Natuurtalenten: voor het eerst buiten boulderen, hoe pak je dat aan?

Zoals je weet, motiveren we je graag om buiten het avontuur op te zoeken. En andersom leren wij van júllie steeds meer over allerlei buitenactiviteiten. Toch zijn er altijd sporten die we (nog) niet tot in de finesse beheersen - althans, niet iederéén van ons. Met Natuurtalenten testen we steeds een activiteit vanaf ‘beginnersniveau’, zodat we je nóg beter kunnen adviseren. Deze keer ontdekt Maaike hoe het is om buiten te boulderen. Kijk je mee?

Boulderen is booming in Nederland. Graag ontdekken we zelf waarom dit zo is! Wie we daarvoor meebrengen: ons eigen Natuurtalent: Maaike. Bij Rock Steady in Bussum trekt zij zelf de klimschoenen aan. Ze laat je zien hoe het is om voor het eerst te boulderen en geeft tips & tricks om zelf goed voorbereid aan de slag te gaan.

Hoe de sport boulderen is ontstaan

Boulder betekent rotsblok, en boulderen is klimmen op een wand van maximaal 4,5 meter hoog. Het doel is hierbij om de laatste greep van een bepaalde route te halen. Boulderen is eigenlijk een aftakking van de klimsport: het werd ingezet als extra training bij het lange routeklimmen. Later is het uitgegroeid tot een op zichzelf staande sport.

Wat heb je nodig als je begint met boulderen?

Het is super laagdrempelig om met boulderen te beginnen. Het enige wat je nodig hebt zijn klimschoenen, ruim zittende (klim)kleding en magnesium (in zo’n handig pofzakje) tegen de zweethanden.

Extra tip voor je begint: korte nagels

Zorg dat al je nagels van je tenen geknipt zijn voordat je begint. Dat zit lekkerder in de schoentjes en je nagels schuren minder langs de grepen.

Verschillende niveaus

Er is voor ieder wat wils hier in de boulderhal. Het niveauverschil van de routes kan je zien door de verschillende kleuren. Verkijk je niet op de moeilijkheidsgraad! Het kan er vrij gemakkelijk uitzien, maar als je het voor de eerste keer doet is bijvoorbeeld 4,5 meter toch behoorlijk hoog 😁.

Voor tijdens het boulderen: tips van ervaren boulderaars

  • Hang zoveel mogelijk aan je armen, dan hang je meer aan de pezen dan aan je spieren en vooral als beginner zorgt dit ervoor dat je het langer volhoudt
  • En: probeer zoveel mogelijk jezelf op te drukken vanuit je benen. Dat scheelt weer kracht in je armen
  • Je wil zo veel mogelijk je balans in de buurt van de muur houden, dus draai als het kan je heup zo veel mogelijk naar de muur
  • Je moet een beetje durven en GAAN!
  • Als je de boulder gehaald hebt, klim dan een stukje terug. Dat is beter voor je knieen dan wanneer je altijd vanaf boven afspringt
  • Rust goed uit tussendoor. In deze tijd kan je andere klimmers aanmoedigen een meehelpen een route uit te puzzelen

Speeltuin voor grote mensen

Zoals je in de video hebt gezien waren Maaikes armspieren aan het eind hééélemaal op en kon ze haar handen bijna niet meer voelen. Maar hoe vond ze de ervaring als geheel? Maaike: ‘Superleuk! Zo'n klimcentrum is als een soort speeltuin voor grote mensen. Je hebt er wel wat spieren voor nodig’.

Inmiddels zit Maaike aan haar welverdiende speciaalbiertje na te genieten van de zojuist overwonnen boulder-primeur. En, wanneer begin jij? Of ben je al een geoefende boulderaar en ga je binnenkort naar het buitenland om het op échte rotsen te proberen? We zijn benieuwd naar jouw ervaring.