Organiseer je eigen Expeditie Robinson: Bever-editie

Altijd al gedroomd om - netzoals bij Expeditie Robinson - op een onbewoond eiland te overleven met teamgenoten? Nou, dreams do come true! Oké, afgezien van het onbewoonde eiland dan. En échte honger ga je niet hebben. Maar: met een beetje voorbereiding mag je jezelf en team na afloop echte survivors noemen!

In het realityprogramma Expeditie Robinson proberen deelnemers een maand lang te overleven op een onbewoond eiland. Ben jij groot fan? Organiseer dan een eigen Expeditie Robinson in de achtertuin of een park bij jou om de hoek. We hebben een heuse Bever-editie voor je uitgedacht, waarbij twee uur strijd en buitentijd gegarandeerd is.

Je eigen Expeditie Robinson werkt als volgt

Beeld het je in: je bent aangespoeld op een onbewoond eiland. Er is geen luxe, geen bereik en geen beschaving. Samen met je team moet je zien te overleven. De realitieit: je staat in een park en wil hééél graag van je vrienden winnen. Om die reden hebben we een Bever-editie van Expeditie Robinson in het leven geroepen. Alles wat je moet weten even op een rijtje:

 

Locatie: kies een grote achtertuin of een park bij jouw in de buurt

Spelduur: ongeveer twee uur, afhankelijk van hoe snel jullie zijn

Aantal spelers: tussen de 6 en 16 spelers, te verdelen in twee team. Kamp Noord en kamp Zuid!

Benodigdheden voor de Bever-editie van Expeditie Robinson: 

  • Twee planken. Hoe groot? Een heel team moet in ieder geval op één plank passen
  • Twee emmers
  • Water (minimaal vier liter)
  • Vooraf gemaakte puzzelstukken van karton
  • Twintig lege blikjes (of een ander buitenspel)
  • Twee touwen
  • Twee paar firesteels
  • Watten
  • Twee vuurschalen
  • Bever Kennis Quiz vragen
  • Bakjes sprinkhaken

De proeven van jouw expeditie:

Bekijk hier een kort overzicht van alle proeven van deze Bever-editie. Ga direct op deze pagina naar de proeven om te lezen wat je precies moet doen.

Staan er proeven tussen die je écht niet wil doen? Of heb je zelf een ander tof idee? Voel je vrij om de expeditie in te vullen naar je eigen creativiteit en intensiteit. Zolang je maar lekker buiten bent. Veel plezier!

Proef 1: brand het touw door met zelfgemaakt vuur

Een echt buitenmens weet wel hoe je een vuurtje maakt om te overleven. Het enige hulpmiddel wat je in deze proef tot je beschikking hebt is een Firesteel en een pluk watten. De teamspirit en expertise wordt gelijk op de proef gesteld. Wie gaat er hout zoeken? Wie bouwt het vuur en wie kan het beste omgaan met een firesteel?

 

De teams moeten zo snel mogelijk een hoog vuur maken, zodat het erboven gespannen touw doorbrandt. Als het touw van een team is doorgebrand, kunnen ze gelijk door naar de volgende proef. Belangrijk: check wel van te voren of je op de uitgekozen locatie open vuur mag maken en zet genoeg water neer om het vuur mee te doven. Werk in ieder geval met een vuurschaal en span daar een touwtje boven.

 

Heb je liever een makkelijkere manier van vuur maken? Bekijk dan eens onze aanmaakhoutjes, tindersticks of branstof-tabletten

Proef 2: blikken gooien

Om het jagersinstinct van de teams te testen, moeten ze in deze proef zo snel mogelijk blikjes omver gooien. Elk team moet eerst een dennenappel of ander natuurobject vinden om mee te werpen. Dit kan je vooraf ook in de bosjes verstoppen. Stapel ook van te voren twee keer een tiental blikken op de grond in driehoekvorm. Dus vier blikken onder, daarop drie en… Je snapt 't wel.

 

Markeer vervolgens op vijf meter afstand een lijn. Vanachter deze lijn moet het team omstebeurt gooien. Ieder team heeft zijn eigen blikken die ze moeten omgooien. Alles omgegooid? Dan rent het hele team door naar de volgende proef.

 

Heb je geen blikken? Dan kun je ook kiezen voor een ander buitenspel, zoals bijvoorbeeld een potje Kubb.

Proef 3: water vervoeren met eigen lichaam

Water heb je nodig om te overleven. De uitdaging in deze proef is om twee liter water van emmer A naar emmer B te brengen. De emmers staan op ongeveer twintig meter afstand van elkaar. De catch: het water mag je enkel vervoeren met je lichaam. Hoe je dit doet, moeten de teams zelf bedenken. Met je handen, met je mond, noem maar op. Het hele team zal aan de slag moeten in deze proef. Zodra emmer B van het team is gevuld, mogen ze door naar de volgende proef.

 

Het vervoerde water kan je na afloop uiteraard gebruiken om de plantjes te bewateren.

 

Dorst gekregen van al dat rennen? Bekijk dan eens onze beste waterflessen om water uit te drinken én te vervoeren. 

Proef 4: knopen en kennis

Deze proef benodigd enige voorbereiding. Elk team heeft een stevig touw liggen met daarin vijf knopen. Deze knopen moeten er alle vijf uit zijn voordat het team door mag naar de volgende proef. Een knoop mag er pas uit het team het correcte antwoord heeft gegeven op vragen uit de Bever Kennisquiz. Maak gebruik van multiple choice en open vragen voor de afwisseling.

 

We hebben een aantal voorbeeldvragen voor je voorbereid:

 

Welk soort bever bestaat niet?

a. De Scandinavische bever

b. De Mongoolse bever

c. De West-Europese bever

 

Hoe heet de oprichter van bever?

(Open vraag)

 

Welke merken verkoopt Bever? Noem er drie.

(Open vraag)

 

Bereid een stuk of tien vragen voor, voor het geval er meerdere foute antwoorden worden gegeven. Pas na vijf correcte antwoorden én het ontknopen van het touw mag het team door naar de volgende proef.

 

Vooraf je knopen-kennis even bijspijkeren? Lees dan dit artikel over de knopen die elke buitensporter moet kennen.

Proef 5: de oversteek

Het hele team - en dan écht ieder teamlid - moet gezamelijk van punt A naar punt B komen. De oversteek kan enkel gemaakt worden met twee planken. De vloer eromheen is lava. Stapt één teamlid naast de plank moeten ze opnieuw beginnen vanaf punt A. Bij punt B gaat de volgende proef gelijk door. Verder moeten ze hun creativiteit weer gebruiken om bij het eindpunt te komen.

Proef 6: zoek de puzzelstukken

Maak van te voren een puzzel van karton met daarop een rebus. De stukken kun je verstoppen in en om de bosjes in het park. Wanneer alle stukken compleet zijn en de puzzel gemaakt is, komt er een rebus tevoorschijn. Het kamp moet deze gezamelijk oplossen en zodra het juiste antwoord is gegeven kunnen ze door naar de laatste proef.

 

Neem achteraf vanzelfsprekend wel het karton weer mee naar huis of gooi het in de papierbak.

Proef 7: de eetproef

De gevreesde eetproef! Teamleden met een zwakke maag gaan het pittig hebben tijdens deze laatste proef: eet dertig stuks gefrituurde sprinkhanen. Deze koop je tegenwoordig bij de bekendste supermarkten. Scheelt zeker: het hele team doet mee. Dus niet één persoon hoeft ze allemaal alleen op te eten. Welk kamp heeft als eerste alle sprinkhanen op? Dat is het winnende kamp!

 

Liever iets anders op het menu tijdens je eetproef? Misschien zijn de volgende maaltijden wel iets voor jou. Weet je ook gelijk wat je in je rugzak stopt als je écht op survival-tocht gaat.

Is het winnende kamp nog niet bepaald?

Was het een close call? Bepaal dan de uiteindelijk winnaars met een potje capture the flag (watereditie). Dit spel speel je het beste in een bebost gebied of in een park met veel struiken en bomen. Het gaat als volgt; twee teams verstoppen een vlag (of ander object) op hun territorium. Beide teams proberen de vlag van de tegenstander te stelen en naar hun eigen territorium te brengen voordat de tegenstander hun vlag vind.


Bewapend met waterpistolen, kun je de tegenstander naar de 'gevangenis' sturen door ze nat te schieten of gooien. Ze zitten hier totdat ze worden getikt door een teamgenoot die hen 'bevrijdt'. Het team dat als eerste de vlag van de tegenstander heeft gestolen, wint het spel én de Expeditie Robinson Bever-editie! 

Buiten begint bij Bever

Bij Bever helpen we je graag om met plezier naar buiten te gaan. Van wandelen en fietsen tot aan klimmen en wintersporten: wij zijn tevreden als jij met plezier naar buiten gaat. We helpen je met inspiratie voor jouw volgende buitenavontuur en handig advies over bijvoorbeeld het kiezen van je nieuwe materiaal.  

Cookies voor jouw ervaring

Bever.nl maakt gebruik van marketing, analytische en functionele cookies en vergelijkbare technologieën. Ook derden en sociale netwerken kunnen cookies plaatsen via onze website. Als je op “accepteren” klikt, ga je hiermee akkoord. Je kan voorkeuren ook wijzigen en wij slaan jouw keuze twee jaar op. Direct je keuze wijzigen? Dat kan via de cookie policy button onderaan alle pagina's.