Skyrunning: alles wat je over deze toffe outdoorsport moet weten

Skyrunning? Dat klinkt heel futuristisch. Het roept door de lucht vliegende, martial art-achtige Matrix-beelden bij ons op. Maar zo futuristisch en onrealistisch is het gelukkig helemaal niet: iedereen kan het! Skyrunning is namelijk trailrunning, maar dan in de bergen. De NKBV zou het leuk vinden als je een keer mee gaat en laat je de leukste routes zien. Ben je geen trailrunner, dan kun je er met de tips en tricks in dit blog zo mee beginnen.

Trailrunning is een populaire sport in Nederland. Niet gek! Hoe fijn is het om over onverharde paden door de bossen, over de heide en de duinen te rennen. Helaas blijft het in Nederland wel bij trailrunning over redelijk vlakke paden. Heb je dit na een tijdje wel gezien? Zoek het dan eens hogerop en ga de bergen in. Want zeg nou zelf: skyrunning, dat klinkt toch gewoon heel tof 😊.

Wat is skyrunning precies?

Het is zo simpel als we het net schreven. Skyrunning is trailrunning in de bergen, over gebaande én ongebaande paden. Je rent van hut naar hut, een rondje, of een race van start naar finish. Soms met grote hoogteverschillen en soms gelijkmatig.

Je kunt het dus recreatief doen, gewoon tijdens je vakantie, maar skyrunning wordt meestal gezien als een wedstrijdsport. Skyrunning als wedstrijdsport bestaat sinds 1995 en kent 3 verschillende disciplines; Sky, Ultra en Vertical KM. Het is afhankelijk van de afstand, het aantal hoogtemeters en de technische moeilijkheidsgraad van de route onder welke categorie een race valt. 

Skyrace

De Skyrace is de meest beoefende skyrunningdiscipline. De loopafstand ligt tussen de 20 en 49 km waarin de renners minimaal 1300 hoogtemeters overbruggen. Het parcours mag boven de 4000 meter hoogte uitkomen. De Skyrace wordt vaak Sky genoemd.

Ultrarace

De naam Ultrarace zegt het al, dit is de ultra extreme wedstijddiscipline van skyrunning. De loopafstand is minimaal 50 km en de te overbruggen hoogtemeters minimaal 3200. Sommige Ultaraces doen hier nog een schepje bovenop: afstanden van 80 km en hoogteverschillen van meer dan 6000 meter zijn niet ongewoon. Halleluja!

Vertical kilometer

De Vertical kilometer is de kortste en meest explosieve van de drie. Het doel is om zo snel mogelijk 1000 hoogtemeters te overbruggen. Hoe korter/steiler het parcours, des te sneller de tijden en des te meer aanzien de wedstrijd heeft. Organisatoren zijn daarom altijd op zoek naar een zo kort mogelijk parcours. De Vertical is maximaal 5 km lang.

Bij het begin beginnen

Heb je nog helemaal geen ervaring met trailrunning of skyrunning, dan is het verstandig (en gemakkelijker) om bij het begin te beginnen. Hoe start je met trailrunning en wat heb je ervoor nodig?

Hoe start je met trailrunning?

Het is heel makkelijk: als je kunt hardlopen, kun je ook aan trailrunning doen. Het enige dat anders is, is de ondergrond waarop je loopt. Zoek een stuk natuur in de buurt op, bijvoorbeeld een bos, en neem de onverharde paden. Begin rustig, rustiger dan je normaal zou hardlopen, en neem kleinere pasjes. Dit om te wennen aan het losse zand, de boomwortels en de eventuele stenen. Kijk naar het pad voor je om een route voor jezelf uit te stippelen. Trailrunning en van het uitzicht genieten gaan niet zo goed samen 😉. Uiteraard is het ook even wennen aan het klimmen en dalen op onverhard terrein. Het is dus ook helemaal geen schande om tussendoor te wandelen!

Wat heb je nodig om te starten met trailrunning?

Ook dit is niet heel ingewikkeld. Het enige wat je nodig hebt is loszittende en lichte hardloopkleding, hardloopschoenen met een goed profiel en je bent klaar om te gaan. Stap je van de korte trails over op de langere trails dan kun je een hardlooprugzakje of -gordel meenemen met daarin een paar repen, water, een winddicht jasje voor als het frisser wordt en eventueel een kaart of gps-horloge voor lopen op onbekend terrein bent. Stokken zijn handig als je in de bergen loopt, maar niet per se nodig.

Van Trailrunning naar Skyrunning

Heb je de smaak te pakken met trailrunning in Nederland, dan kun je gaan kijken of trailrunning in de bergen iets voor je is.

Er is wel een aantal dingen waar je dan rekening mee moet houden. Zorg dat je in ieder geval gewend bent aan het stijgen en dalen. Oefen in Nederland al met het op en af rennen van een heuvel, als die in de buurt te vinden is. Je wordt er sterker van en deze trainingen kun je ook goed gebruiken als door modderige of zanderige stukken loopt. Krachttraining is ook een must. Klimmen kost kracht en dalen is een kwestie van klappen opvangen. Hoe beter getraind je bent, hoe prettiger je door de bergen rent.

En vervolgens is het een kwestie van gaan. Je kunt zelf korte stukken gaan hardlopen tijdens je vakantie, maar je kunt ook deelnemen aan georganiseerde trails. Op de Tochtenwiki van de NKBV vind je alle trails voor trailrunning en skyrunning in heel Europa. Je kunt filteren op lichte, matige en zware trails en top-tochten. Voor ieder wat wils! Op de website van de NKBV vind je ook Skyrunning-events.

Goed verzekerd de bergen in

Waar je ook aan moet denken is een goede verzekering. Het hardlopen in de bergen is namelijk nooit zonder risico’s. De NKBV biedt een speciale reisverzekering met werelddekking aan, die ook specifieke trailrunningactiviteiten dekt. Als lid van de NKBV sluit je de NKBV-reisverzekering af voor €15 tussen 1 oktober en 31 november. Ben je nog geen lid, dan kun je nu lid worden van de NKBV voor maar €5 (in plaats van €52,50) en krijg je ook nog een warme Rab muts cadeau. Better safe than sorry!

Enthousiast geworden en zin om op een actieve manier van de natuur en bergen te genieten? Ga het gewoon eens proberen. Houd de website van de NKBV in de gaten voor events in Nederland en het buitenland of sluit je aan bij de trailcommunity. Wie weet zien we je binnenkort in de bergen!

Natuurtalent Rutger probeerde Trailrunning een keer uit. Lees in dat artikel meer tips voor je voor het eerst gaat trailrunnen en welke routes in Nederland het leukst zijn om te proberen. Of ga terug naar ons blog.