Op weg naar de BDMT: met deze wandeltips ben je klaar voor dé bergwandeling van Nederland

Ben jij klaar voor dé wandeling van het jaar? In aanloop naar de Bever Dutch Mountain Trail spreken we met verschillende Bever Buitenexperts die de uitdaging aangaan. Ze delen hun beste tips voor wandelen, kamperen en het slim inpakken van je tas. In deze editie: category manager Paul. Als iemand veel van schoenen en wandelen weet, is hij het!

Op 9, 10 en 11 september 2022 bewandelen we samen met jou de iconische Dutch Mountain Trail. Deze route is de zwaarste trail van Nederland en brengt je over de zeven hoogste toppen van ons land. Je kunt meedoen aan de Bever Dutch Mountain Trail als wandelaar, ‘m lopen als hiker (met bepakking) of je kunt je aanmelden voor de Fast & Light-editie, waarin je de volledige 101 kilometer in één ruk loopt.

 

Paul loopt de BDMT als wandelaar. Hij werkt als category manager bij Bever en is hét orakel als het gaat om schoenen en wandelen. Wil je weten hoe je het beste kunt trainen voor een meerdaagse wandeling met hoogtemeters, waar je op let bij het kiezen van schoenen en sokken en wat de meerwaarde is van wandelstokken? Lees snel verder.

De juiste voorbereiding

“Je fysieke voorbereiding is heel belangrijk”, trapt Paul af. “Je komt ver op karakter, maar om echt van je tocht te kunnen genieten, moet je fit genoeg zijn. Door ervaring op te doen, kun je goed inschatten of je klaar bent voor de wandeling. Loop dus afstanden die je straks ook moet lopen en bij voorkeur met de bepakking die je tijdens de BDMT ook meeneemt. Fysiek trainen voor je uitdaging maakt het uiteindelijk een leukere ervaring. Daarbij kun je meteen ervaren wat voor jou werkt als het gaat om drinken, voeding en kleding.”

 

Qua training helpt het om je bovenbenen te trainen, tipt Paul. “Doordat je op de BDMT een kleine 2.000 hoogtemeters maakt, moet je meer doen vanuit je benen en alle kleine beetjes helpen.” Handige oefeningen vind je hier.

Stijgen en dalen

De Bever Dutch Mountain Trail wordt door wandelaars gedaan in drie dagen. Daarin lopen ze, verdeeld over de dagen, 40, 31 en 30 kilometer. Een uitdaging an sich, maar helemaal wanneer je flinke kuitenbijters moet trotseren. Pauls mantra: ‘baby steps’.

 

“Je moet nooit te hard van stapel lopen”, legt hij uit. “Daar kwam ik wel achter toen ik een trektocht deed in Nepal. Als je begint met stijgen, denk je: ach, een trappetje hier en een steentje daar. Maar op den duur word je toch moe en raken je spieren overbelast. Kleine stapjes nemen voelt misschien sloom, maar zorgt er uiteindelijk voor dat je het langer volhoudt.”

Paul in Nepal


Loop je steil omhoog en kom je een boomwortel of steen tegen? Loop er niet omheen, maar gebruik het obstakel om je voet even recht te zetten. Je hiel staat namelijk constant op spanning, omdat je omhoogloopt. Door even vlak te staan, kun je je hiel ontlasten.

Zeg ja tegen wandelstokken

Wandelstokken suf? Echt niet! Wandelstokken ontlasten je kniegewrichten en benen. Ze zorgen ervoor dat een deel van je lichaamsgewicht over benen en stokken wordt verdeeld. Helemaal wanneer je met (zware) bepakking loopt en wanneer je stijgt of daalt, zijn wandelstokken een no-brainer als je het Paul vraagt.

 

“Wandelstokken zorgen ervoor dat je efficiënter loopt. Mits je ze goed gebruikt, natuurlijk. Als je nog nooit met wandelstokken hebt gelopen, kun je online zoeken naar video’s over juist gebruik.” Maar efficiënt lopen is niet het enige voordeel: wandelstokken bieden ook zekerheid. En dat is veel waard, vindt Paul. “Continu heel voorzichtig lopen, kost ook energie.”

 

De meeste wandelrugzakken hebben speciale opbergmogelijkheden voor wandelstokken, zoals een speciaal lusje met een elastiekje. Ook zijn er tegenwoordig veel kleine, opvouwbare wandelstokken die je gemakkelijk kunt wegstoppen in je (dag)rugzak. Kortom: geen redenen meer om je stokken thuis te laten.

Hoe kies je de juiste schoen?

Je kunt nog zo hard trainen, maar zonder de juiste schoenen kom je niet ver. Wanneer je zoekt naar wandelschoenen voor de Dutch Mountain Trail (of andere trails met flink wat hoogtemeters) is een goede zool heel belangrijk. Paul: “Als je moet afdalen is goede grip heel belangrijk. Een loopzool die versleten is, maakt dat je sneller uitglijdt. Kies bij voorkeur voor schoenen met een hak in de zool. Die zorgt voor extra stopvermogen ten overstaan van bijvoorbeeld trailrunschoenen met een vlakke loopzool.”

 

Meindl biedt twee modellen die jou bergop en -af helpen. Allereerst de Bellavista GTX: een lichtere versie van de traditionele bergschoen. De hoge schacht geeft veel enkelstevigheid en het stevige leer maakt de schoenen slijtvast. Tegelijkertijd biedt dit model meer demping en comfort dan de klassieke bergschoen. “Een soort mix van bergwandelschoenen en trailschoenen”, aldus Paul. 

 

De Meindl Vakuum Sport III GTX is het zwaardere zusje van de Bellavista. Het is een modern ogende schoen, gemaakt van comfortabel en zacht leer. Bovendien beschikken de stappers over een goed ademend vermogen. Dit model is iets geschikter voor wandelen met bepakking. “De zool is stijver, waardoor je voet minder belast wordt door het gewicht van je tas”, legt Paul uit. “Normaal moet je voet het gewicht continu zien op te vangen in de afwikkeling. Wanneer je zool stijver is, hoef je daar minder moeite voor te doen en heb je dus minder snel last van vermoeide voeten.”

Altijd de perfecte wandelschoen

Dat jij optimaal geniet van buiten staat voor ons op nummer één. Goede schoenen zijn daarvoor een must. Om ze te vinden, is het belangrijk om te weten wat jouw voeten nodig hebben. Dankzij onze unieke Bever 3D-voetanalyse kunnen onze Buitenexperts jouw voeten precies in kaart brengen en je persoonlijk adviseren over de schoenen die het beste bij jou en je avonturen passen. Heb je bijvoorbeeld brede voeten? Dan is een schoen uit de Meindl Comfort Fit-lijn een slimme keuze.


Het nut van wandelsokken

In de basis is de functie van wandelsokken om je schoen lekkerder te laten zitten. Ze fungeren als een soort kussentje. Nog belangrijker is een goed vochtafdrijvend vermogen. Van natte sokken krijg je immers sneller blaren. Regel nummer 1: kies nooit een katoenen sok. “Die neemt snel vocht op, maar blijft heel lang nat”, legt Paul uit. “Je wilt juist een sok die geen vocht opneemt, maar het snel afstaat. Dan kom je uit bij synthetisch materiaal of wol. Het eerste is wat slijtvaster, maar persoonlijk vind ik wol een fijner klimaat geven, omdat het temperatuur beter reguleert. Daarbij neemt het geen geurtjes op.”

 

Ook de fit van je sok is belangrijk. Ga je voor een strak, aansluitend model of liever voor een zachtere sok? Dit heeft alles te maken met je persoonlijke voorkeur. Kies wel altijd een sok die hoog genoeg is voor je wandelschoen. Als je sok te laag is, kan de bovenrand van je schoen gaan schuren. Compressiesokken zijn ook een optie, zoals de Energizing van Falke. Die verbeteren de bloedcirculatie, waardoor je benen minder snel vermoeid raken.

 

“Neem altijd voldoende sokken mee”, geeft Paul nog mee als gouden tip. “Voor drie dagen neem je het liefste vier of vijf paar sokken mee. Begin de dag met droge sokken, trek tijdens de lunch een nieuw paar aan en laat het andere eventueel drogen op je rugzak. Sokken moeten transpiratievocht doorzetten naar je schoen. Als je ze te lang draagt – helemaal op warme dagen – zijn zowel je sokken als je schoenen op den duur verzadigd. Vooral wanneer je Gore-Tex-schoenen draagt, duurt het erg lang voor alles weer droog is.

Check het weerbericht

Niets zo veranderlijk als het weer. Echt zeker ben je dus nooit van de weersomstandigheden wanneer je lang van tevoren een wandeltocht plant. Wel kun je van tevoren de weersverwachting over de jaren heen bekijken, zodat je de gemiddelde temperatuur weet. Hoe dichter je bij de startdatum komt, hoe beter je het weer tijdens je hike kunt inschatten.

 

“Om hoe dan ook goed voorbereid te zijn, is het slim om van tevoren in verschillende weersomstandigheden te lopen”, deelt Paul. “Je kunt dan direct ervaren welke lagen je fijn vindt om te dragen. Zo is het belangrijk dat je waterdichte jas goed genoeg ademt. De Rab Eco is bijvoorbeeld een goede keuze. Of misschien vind je een jas helemaal niet fijn wanneer het regent, maar warm is. Sommige mensen geven de voorkeur aan een poncho.”

Absolute don’ts als het gaat om weer

  • Niet weten welk weertype je kunt verwachten
  • Geen zonbescherming meenemen (zonnebrand en pet of hoed)
  • Op pad gaan met te weinig water
  • Niet voldoende lagen dragen of meenemen
  • Je regenhoes vergeten (Paul: “Die kun je overigens ook heel goed als zitlap gebruiken!”)

Wandelen in de hitte

Ga je wandelen in hoge temperaturen? Dan is genoeg drinken letterlijk van levensbelang. “Mijn ervaring is dat je met een waterzak gemakkelijker voldoende drinkt, omdat je telkens kleine slokjes kun nemen”, vertelt Paul. “Een waterfles is minder toegankelijk, waardoor je vaak pas drinkt wanneer je dorst krijgt.”­

 

Ook slim: pas je planning aan op het weer. Vooral wanneer je veel moet stijgen en dalen op een dag of een enkele serieuze klim moet maken, is dit een prettige oplossing. Paul: “Loop bijvoorbeeld de eerste dag iets langer of korter, zodat je de volgende dag niet hoeft te stijgen in de brandende zon.”

Klaar voor de start? Af!

Dikke kans dat die wandelkriebels nu volop aanwezig zijn. Gelukkig maar! Je kunt je nog t/m 30 augustus inschrijven voor de Bever Dutch Mountain Trail. Check ter voorbereiding ook onze uitgebreide wandeltraining voor langeafstandswandelen.

 

Zien we je het tweede weekend van september in Limburg? Deel ook dan je tofste kiekjes met #buitenbegintbijbever op Instagram. Enne, nog één laatste tip van Paul: “Vergeet niet om je heen te kijken!”

Cookies voor jouw ervaring

Bever.nl maakt gebruik van marketing, analytische en functionele cookies en vergelijkbare technologieën. Ook derden en sociale netwerken kunnen cookies plaatsen via onze website. Als je op “accepteren” klikt, ga je hiermee akkoord. Je kan voorkeuren ook wijzigen en wij slaan jouw keuze twee jaar op. Direct je keuze wijzigen? Dat kan via de cookie policy button onderaan alle pagina's.