10 gouden tips voor je trekking

Of je nu in Nederland blijft of de grens over gaat: een trekking is een geweldig avontuur. Maar wanneer je een lange afstand loopt met onder meer je kampeeruitrusting op je rug, moet je goed voorbereid zijn. We geven je 10 gouden tips om je trekking glansrijk te doorstaan.

Heb je het al gehoord? In september vindt de eerste editie van de Bever Dutch Mountain Trail plaats. In drie dagen loodsen we je over de zeven hoogste toppen die ons land rijk is. Een avontuur voor elke wandelfanaat! En of je nu meedoet aan dit grootse event (schrijf je snel in nu het nog kan!) of je zelf een trekking op de planning hebt: een goede voorbereiding is megabelangrijk.

 

Dat begint uiteraard met de juiste schoenen en rugzak. Maar er zijn meer dingen die je tijdens je tocht kunnen helpen. Lees, leer en loop.

1. Besteed tijd aan het inpakken en afstellen van je tas

Een goed ingepakte trekkingpack is je basis. En dan hebben we het niet alleen over het afvinken van je paklijst. Alleen als je het gewicht in je tas goed verdeeld is, loop je comfortabel en blijf je in balans. Stop je zware spullen altijd tegen je rug aan. Van onder naar boven: slaapzak, kleding, eten, tent, jasje. Verder van je rug af plaats je, van onder naar boven: lakenzak, slaapmat, brander/pan, powerbank, toilettas, regenkleding.

 

Maar er zijn meer handige inpaktrucjes. Het is bijvoorbeeld slim om je tent in je tas op te bergen, maar je stokken erbuiten – in de zijvakken van je tas. Zo voorkom je een ‘lang’ tentpakket in je rugzak, waardoor je bepakking beter kunt indelen. Tas ingepakt? Check dan ook of je pack goed is afgesteld.

2. Stop zo veel mogelijk ín je tas

Het klinkt logisch, maar toch zie je op trails en in de bergen vaak rugzakken waar van alles aan de buitenkant bungelt – van matjes tot slaapzakken en schoenen. Slecht plan. Rugzakken tillen namelijk het beste als alles erin zit, niet erbuiten. Alleen dan hangt het zwaartepunt zo goed mogelijk op je rug en heb je minder last van een tas die zwaar aanvoelt of aan je schouder lijkt te trekken. Als er toch iets buiten je tas moet, begin dan met je tent. Die kun je bovenop kwijt, tussen het hoofdvak en de klep.

3. Houd je spullen droog

Gebruik de pompzak voor je slaapmat als extra beschermingszak voor je slaapspullen. Die wil je immers koste wat het kost drooghouden – en de pompzak is groot genoeg om je slaapzak, slaapmat, kleding, lakenzak en eventueel een kussentje in op te bergen. Let op: de meeste pompzakken zijn tegenwoordig waterdicht, maar check dit altijd voor de zekerheid.

4. Berg je tent goed op

Of je jouw tent nu in je tas stopt of erbovenop vastmaakt: doe je tent in een waterdichte zak. Niet omdat de tent niet nat mag worden, maar omdat ‘ie bij het inpakken vaak nog vochtig is door ochtendcondens. Een drysack van 2 of 4 liter om je tent is vaak al voldoende om je verdere bepakking droog te houden.

De perfecte schoen voor jouw trekking

Een wandeling met zware bepakking vraagt om zwaardere schoenen. Schoenen uit de B-categorie zijn een goede keuze voor een trekking. Minstens zo belangrijk als de juiste categorie, is het om een goed passende schoen uit te zoeken. Die geeft je voet voldoende steun en voorkomt wrijving en druk. Om ervoor te zorgen dat wandelschoenen jouw voeten precies geven wat ze nodig hebben, heeft Bever een unieke 3D-voetanalyse. Elke knobbel, bobbel en enkelstand komt hiermee in beeld. Dankzij dit persoonlijke advies en ons uitgebreide aanbod wandelschoenen, ga je altijd naar huis met een schoen die perfect past bij jouw smaak, voeten en wandeling.


5. Bereid je voor op slecht weer

Verwacht je in slechter weer te gaan kamperen, stop je tent dan zo in de hoes dat er minstens één haringlusje uit de zak steekt. Zo kun je je tent vastmaken aan de grond, terwijl ‘ie nog in het zakje zit. Mooi niet dat jouw tent wegwaait!

6. Kies gear met verschillende doeleinden

Sommige spullen zijn multi-inzetbaar. Denk maar even aan de pompzak die we in tip 3 benoemden. Ook een handdoek is multifunctioneel. Deze kun je gebruiken om jezelf af te drogen na een verkoelende duik, maar ook om water van je tent te halen. Zo gaat je tent relatief droog je rugzak in. En wat dacht je van je wandelstokken? Die fungeren ook prima als tentstok of om je tarp overeind te houden.   

7. Zorg voor snelle toegang tot je waterfles

Als je geen waterzak hebt en dus waterflessen gebruikt, kun je die het beste bij een maatje in de zijkant van de rugzak stoppen (en andersom, natuurlijk). Zo kun je veel gemakkelijker bij je water en hoef je jouw arm niet in een onmogelijke hoek te draaien om bij je fles te komen. Hetzelfde geldt trouwens voor je wandelstokken.

8. Eet wat je lekker vindt

Vaak is het eten in je rugzak niet bepaald een culinair hoogstandje. Je trekkingvoedsel bestaat meestal uit gevriesdroogd eten, energierepen, noten, noedels, rijst, kaasjes enzovoorts. Omdat je tijdens je tocht veel energie verbrandt, is het wel heel belangrijk om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. En genoeg eten, is makkelijker als je lekkere dingen bij je draagt! Test je ‘dieet’ daarom altijd voor je tocht, zodat je ontdekt wat goed werkt voor jou.

 

Ook belangrijk: denk na over het klimaat waarin je gaat lopen. Die chocoladereep wordt op een warme dag immers fondue en sommige stroopwafels breek je je tanden op wanneer je in koude temperaturen wandelt.

9. Kleed je liever te koud dan te warm

We hoeven niet meer te zeggen dat de juiste lagen van levensbelang zijn – dat weet je inmiddels wel. Maar weet je ook dat je beter een laagje minder kunt dragen bij de start dan een laag te veel? Als je te warm gekleed bent, ga je snel zweten, waardoor je ook vlug afkoelt wanneer je een laag uittrekt. Je kunt daarom beter een laagje minder aantrekken bij de start en iets extra’s aantrekken als het toch te fris is.

10. Ga op oefentrektocht

Oefening baart kunst, ook als het gaat om een trekking. Ga daarom voor je échte avontuur eens een of twee nachtjes op pad dicht bij huis. Waarschijnlijk heb je veel nieuwe spullen gekocht die je op zo’n avontuur kunt leren kennen. Ook kun je testen welke voeding jou voldoende energie biedt, of je wandelschoenen voldoende zijn ingelopen en welke wandelsokken (hoog of laag) jouw voorkeur hebben. Bovendien kun je testen of jouw gekozen slaapsysteem bij je past. Een goede nachtrust is namelijk superbelangrijk om de volgende dag weer fit op pad te kunnen!

Tijd om naar buiten te gaan

Heb je al zin gekregen in zo’n avontuurlijke trekking? Begrijpen we volkomen. We hopen je dan ook te zien op de Bever Dutch Mountain Trail! Er zijn plekken voor beginners, maar ook voor experts – je kunt de volledige 101km zelfs in één ruk uitlopen!



Weet je niet goed waar je moet beginnen? Ook dan helpen we je graag. We stelden al eerder een uitgebreid wandelschema voor je samen, zodat je in zes weken klaar bent voor jouw eerste meerdaagse wandeling. En als je jouw uitrusting moet samenstellen of aanvullen, staan er altijd Buitenexperts klaar in onze winkels om je daarbij te helpen. Tijd voor je (eerste) trekking!


Cookies voor jouw ervaring

Bever.nl maakt gebruik van marketing, analytische en functionele cookies en vergelijkbare technologieën. Ook derden en sociale netwerken kunnen cookies plaatsen via onze website. Als je op “accepteren” klikt, ga je hiermee akkoord. Je kan voorkeuren ook wijzigen en wij slaan jouw keuze twee jaar op. Direct je keuze wijzigen? Dat kan via de cookie policy button onderaan alle pagina's.