Trainen met atlete Lisanne de Witte, Nederlandse specialist op de 400 meter

Als kind was Lisanne de Witte (27) al sportgek. Atletiek, tennis, dansen: het liefst deed ze alles tegelijk. Uiteindelijk koos ze voor atletiek, en niet zonder succes: vandaag de dag geldt Lisanne als dé Nederlandse specialist op de 400 meter en is ze hard op weg naar olympisch succes in Tokio in 2020.

Heb je elke dag zin om te trainen?

‘Eerlijk? Nee, ik heb best wel vaak geen zin (lacht). Maar dat is een van de voordelen van in een team trainen: afzeggen is geen optie. Je teamgenoten zijn altijd een stok achter de deur. Daarbij weet ik dat als ik me niet aan mijn schema houd, het m’n eigen schuld is als ik mijn doelen niet haal.’

Wat is er zo fijn aan jezelf fysiek tot het uiterste pushen?

‘Het gevoel wanneer het lukt om mijn prestaties te verbeteren – sneller lopen, meer gewicht tijdens een krachttraining – is heel lekker. Die constante strijd met mezelf is een belangrijke drijfveer. Ik haal enorm veel energie uit het gevoel dat ik heb na de training, als ik helemaal kapot ben. Het was afzien, maar ik heb het toch weer gered – dat idee.’

Wat is je favoriete plek in Nederland om te trainen?

‘De Schoorlse Duinen. Ik ben opgegroeid in Heiloo, een klein halfuurtje rijden van Schoorl. Hoe vaak ik er ook kom, elke keer realiseer ik me weer hoe ontzettend mooi de omgeving is. De trappen bij het bezoekerscentrum op- en af rennen is killing, maar elke keer als ik er bovenop sta, geniet ik van het prachtige uitzicht.’

Doen!

Praktische midden-in-de-natuur-ideeën:
  1. Geen handdoek mee en toch willen zwemmen? Ga na je duik een stuk rennen. Hierdoor warm je goed op en vervolgens kun je lekker bij de houtkachel zitten.
  2. Doe onderzoek naar eetbare planten en kruiden in de gebieden waar je gaat wandelen of hiken. Dat is niet alleen lekker, de zoektocht is ook een leuk avontuur.
  3. Neem een goeie trailmix van gedroogde vruchten en noten mee. Het blijft lang goed, neemt weinig ruimte in beslag en geeft je veel en geleidelijk energie waardoor je de hele dag inspanning kan leveren.

Ook zin in wat muzikale motivatie voor jouw eigen workout?

Check dan Lisanne’s Spotify-playlist om lekker te trainen #zusjedewitteworkout en volg ons op Spotify.

Dit artikel verscheen ook in de herfsteditie ‘19 van ons outdoormagazine Buitentijd. Meer lezen? Bekijk de digitale versie of pak ‘m mee in één van onze winkels.