ik lichte bevriezing aan mijn tenen, dus die sokken waren life (of in elk geval toe) savers op Nuptse. Verder droeg ik altijd voldoende laagjes. Mijn La Sportiva Olympus Mons waren ook onmisbaar. Dit zijn de lichtste expeditieschoenen en dankzij het 3-lagensysteem ook de warmste.”

Christians uitgebreide review van het Himalayan-suit van The North Face lees je hier.

@ietsmetreizen Welk item had je niet meegenomen wat je toch hebt gemist?
“Mijn laptop! Natuurlijk niet voor op de berg, maar voor in basecamp. Ik had veel meer willen schrijven tijdens de gehele expeditie, maar na 1,5 dag op mijn telefoon was ik er zo klaar mee dat ik niets meer heb neergepend.”

@guyspr Wat heb je nou allemaal mee op zo’n expeditie? En hoeveel weegt je rugzak dan?
“Goede gear is essentieel, die kan je tocht maken of breken. Door de jaren heen heb ik mijn gear-lijst kunnen perfectioneren en bij het maken van mijn paklijst heb ik veel focus gelegd op het gewicht van producten. Zo had ik de lichtste ijsboren, helm en hoofdlamp van Petzl en woog mijn Samaya-tent minder dan 1 kg.

Ook had ik veel elektronica bij me. Bijvoorbeeld mijn Garmin Inreach Mini 2, die ik gebruik voor livetracking en contact met het thuisfront. Een geweldig apparaat dat me nog nooit in de steek heeft gelaten! Maar natuurlijk ook mijn elektrische sokken. Al die apparaten kon ik opladen met mijn Xtorm-powerbanks met zonnepaneel.

Het gewicht van mijn rugzak varieerde sterk per keer. Op z’n zwaarst woog mijn tas 25 kilo, maar vaak was ‘ie veel lichter.”

Christian vertelde in basecamp (!) meer over zijn paklijst:

Cookies voor jouw ervaring

Bever.nl maakt gebruik van marketing, analytische en functionele cookies en vergelijkbare technologieën. Ook derden en sociale netwerken kunnen cookies plaatsen via onze website. Als je op “accepteren” klikt, ga je hiermee akkoord. Je kan voorkeuren ook wijzigen en wij slaan jouw keuze twee jaar op. Direct je keuze wijzigen? Dat kan via de cookie policy button onderaan alle pagina's.