Blijf een gezond buitenmens met deze 8 thuiswerk-tips

De laptop niet aan je bureau op kantoor openklappen, maar thuis, aan de eettafel of geïmproviseerd bureau. Voor veel mensen is dit de komende tijd de realiteit. Dit kan even wennen zijn, zelfs als je al gewend bent dit bijvoorbeeld één of meerdere dagen per week te doen. Het geheim van gezond en prettig thuiswerken is: een goede balans creëren tussen routine en afwisseling.
 

Thuiswerken. Het klinkt leuk, en dat is het ook 😊. Maar weken achter elkaar in je eentje thuis aan het werk (of juist met nieuwe ‘kantoorgenoten’ in de vorm van je partner en of kinderen) kán een uitdaging zijn. Hoe zorg je ervoor dat je niet eindigt met een alleen maar groeiende to do-lijst, tennisarm en veel te hoge bloedsuiker? Wij geven je 8 tips.

1. Simpel maar effectief: kleed je aan

Als je de hele dag niemand onder ogen komt (althans, niet tot verder dan je schouders op een videocall) kán het verleidelijk zijn om de hele dag in je huispak te werken. Lekker comfortabel, maar niét goed voor je werk-modus. Wat je aan hebt, bepaalt voor een groot deel je gemoedstoestand. Ook zal de vaste routine van opfrissen en aankleden in de ochtend je helpen bij het productieve gevoel van een gewone werkdag. Bonustip van ons: trek hardloopschoenen of sneakers aan. Die zitten lekker en veren goed mee. Samen met je gewone (casual) kleren, ben je zo veel meer geneigd te bewegen dan in je couch potato-kostuum.

2. Ontbijt!

Veel mensen slaan ineens het ontbijt over wanneer ze gaan thuiswerken: het gevoel zo snel mogelijk online bereikbaar te moeten zijn, overheerst dan. Niet nodig. Van een goed ontbijt krijg je de nodige energie om daarna goed gefocust te kunnen opstarten. Begin je dag zoals je dat ook doet wanneer je naar kantoor gaat. Eerst dat broodje of die fruitsmoothie dus – en dan pas naar je werk 😉.

Tip: supersnelle ontbijtsmoothie

  1. Haal het vruchtvlees uit één avocado
  2. Doe samen met twee bananen, een handje amandelen en 300 ml (haver)melk in de blender
  3. Goed mixen en voilà: je power-ontbijt is klaar

Hiermee heb je meteen genoeg voor twee dagen, dus dat scheelt morgen weer! Meer smoothietips? Check deze Instagramaccount maar eens:

3. Zorg voor afwisseling

Oké, dus je gaat aan de slag. Het wordt een volle dag, dus knallen! Maar let op: nets is zo funest als uren achtereen in dezelfde houding verkrampt naar je beeldscherm staren. Slecht voor je spieren en gewrichten, je ogen, je doorbloeding – ja, waar eigenlijk niet voor? De absolute sleutel tot thuiswerk-succes is dan ook: afwisseling. Inhoudelijk, maar ook (vooral) in de manier waarop je dingen doet. Vaste playlist? Probeer ook eens de #buitenzitvanbinnen-playlist voor de ontspannende geluiden uit de natuur! Moet je bellen? Doe je oordopjes in en ga staan of lopen door je huis. Moet je bepaalde stukken lezen (op papier of op een scherm)? Kies een andere plek in huis om dit te doen dan je werkplek. Zo kun je natuurlijk allerlei variaties bedenken. Voor meer tips over een thuiswerkdag vol afwisseling check je onze Instagram-post met de Bever Thuiswerkbingo, te gebruiken als gezond thuiswerkschema.

4. Stretchoefeningen

Het komt toch voor dat je in alle focus langere tijd stilzit achter je computer. Is voor een keer niet zo erg, maar probeer eraan te denken om af en toe wat basic stretchoefeningen te doen. Zo kun je stijve en pijnlijke spieren toch wat voorkomen, worden afvalstoffen goed weggevoerd en je doorbloeding goed. Simpele oefeningen zijn bijvoorbeeld: je schouders ophalen en laten zaken, je hoofd kantelen of een paar keer goed je benen strekken terwijl je zit. Bijkomstig voordeel van dit soort oefeningen is dat je even wordt teruggebracht in het hier en nu, waardoor ook je hersenen een breakie krijgen. En da's fijn - zie tip 6 😊.

5. Eet (en snack) gezond

Had je op kantoor nog de vaste kantine-optie met broodjes en verse salades, thuis bepaal je zélf het menu. De hele dag! Zie dit als een voordeel: je kunt precies eten waar jij blij van wordt. Mix dit inzicht met enige self care en je komt een heel eind. Eet je lunch op vaste tijden en maak ‘m het liefst van tevoren klaar, met veel groentes. Zo maak je sneller slimme keuzes en beheers je de porties. Wat gezond snacken betreft, maak het jezelf zo gemakkelijk mogelijk: zet tussen maaltijden door een schaaltje snoeptomaatjes of plakjes komkommer naast je computer. Wedden dat ze op zijn voor je het door hebt? Zo voorkom je suiker-snaai aanvallen en krijg je alvast wat goeds binnen. Oh, en niemand zei dat het niet lekker mocht zijn: neem vooral een stukje (of twee) pure chocolade als je daar zin in hebt!

6. Houd regelmatig pauze

Je hersenen én ogen hebben af en toe een break nodig van het computerscherm. Dat is niet alleen gezond, maar ook beter voor je werkprestaties. Je hersenen krijgen dan namelijk de ruimte om met hernieuwde energie en vanuit een uitgezoomd perspectief, terug te keren naar een bepaalde taak. Ieder halfuur even kort iets anders doen is ideaal. Lukt dit niet, streef dan toch wel naar minimaal ieder uur een 5-minuten pauze. En doe tussendoor eens 10 jumping-jacks voor wat beweging.

7. Blijf actief: maak een lunchwandeling of ga een rondje hardlopen

Dit is misschien wel de allerbelangrijkste tip 😉. Het gevaar van thuiswerken kan zijn dat je ineens de hele dag non-stop doorwerkt zonder pauzes. Da’s niet goed, ook niet voor je daglicht-inname. Dus: zet een wekker, gebruik pauzesoftware of apps – en onderneem het liefst elk half uur iéts. Doe oefeningen op de grond, hang een tijdje uit een raam, fiets een rondje door de wijk, maak een korte lunchwandeling of loop een rondje hard. Gaat je laatste werkuurtje in? Vier het met een 5-minutenbreak en een lekker dansje! Dit soort onderbrekingen boosten je productiviteit en leveren je gegarandeerd een geluksmomentje op.

8. Stay hydrated: zet een fles water naast je neer

Ja, voor nu even geen standaard koffierondje van die collega die altijd haalt (als jíj die collega was: wat zul je een tijd overhouden! 😉). Zelf zorgen dat je genoeg drinkt, dus. Tip: zet een grote Dopper of andere waterfles naast je neer in plaats van een glas. Je bent dan sneller geneigd meer te blijven pakken. Vind je water saai? Gooi een paar schijfjes komkommer, citroen en/of takken munt in je kan. Vergeet je nog steeds genoeg te drinken? Zorg dan dat je via een app of gewoon je agendaprogramma, op gezette tijden herinneringen krijgt.

#buitenzitvanbinnen Spotify-playlist

In het kader van 'doe alsof je buiten bent': hebben we een playlist voor je samengesteld met heerlijke natuurgeluiden. Perfect om op te zetten in je eigen (groene) thuiswerkomgeving. Ontspannende mindset tijdens het harde werken gegarandeerd!

Wat is jouw ultieme thuiswerk-tip?

Met al een aantal weken ervaring, heb jij vast ook al de nodige do's en don'ts in thuiswerkland voor jezelf ontwikkeld. Welke moet je absoluut delen met andere thuiswerkende buitenmensen? Deel een foto van jouw geluksmomentje met #buitenzitvanbinnen en wie weet zie je 'm terug op onze feed.

En, al zin gekregen in het weekend 😉? In deze tijden van social distancing kun je je ook binnen toch een buitenmens voelen, bijvoorbeeld met onze leuke doe-opdrachten voor in de tuin. Of ga naar ons blog voor indoor buitentips.