Fit en voorbereid de bergen in: zo haal je het meeste uit je bergwandeling

Al wandelend  kronkelende bergpaden en glooiende alpenweiden verkennen: bestaat er iets mooiers? Terwijl je actief bezig bent, geniet je van spectaculaire uitzichten over gletsjers, hoge bergmassieven en turquoise meertjes. Bereid je goed voor en je tochten worden nóg mooier. Met deze handige tips voel jij je straks als een gems in de bergen.

 

Bergwandelen is voor iedereen: van jong tot oud en van beginner tot gevorderde. Je kunt het zo makkelijk of uitdagend maken als je zelf wilt. Samen met de NKBV vertellen we je hoe jij fit en voorbereid van de bergen geniet. Of je nu een dagwandeling maakt vanuit het dal of een meerdaagse tocht maakt langs verschillende berghutten.

Credits: Chris König 

Voorbereid op zeeniveau, klaar voor in de bergen

Voordat je vol enthousiasme de stevige stappers aantrekt en meteen hoogtemeters gaat maken: je kunt je ook hier in Nederland voorbereiden op de bergen! Met met een paar oefeningen die je thuis kunt doen, verbeter jij je conditie, kracht, mobiliteit en stabiliteit. Zo heb je meer plezier in de bergen en verklein je de kans op blessures. Voor een optimaal resultaat werk je aan elk onderdeel.

 

Op deze pagina laat de NKBV samen met trainer Jonas Föllmi duidelijk zien hoe je de specifieke oefeningen voor elk onderdeel op de juiste manier uitvoert, mega handig!

Credits: Chris König 

Conditie opbouwen

Een goede basisconditie is belangrijk voor elke bergwandelaar. Naast dat je vaak langere tijd achter elkaar wandelt in de bergen, bevind je je op hoogte waar de lucht ijler is. Trainen in de bergen, dát gaat in Nederland helaas niet. Maar je kunt wel duurtrainingen doen die je uithoudingsvermogen en conditie verbeteren.

 

Loop in Nederland alvast een aantal flinke routes. Doe dit vooral op onverharde paden en probeer toch zoveel mogelijk hoogtemeters in je wandeling op te nemen. Als je het zwaarder wilt maken kun je eventueel ook al met bepakking lopen. Je loopt in de bergen immers ook met een (soms) zware rugzak.

 

Op de website van de NKBV vind je specifieke wandel- en hardloopschema’s die je helpen met het opbouwen van conditie. 

Krachttraining

Met krachttraining voorkom je een hoop blessures. Door de spieren in je rug, buik en benen te trainen, vergroot je de belastbaarheid van je lichaam. Deze spiergroepen vormen een stevig fundament waarmee jij comfortabel de bergen trotseert. Zo loop je langer, zekerder maar verklein je voornamelijk de kans op (overlastings)blessures.

 

Op deze pagina legt de NKBV haarfijn uit welke oefeningen je het beste kunt doen, en zie je aan de hand van handige video’s hoe je ze op de juiste manier uitvoert. 

Stabiliteit en mobiliteit

Wanneer je gaat wandelen, en vooral in de bergen, is het noodzakelijk dat je tredzeker bent. Vaak wandel je op steil terrein met smalle paadjes, een onstabiele ondergrond of zelfs over een berggraat. Je wilt dan stevig in je schoenen staan en het vertrouwen hebben dat jouw lichaam deze lastige stukken moeiteloos aflegt. Wanneer je stabiliteit en balans goed ontwikkeld zijn, komt dit je tredzekerheid ten goede en verklein je de kans op uitglijders en valpartijen. Ook zorgt het ervoor dat wandelen met bepakking je een stuk makkelijker en comfortabeler afgaat.

 

Wanneer je een goede mobiliteit hebt, beweeg je soepeler en meer gecontroleerd. Doordat we vaak bewegen binnen een bepaalde comfortzone, kan het zijn dat de spieren wat verkort raken. Dit zorgt vaak voor zwakkere en stijve spieren die snel verzuren. Voor bergwandelen is het belangrijk om in te zetten op het trainen van lange spieren. Je stimuleert hiermee je lenigheid en coördinatie.

 

Trainer Jonas heeft speciale oefeningen uitgewerkt zodat je gemakkelijk jouw balans, stabiliteit en mobiliteit kunt verbeteren. Handige video’s en uitleg vind je hier en op deze pagina

Credits: Chris König 

Bergwandeltechniek

Het lijkt voor de hand liggend, maar de basis voor een geslaagde bergwandeling is een goede looptechniek. Lopen hebben we als klein kind geleerd, maar wandelen in de bergen is voor laaglanders zoals wij een heel ander verhaal. Steile klimmetjes, honderden treden omhoog of omlaag, efficiënt afdalen, sneeuwvelden oversteken: wie aandacht besteedt aan de juiste looptechniek voor verschillende terreinen, geniet gegarandeerd van een lange klim.

 

Je raakt gewend aan de cadans en het ritme van de stijging en leert je moeiteloos voort te bewegen over allerlei soorten ondergronden. Het ontwikkelen van je looptechniek zal er uiteindelijk voor zorgen dat je rustig en zeker de bergen trotseert, met het vermogen om urenlang in een gelijkmatig tempo door te lopen.

 

De juiste looptechnieken voor verschillende terreinen worden op deze pagina uitgebreid behandeld. Zie jij jezelf al als een berggeit over de rotsen klauteren? 

Credits: Chris König 

Goed verzekerd de bergen in met de NKBV

De NKBV wil je graag helpen om alles uit je favoriete klim- en bergsportactiviteiten te halen. Als lid maak je gebruik van een aantal unieke voordelen, zoals korting op overnachtingen in berghutten en een voordelige reisverzekering. Om je zo goed mogelijk voor te bereiden op je vakantie heb je daarnaast toegang tot uitgebreide informatie in het kenniscentrum en het magazine van de NKBV: Hoogtelijn. 

 

Als lid van de NKBV geniet je van al deze toffe voordelen: 

  • Veilig reizen in de bergen tijdens corona
  • Tot 50% korting in meer dan 1200 berghutten in Europa
  • Onze voordelige en uitgebreide reisverzekering voor slechts €38,75
  • Toegang tot reizen en cursussen uit het Bergsportreizen programma
  • 5x per jaar gratis Hoogtelijn, het enige allround klim- en bergsportmagazine van Nederland
  • 10% korting bij Bever!

Cookies voor jouw ervaring

Bever.nl maakt gebruik van marketing, analytische en functionele cookies en vergelijkbare technologieën. Ook derden en sociale netwerken kunnen cookies plaatsen via onze website. Als je op “accepteren” klikt, ga je hiermee akkoord. Je kan voorkeuren ook wijzigen en wij slaan jouw keuze twee jaar op. Direct je keuze wijzigen? Dat kan via de cookie policy button onderaan alle pagina's.